Minibedden en megaboeddha's - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Minibedden en megaboeddha's - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Minibedden en megaboeddha's

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

13 September 2011 | Singapore, Singapore

Pff ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen! Bijna 2 weken sinds mn laatste verhaal en ik denk dat als ik alles ga vertellen iedereen wel een avond vrij mag nemen om alles te lezen! Ik zal dus wat dingetjes overslaan maar don’t worry ik zal alle highlights vermelden! Het was de bedoeling dat dit verhaal gisteren al zou verschijnen maar door moeheid is dit niet gebeurd..

Op 2 september was er downtown in Singapore het NightLights festival. Overal rond de campus waren tentoonstellingen en gekke lichtshows. Ik was er naar toe met m’n voetbalteam en dat was echt super gezellig. Ze verzinnen echt de meest bizarre dingen zoals een pratend museum (zie filmpje) en levensgrote bureaulampen die op de stoep stonden ed. Al met al heel mooi om te zien en ook een leuke teamactiviteit haha! De rest van dat weekend heb ik vooral veel gestudeerd met het oog op m’n weekendje weg naar Hong Kong. Zondagavond heb ik nog een etentje gehad met een groep exchange students ter ere van het Chinese mooncake festival ook wel Mid-Autumn festival genoemd. Dit mooncake festival heeft natuurlijk een heel verhaal wat je kunt googelen (is best leuk om te lezen) en voor ons was het eten van typische Chinese gerechten ook weer eens wat anders: kwal. Je zou denken dat je dat heel makkelijk naar binnen kunt slurpen: ‘jellyfish, maar het tegendeel is waar, je moet er verdomd hard op kauwen en ook al is het niet vies ofzo, je denkt toch de hele tijd ‘ik eet kwal ik eet kwal ik eet kwal’ hahaha!

Dinsdag was natuurlijk de dag van de wedstrijd! De eerste voetbalwedstrijd van het seizoen begon en tjeeezus wat nemen ze dat hier serieus! Het hele team heeft een alcohol/uitgaansverbod en we mogen niet meedoen aan andere sportactiviteiten op school uit angst voor blessures. De wedstrijd begon om 19.30 maar we verzamelden al op school om 15.30 om samen te eten, voor te bereiden en naar de andere universiteit af te reizen. Het is wel echt superleuk, er is veel publiek en je bent echt een team. Aan het begin wordt er geyelled en na de wedstrijd mag je niet weg, eerst verplicht bijelkaar zitten over wat er goed en niet goed ging. Helaas hebben we deze wedstrijd verloren met 2-1, echt 2 weggevertjes van ons wat echt jammer was omdat we zeker de betere partij waren. Ik (ja IK) heb gescoord voor ons, in het laatste kwartier van de 2e helft. Daarna was ik echt he-le-maal op. Na de wedstrijd deed serieus alles zeer en met veel pijn en moeite kwam ik naar huis. Ben op bed gaan liggen en het was binnen no-time einde verhaal! Morgen is de 2e wedstrijd, het schijnt dat deze nog heftiger is dan die van vorige week dus ik ben me vast mentaal aan het voorbereiden ahum. Oja mijn nummer (14) was niet meer beschikbaar, en daarom heb ik nu 28 gekregen vonden die meiden wel een leuk idee haha!

Woensdag heb ik niet veel meer gedaan, iets meer dan 6 uur college gehad en daarvoor moest ik ook nog voorbereiden dus heb van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds op de uni gezeten. Daarna spullen inpakken aangezien de wekker om 04.25 ging! Hong Kong! Dionne maakte mij wakker en was al in alle staten. Zij had namelijk vast een taxi gebeld die ons naar het vliegveld zou brengen maar dat ging via een soort automatisch gesprek waarbij je je postcode intoetst enzo. We dachten dat de taxi er met een half uurtje zou zijn maar voordat ze mij had wakker gemaakt stond ie al voor de deur! Gelukkig vond de chauffeur het niet erg om even te wachten en konden we toch mee. Hoewel we op tijd waren hoorden we toch nog de ‘last call’ voor Hong Kong en hebben we zelfs nog moeten rennen naar de gate. Het schijnt dat dit vaker voorkomt in mijn familie (papa?).

Eenmaal in Hong Kong aangekomen zo rond 11u ’s ochtends zijn we met de bus naar ons hostel gegaan. Wat een stad is dat zeg! Qua grootte is het Singapore in het kwadraat en ook alle gebouwen en bouwwerken zijn echt ongelofelijk. Ook was ik best verrast over het feit dat het een en al berg was, dat was ik even vergeten. Eenmaal in het hostel hebben we onze spullen uitgepakt en zijn we vast een deel gaan verkennen. Eerst richting de haven waar we een architecten tentoonstelling hebben bekeken en daarna een of ander plein (ben even vergeten wat het was). Daarna vooral lekker verder gebanjerd en de ogen uitgekeken vooral bij de visboeren op de markt (zie foto’s….)! Ook hebben we gelunched bij de MacDonalds, een big mac menu kostte omgerekend €1,80 echt hemels :p. ’s Avonds zijn we wezen eten met de hele groep en daarna naar een lantaarntentoonstelling geweest, ze probeerden daar het guiness book of records voor de allergrootste lantaarn ter wereld te breken! Daarna ben ik lekker mn bed ingedoken, helaas zijn ook in Hong Kong de matrassen van het maatje meisje-van-6-jaar-oud-met-een-prinsessenbed en kon ik dus helaas niet helemaal languit liggen.

Volgende dag begonnen we al op tijd met een ontbijtje bij Starbucks en daarna gingen we naar de allergrootste boeddha ter wereld! Via een kabelbaan (jaja, ik had mn hart weer in mn keel, zo stom, ik ga echt wanhoping alle leuningen vasthouden terwijl je niet eens ergens uit kan vallen maar toch!) zijn we naar Pgong Village gegaan, een dorpje op Lantau Island, iets uit de kust van Hong Kong. Vanaf hier konden we naar de boeddha lopen en zijn we ook nog bij een tempel geweest. Daarna via een bus naar een vissersdorpje waar ze nog net zo leven als vroegah zeg maar. Ik heb daar nog zo gelachen, er bleek ergens brand te zijn en toen kwamen er brandweermannen aanlopen die allemaal de fiets pakken om ernaartoe te fietsen, en 2 kleine busjes, zeg maar zo eentje waar normaal gesproken de loodgieter mee komt, gingen voorop. Ik denk niet dat het een gigantische brand was, kan ook eigenlijk niet want voordat die konden begonnen met blussen was het halve eiland denk ik al wel afgebrand. ’s Avonds zijn we lekker wezen eten bij een Amerikaans iets en daarna naar een skybar, op de 34e verdieping volgens mij. Weer een mooi uitzicht over Hong Kong (maar niet zo mooi als in Singapore) en zeker een mooie afsluiting van een mooie dag.

Zaterdag ben ik er alleen op uit getrokken, was een gedeelte van mijn reisgroepje even zat en zij wilden allemaal winkelen wat ik niet zo nodig hoefde. Eerst ben ik naar de peak gegaan, het hoogste uitkijkpunt van Hong Kong waar je naar toe kan met een oude tram, bijna 45 graden omhoog in zo’n ding! Vanaf daar ben ik naar de Botanische Tuinen gelopen en naar nog veel meer sightseeing dingen in Hong Kong (te veel om op te noemen). Rond half 9 was ik terug in ons hostel en ben ik echt doodmoe neergeploft op bed. Nog even een documentaire gekeken (102 minutes that changed the United States, erg indrukwekkend) en toen die klaar was kwamen net alle kamergenootjes ook weer thuis. Ik kan nog veel meer vertellen over die dag maar de foto’s geven denk ik een betere impressie!

Zondag zijn we naar de ladiesmarket gegaan, dat is gewoon een straat met aaaaallemaal kraampjes en winkeltjes waar je goedkoop nepspul kunt kopen. Maar toch leuk:p We hebben er een paar uurtjes rondgewandeld en ik ben inderdaad een tas rijker plus wat voetbaltenues voor wat mensen thuis. Van hieruit ben ik naar de ‘Goldfishmarket’ gelopen, maar wat een sneue bedoening was dat zeg. Het is gewoon 1 grote huisdieren markt maar echt zielig van die doorgefokte mini-hondjes en tropische vissen in veeeeel te kleine zakjes. Daarna terug naar het hostel, spullen gepakt en op naar het vliegveld!

Hong Kong over het algemeen was echt super, maar het is wel een stad met vele gezichten. Je kunt er rondlopen op plaatsen waar bijna niemand komt maar als je je ook maar een beetje richting centrum begeeft voel je je echt een sardientje in een blikje, WAT EEN MENSENVOLK. Werd er op zondag echt een beetje claustrofobisch van en wat dat betreft vind ik de orde en rust in Singapore heerlijk! Ik blijf me erover verbazen hoe klein die Aziaten zijn, in Hong Kong en in Singapore, al die meisjes dragen torenhoge hakken of plateauzolen om er maar niet uit te zien als een lilliputter volgens mij.

Ik kan jullie nu vast mededelen dat de komende 2 weken heel saai zullen zijn, ik heb superveel opdrachten voor school en aangezien ik de hele herfstvakantie weg wil maar daarna wel alle mid-terms en essays moet inleveren is het deze weken even aanpoten geblazen, maar dat heb ik er wel voor over. Over iets meer dan 2 weken komen Sindy en tante Silvia, en zo over 8 weken Marieke en mama al. Vergeleken met mijn half jaar in Ghana vliegt de tijd hier echt 3x zo snel. Desalniettemin zal ik mijn best doen om weer wat bijzondere cultuurverschillen te ontdekken en jullie op de hoogte te houden van mijn wel en wee hier:)

  • 13 September 2011 - 09:08

    Frieda:

    Zo te lezen verveel je je in ieder geval niet! Met al die activiteiten vliegt de tijd inderdaad als een gek, dat kan ik me goed voorstellen. In Ghana, in Afrika, heeft de tijd geen haast. Daarom is het zo interessant om te reizen; al die verschillen maar daarbij toch ook al die overeenkomsten.
    We kijken alweer uit naar je volgende verhaal!
    Oh ja, Liekes spullen zijn nu allemaal weg dus er is plaats voor jou!

    Doeiiiiiiiiiii,
    Frieda en Oompje

  • 13 September 2011 - 10:13

    Frieda:

    PS.:
    vraagje 1: waar kan ik het filmpje vinden?
    vraagje 2: hoe zou dat fietsen, een jerrycan als zadel?

    En die dierenmarkt is inderdaad pure dierenbeulerij!

    Oudoe!
    Frieda

  • 13 September 2011 - 10:36

    Marieke:

    nog maar 8 weken!! :d leuke verhalen steeds, je bent alleen wel mijn smurfentrui vergeten te vermelden, zonde!! :P

    xxxxxx

  • 13 September 2011 - 20:06

    Annette:

    Ha Iris, weer wat ervaringen rijker! Heel indrukwekkend die Boeddha! En geen wonder dat die brandweer op je lachspieren werkte, echt hilarisch! Nou, voor de komende twee weken: veel succes met de studie, ff doorbijten en dan weer veel leuke dingen in het verschiet.

  • 13 September 2011 - 21:20

    Mama:

    hee schat, heerlijk al die verhalen en prachtige foto's. Die Nijntje lampions, geinig. Ik vind je er alleen zo volwassen uitzien! Je moet wel een beetje mijn kindje blijven hoor!
    Komen wij al over 8 weken? Oh, lekker snel al! xxxxxxxx

  • 14 September 2011 - 14:23

    Elly En Johan:

    Hoi Iris,
    Ontzettend leuk om je nieuwe avonturen weer te lezen.
    Wij waren in juli in de buurt in Westervoort en zagen dat er een party was bij jullie thuis maar helaas hadden we niet de tijd om langs te komen omdat wij naar een ander feest moesten.
    Wij blijven weer een jaartje langer in Kenia en het bevalt ons nog steeds uitstekend. We steken wat minder tijd in het weeshuis want ze moeten leren om zichzelf te redden. Wel blijven we kinderen sponsoren zodat ze naar school kunnen gaan.
    Geniet er maar maar van want time flies, groetjes aan iedereen

  • 16 September 2011 - 14:47

    Andrea:

    Misschien moeten de nichtjes in Nederland ook maar met een blog gaan beginnen! Haha! Wel heel fijn om zo af en toe wat van je te lezen. En ik snap het helemaal als je er een keer niet aan toe komt.

    Liefs Andrea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 65056

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: