Cambodja: tempels, 1 dollar en heel veel tuk-tuks! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Cambodja: tempels, 1 dollar en heel veel tuk-tuks! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Cambodja: tempels, 1 dollar en heel veel tuk-tuks!

Door: Iris

17 December 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Wat een machtig mooi land is dit! We zijn er pas een week maar het bevalt heel goed. Het plan was om morgen door te reizen naar Laos maar omdat onze paspoorten pas dinsdag hier zijn (absoluut niet gepland) wordt ons hele reisschema in de war gegooid. Dit is op zich niet zo erg maar het blijkt wel erg lastig om de reis nu goedkoop te houden wat wel de bedoeling was.. Nu is het dus puzzelen geblazen en we moeten hoe dan ook nu dingen schrappen wat wel jammer is.

Anyways, deze week was het Cambodja week! We dachten dat we onze bustrip bij een redelijk reisbureau hadden geboekt maar helaas:p Tegen beter weten in hebben we ons toch een te duur visum laten aansmeren en werden we ook niet in Siem Reap centrum gedropt maar ergens daarbuiten zodat we geforceerd werden om een tuktuk te nemen. De busreis zelf was trouwens wel goed te doen ook al duurde het lang, veel mooie dingen gezien!

Ons hostel bleek wel ontzettend chill te zijn en was goed georganiseerd. We hebben dan ook gelijk een tripje voor de volgende dag geboekt, dit keer met 2 Spanjaarden, Raoul en Juan die ook op reis waren. We gingen eerst naar Angkor Wat, wat de tempel der tempels hoort te zijn. Als je dit hebt gezien hoefde je nergens anders meer heen roept iedereen! Het was ook wel zeer indrukwekkend en dat beloofde veel goeds voor de rest van de dag en de dagen daarna! Die dag hebben we zo'n 6 tempels gezien, sommige overwoekerd door zulke grote bomen dat het bijna onecht is. Tegen een uurtje of 3 hadden we het wel gezien en zijn we met onze tuktuks naar een 'floating village' gegaan. Dit is wel het moment om iets te vertellen over onze tuktukchauffeur want deze was namelijk bijzonder langzaam en nog niet zo ervaren, dus het duurde allemaal lang.. Floating village was echt super, gewoon een dorp, ergens in het water tussen de mangrove's waar mensen lekker basic wonen en met kano's van huis naar huis peddelen! Heel relaxed kwamen wij dan ook weer aan bij de pier maar toen begon het avontuur.. Het was ondertussen donker, en niet zo'n klein beetje ook.Onze chauffeur had weinig licht omdat ie zo langzaam reed en het was dus 1 grote overlevingstocht op de onverharde weg! Eenmaal op de grote weg hoopten we dat ie iets harder ging rijden dan de 25kmh van het afgelopen uur maar helaas, meer dan 5 km erbij ging niet. Het werd helemaal mooi toen wij moesten uitwijken voor een vrachtwagen, maar op de 'vluchtstrook' stond juist een vrachtwagen met pech.. Ipv een gevarendriehoek leggen ze hier dan een bos takken op de weg maar dit zag onze chauffeur niet en hij knalde hier dan ook vol op. Hoop geschud en bijna crash en een nog bangere chauffeur dan we al hadden. Na de schrik kregen wij de slappe lach (wel heel zachtjes zodat hij het niet zou horen) en uiteindelijk zijn we toch bij ons hostel aangekomen, veilig en wel...

Dinsdag hadden we heel sportief fietsen gehuurd om een wat groter rondje tempels te bezoeken dan de dag ervoor. Volgens de kaart een rondje a 50 km maar wij zijn Nederlanders dus wij kunnen dat!Natuurlijk moest er ook met dit vervoersmiddel iets mis gaan, tot 2x toe liep mijn ketting eraf maar dit was geen ramp. We hebben echt een heerlijke dag gehad en hebben van 's ochtends tot bijna 's avonds lekker rondgefietst. Naderhand wel ontzettend veel zadelpijn van het harde zadel, mijn billen waren niet blij!

Woensdag was weer tempeldag maar om het verhaal niet te lang te maken geen uitgebreid verslag;)

Donderdag ging de wekker héél vroeg want we gingen met de bus naar Battambang, een plaats ongeveer 100nogwat kilometer verderop. Nadat we ingecheckt hadden zijn we naar de bambootrain gegaan, ook wel bekend als de 'Norrie' of bij de lokale bevolking als bamboomachine! Het is een bamboeframe op 2 assen op een rails en zo word je van het ene station naar het andere gereden! Supergaaf. Bij het andere station hebben we even gezeten bij een lokale familie die daar drankjes verkochten enzo wat heel gezellig was. Ze waren heel aardig en we hadden echt het gevoel alsof we bij kennissen op visite waren! 's Avonds wilden we nog even door de stad lopen maar toen kwamen we erachter dat alles in Battambang om 8 uur dichtgaat, ongekend! Op tijd maar naar bed dus haha!

Volgende dag weer een tuktuk gehuurd, het is toch een makkelijke en lekker snelle goedkope manier van reizen. Eerst zijn we naar de Cambodiaanse Golden Gate bridge gegaan. Nouja. Niet heel bijzonder haha! Vervolgens zijn we gestopt bij mensen die net rijst aan het oogsten waren, dat was wel heel leuk om te zien hoe dat eigenlijk ging. Daarna zijn we naar Phnom Banan geweest, weer een tempel die op een berg bleek te liggen en daar moest je dan ff meer dan 300 treden voor omhoog lopen! Het was niet de bedoeling dat je van de paden afweek want om en op de berg waren pasgeleden mijnvelden ontdekt die nog opgeruimd moesten worden..

Hierna zijn we naar Phnom Sampeau gegaan, een tempel waarvoor je meer dan 1200 treden moest lopen... Euh niet dus, we hebben een alternatieve route genomen met een scooter haha! Op deze berg is veel geschiedenis geschreven, in negatieve zin. De Khmer Rouge hebben veel tempels vernield en ook zijn er 'killing caves', waarin mensen gegooid werden die daarvoor al dan niet al gemarteld of vermoord waren. Er schijnen aparte grotten te zijn voor mannen, vrouwen en kinderen maar het geheel was al benauwend genoeg. Op dit moment liggen de botten en schedels die nog tentoongesteld worden in kooien met een slot, omdat voorheen de toeristen ze meenamen als souvenirs...Echt bizar. Bovenop de berg was een tempel waar een hele familie aan het bidden was. Een heel oud mannetje met zijn zussen, dochters en kleinkinderen. Anne-Fleur vroeg of ze een foto van hen mocht maken en dat was goed. Vervolgens zijn wij er bij gaan zitten en heeft onze gids de foto gemaakt. Deze mensen waren zo vriendelijk! Ze vonden het helemaal leuk dat ze met ons op de foto konden en ook al spraken ze geen engels toch werden we uitvoerig in het Cambodiaans bedankt en kregen we zelfs nog een snoepje van een van de vrouwtjes. Met stip op nummer 1 het leukste wat er in Battambang gebeurd is!

Vanochtend zijn we heel vroeg met een boot van Battambang naar Siem Reap teruggevaren, een tochtje van 7 uur. Onderweg werden we nog een keer heeeel nat gespetterd door een andere boot die langs ons voer. Later bleek dit te gaan om een zwangere vrouw uit een van de floating villages op de Mekong rivier die problemen had bij haar bevalling. Die mensen leven zo afgezonderd dat kun je je haast niet voorstellen! Bij een tussenstop moest ik plassen dus ergens bij zon huisje is dan een hokje van platen, met simpelweg een gat en onder je zie je de rivier. En de vissen. Die dan heel enthousiast op jou plas afzwemmen. Ik kreeg daar bijna de slappe lach, was zo'n rare situatie!

Zoals ik al zei, Cambodja is echt heel leuk en het tempo van leven ligt er ook wat lager bij gebrek aan de moderne luxe van het Westen. Niet iedereen spreekt engels maar dit wordt dan goed gemaakt met een grote brede glimlach (een teken dat mensen niet begrijpen wat je zegt nadat je een vraag hebt gesteld). De geschiedenis van het land is nog steeds erg belangrijk, tijdens het regime van de Khmer Rouge wat in 1975 begon zijn er 3 miljoen mensen letterlijk afgeslacht, en dan te bedenken dat er op dit moment maar 15 miljoen mensen in Cambodja wonen; een wezenlijk deel van de populatie is dus vermoord. De mensen zijn echter vriendelijk en willen graag hun land opbouwen. Ook zijn ze er trots op en zijn wij als toeristen vaak welkom om te zijn hoe lokale gebruiken er aan toe gaan.

Wat de planning nu dus wordt is een beetje onduidelijk. Ik heb geen idee waar ik overmorgen ben. Dit gaan we nu even bedenken terwijl ik foto's upload! Ik kan trouwens wat ik hier heb gezien geen eer aandoen met de woorden hierboven. Soms zegt een foto zoveel meer!

Hoe dan ook, we komen er wel en gaan nu een fijne nieuwe bestemming zoeken!

• 20 December 2011 - 20:19

Annette:

Joh Iris, dit zijn wel weer heel andere foto's en verhalen dan die uit Singapore! Ik denk dat Cambodja mij ook heel goed zou bevallen! Alvast fijne Kerstdagen voor jou en Anne-Fleur (vind ik trouwens heeeel vreemd klinken, na het bekijken van jouw foto's :-))