Nog één nachtje slapen! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Nog één nachtje slapen! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Nog één nachtje slapen!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

03 December 2011 | Singapore, Singapore

En weer zijn er twee weken voorbij, en er is al veel afscheid genomen van alle mensen hier!

Laten we eens beginnen bij de examens.. Dit waren er dus 4 en nog een grote opdracht voor de uni thuis maar sinds gisteravond 23.30 mijn tijd is het allemaal klaar! Het begon allemaal spannend maar uiteindelijk viel het wel, omdat ik stinkende mazzel heb gehad.. Ik heb dit semester 2 vakken van dezelfde professor gehad, afgekort IPE (International Political Economy) en CJIR (Conflict and Justice in International Relations). Voor CJIR moest ik halverwege het semester een 3000 woorden essay schrijven over een onderwerp naar keuze (je kon kiezen uit 3, ik koos voor ‘present and critically evaluate the normative position of an influential thinker’, en als influential thinker koos ik Thomas Pogge (google maar, hij heeft een interessant standpunt over wat voor verantwoordelijkheden wij hebben tegenover de armen in deze wereld). Hoe dan ook, de ideeën van Pogge zijn behandeld in beide vakken, IPE & CJIR.. Dit was de enige overlap tussen deze 2 vakken.

De examens van deze vakken waren hetzelfde opgebouwd; je kreeg 3 vragen en daarvan moest je er eentje kiezen en die beantwoorden in essay vorm (zeg maar, 5 pagina’s schrijven over het onderwerp en alles wat je er van weet). Voor IPE had de prof er ontzettend op gehamerd dat we de relatie tussen de US en China goed moesten kennen, en de hele klas had dus gegokt (inclusief ik, ik geef het toe) op een vraag over US & China! Ik bedoel, als je 3 vragen krijgt en iedere les zegt hij dat dit heeeeeeeel belangrijk is gaat toch minimaal 1 vraag over US & China…. Anyways, toen het moment daar was dat we ons examenblaadje om mochten draaien ging er zacht maar hardgrondig gevloek door de zaal want er was dus GÉÉN vraag over US & China. De moed zakte me al in de schoenen. Echter, vraag 3 was: present and critically evaluate the normative position of Thomas Pogge. Precies dezelfde vraag die ik al had beantwoord voor dat andere vak! Cadeautje voor Iris jeej! Ik heb dus lekker 2 uur zitten schrijven en daarna vol gevoel naar het geklaag van mijn medestudenten geluisterd..

Als je denkt dat dit een mazzeltje is, lees dan vooral verder.. Voor het andere examen, dat van CJIR, had hij van te voren ontzettend gehamerd op Just War Theory, dus over hoe landen zich moeten gedragen in tijden van oorlog etc. Maaaar ik dacht dit overkomt me niet nog een keer, dus ik keiveel geleerd zodat ik alles wist, tot laat in de nacht en ’s ochtends vroeg weer naar de bieb. Hoe dan ook, 13u dinsdagmiddag was het moment daar dat ik m’n blaadje om mocht draaien, en inderdaad geen vraag over Just War Theory. Vraag 1 en 2 wist ik wel redelijk maar de pret begon pas bij vraag 3: present and critically evaluate the normative position of Thomas Pogge….! Ik hoef denk ik niet te zeggen dat ik weer vraag 3 heb gekozen om te beantwoorden, en deze keer heb ik nog relaxter zitten schrijven:D. Beetje jammer van alle tijd die ik heb gestoken in het leren maar ach, mij hoor je niet klagen.
Van 3 van de 4 examens die ik heb gemaakt heb ik ook al eindcijfers terug, het vak Security Studies heb ik afgesloten met een 9,5 en IPE & CJIR allebei met een 9.. Het is dus nog wachten op 1 ander cijfer uit Singapore en het vak in Nederland wat ik op afstand heb gevolgd is minimaal een 8 geworden, misschien een 8,5. Op dit moment kan het me vrij weinig meer schelen, ik ben al dik tevreden haha!

Woensdag en donderdag ben ik uit geweest, woensdag met mn huisgenootjes en donderdag met mn voetbalteam. Beide keren was echt supergezellig en van beide avonden heb ik echt genoten, eindelijk vrijheid haha! Vrijdag heb ik van 12 tot 23.30 gewerkt aan de opdracht voor de universiteit thuis, en hoewel dat een crime was is het nu wel af. Ik heb al mn spullen al opgeruimd en alles ligt klaar om ingepakt te worden. Vanavond slaap ik bij Anne-Fleur omdat haar roomie al weg is, en het is wel zo gezellig :)!

Morgen vliegen we dus naar Phuket waar we even een paar daagjes niks doen. Ik heb al wat tijd gehad om bij te komen maar Anne-Fleur heeft woensdag en donderdag nog examens gehad dus ik offer mezelf op om hele dagen op het strand te gaan liggen… Donderdag vliegen we door naar Bangkok om daar ook een paar dagen te vertoeven en daarna steken we de grens over naar Cambodja. In Cambodja bezoeken we Angkor Wat, een mega tempelcomplex en vooral de omgeving in ongeveer een week. Van Cambodja gaan we naar Laos, waar we met de bus van het zuiden naar het noorden reizen in een week of 2. In de stad Luang Prabang vieren we waarschijnlijk kerst, en na kerst vliegen we naar Chiang Mai in Thailand om daar oud en nieuw te vieren. We sluiten af met een week duiken op Koh Tao helemaal in het zuiden van Thailand.

7 Januari ben ik dan weer terug in Singapore om papa en Peter op te halen want we vliegen die dag al gelijk door naar Macau, China. Van Macau gaan we naar Hong Kong en zal ik de heren een kleine tour geven haha. Van Hong Kong maken we een lange trip naar Jogjakarta waar zij heel vroeg op gaan staan om de Borobudur tempels te bekijken. Via Jogjakarta reizen we verder naar Solo en daarna naar Malang waar er weer een bezoekje gebracht wordt aan de Bromo vulkaan. Van Malang vliegen we dan naar Bali waar ik eindelijk eens goed vakantie kan vieren.. We sluiten de magische 3 weken af met een paar daagjes Gili Islands, een stukje hemel op aarde. Donderdag 27 januari vlieg ik om 01.20 weg uit Singapore om ook diezelfde donderdag om 12.50 aan te komen in Düsseldorf.

Dit is dus het laatste bericht uit Singapore, ruim 4 maanden en een week zijn bijzonder snel voorbij gegaan, mede door het bezoek uit Nederland en Duitsland wat voor de nodige afleiding zorgde tijdens dit toch wel pittige semester (ook al lijkt het met mijn cijfers erop alsof dit met 2 vingers in de neus gedaan is). Ik neem mijn laptop gewoon mee op reis dus ik zal proberen om regelmatig weer een verhaal neer te zetten van alle avonturen de komende 2 maanden.

  • 03 December 2011 - 08:38

    Annette:

    Om te beginnen van harte gefeliciteerd met de behaalde resultaten! Wat een prachtige cijfers. En ja, je hebt natuurlijk mazzel gehad met de vragen tijdens de examens, maar ik twijfel er niet aan dat je hard hebt gewerkt, jou kennende! Dus is het dubbel en dwars verdiend! En de denkbeelden van Thomas Pogge ga je de rest van je leven vast niet meer vergeten :-)
    Maar nu: of je nog niks gezien en beleefd hebt de afgelopen tijd, ook nog eens twee maanden (!) reizen. Het zal ongetwijfeld een mooie en indrukwekkende tijd worden. Genieten dus, met volle teugen! Ben je wel voorzichtig en zuinig op jezelf, in al die exotische oorden? (Sorry Marian: dat is jouw tekst, of niet ;-))
    Ik zal je missen maandagavond bij de pakjesavond, maar de gedachte aan jou op het strand van Phuket maakt dat wel weer goed! Tot je volgende verhaal en veel liefs xxx

  • 03 December 2011 - 12:47

    Sindy:

    De Gili´s <3 .... ik wil ooooooooook :( maar wel en zeker fastboot nemen hé??? of de ferry:P hahahah
    xoxo

  • 03 December 2011 - 17:38

    Mama:

    Lieverd, ga er maar lekker van genieten! Wij genieten op afstand mee.
    Ik zit nu lekker bij Geert en Frieda op de hondjes te passen. Rustig hier joh!
    Vandaag is Marijke hier geweest en zijn we samen naar musea gegaan. Morgen ga ik naar Thea in Brunssum, ff kijken hoe het met haar gaat.xxxxx

  • 04 December 2011 - 14:14

    Pa:

    Ja wat zal je blij zijn als de creditcard op 5 januari arriveerd.;-) en dan maar zien of we de laptop weer aan de praat kunnen krijgen. Toedeloe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 65051

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: