Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

30 Augustus 2011 | Singapore, Singapore

Want zo is er al weer een maand voorbij, en dan te bedenken dat ik er maar 6 maanden ben!

De dagen zijn hier standaard behoorlijk gevuld. Sowieso met college en voetbal, maar als ik dat niet heb zijn er altijd wel feestjes/tripjes/dagjes weg waardoor je toch pas 's avonds uitgeput neerploft op de bank.

Nog wat opmerkelijkheden van Singapore: mensen zijn hier echt obsessief met eten bezig. Overal waar je kijkt/komt zie je eten en als je een bekende tegenkomt vragen ze soms geen 'how are you' maar 'what did you eat', want dat is veel belangrijker! Het lokale dieet bestaat uit veel rijst, veel soepen en de dubieuze soja/tofu gerechten. Vlees is vooral kip en varken, en van groenten weten ze niet zoveel. Daarentegen is wel overal supercheap lekker fruit te krijgen, heel vers en soms in handige meeneembakjes:).

Verder dacht ik dat Singapore heel rijk was, en dat is ook wel zo maar er is toch een hoop verborgen armoede. Wat ik niet wist was dat de 'incomegap' (het verschil tussen de minst- en de meestverdienende persoon) in Singapore het op ena grootste ter wereld is. Op nummer 1 staat trouwens Hong Kong en daar ga ik over 2 weken een weekendje heen. Gewoon, omdat het kan:D. In ieder geval, er zijn dus best wel wat arme mensen, geschat wordt dat 20% van de Singaporese huishoudens minder dan 1000 dollar per maand verdiend (das ongeveer 600 euro, echt heel weinig als je hier de huurprijzen kent). En 20% van de Singaporezen is nog wel eventjes 1 miljoen mensen! In het begin viel het me niet zo op maar ook zie ik steeds vaker hele oude mensen nog zware arbeid verrichten, de pensioenen stellen hier namelijk niks voor en er is maar een klein deel van de mensen wat daar recht op heeft. Zo kom ik ook steeds meer een verkapte vorm van bedelen tegen (voor echt bedelen heb je een vergunning nodig, dat slaat echt alles:s), oude mensen die pakjes tissues verkopen voor een net iets hogere prijs dan in de winkel en van die oudjes die alle blikjes in de foodcourts verzamelen om zo het statiegeld te kunnen innen (3 eurocent per blikje). Singapore wordt ook wel 'de Speeltuin van de Rijken' genoemd en daar kan ik me best in vinden als je ziet wat die hier allemaal wél kunnen. Al die oude mensen die hier hun laatste centjes bijelkaar proberen te schrapen gaat wel ontzettend tegen mijn gevoel in van 'normaal' en van goed en fout, die moeten lekker achter de geraniums zitten, of in ieder geval zitten!

Over de rijken gesproken; ik voelde me dit weekend echt eventjes miljonair. Het Swissotel, een superluxe hotel in Singapore stelt 1x per maand (donderdag) zijn deuren open voor niet-gasten. Dan kun je feesten in de New Asia bar op de 70ste verdieping en je kunt de 'helipad' op, dus echt helemaal op het topje van het dak, waar normaal de helicopters landen van Jennifer Lopez en Obama enzo! Supervet want je hebt een heel mooi uitzicht over Singapore, zie de foto's voor de illustratie! Na anderhalf uur hadden Anne-Fleur en ik het wel gezien op de helipad en besloten een biertje te bestellen in de New Asia bar, waar de prijzen letterlijk niet de pan uitrijzen maar die al die 70 verdiepingen denk ik. Voor 2 bier waren we dan ook 35 dollar nogiets kwijt, 20 euro dus. 10 HELE EURO'S VOOR 1 BIERTJE! Bij ieder slokje kon ik het muntje voelen vallen in m'n maag. Het behoeft weinig uitleg dat we daarna weg zijn gegaan haha!

Vrijdag heb ik gelunched met Anne-Fleur, Tobias en Zenia. Ik heb met Tobias een bestuursjaar gedaan en hij was in Singapore op vakantie omdat zijn vriendin hiervandaan komt. Daarvoor was ik nog even spontaan naar de kapper geweest bij zo'n chinees vrouwtje en na de lunch ben ik gaan voetballen. Nadeel; je kunt niet douchen na het trainen dus moet ik met m'n doorweekte shirt (van het zweten ja) de MRT in waar de airco op standje vrieskist staat. Ben een ijslolly als ik op mijn eigen station aankom!

Zaterdag ben ik met Anne-Fleur en een ander meisje naar het Jurong Birdpark geweest. Ook dit was ontzettend de moeite waard, heb er 5,5 uur rondgelopen zonder me te vervelen en echt bizar veel verschillende vogels gezien (zie de foto's..). Daarna ben ik met Anne-Fleur meegegaan naar haar campus (zij studeert aan de NTU, een andere universiteit in Singapore die ook behoorlijk uit het centrum ligt) en hebben we daar even gegeten. Vervolgens kwam ik om half elf thuis ofzo en heb ik het niet veel later gemaakt.

Gisteren ben ik met Anouk, een meisje uit Tilburg, het MacRitchie Reservoir gaan verkennen. Dit is een groot stuk jungle in Singapore wat echt nog origineel is, van voor alles werd volgebouwd met die grote wolkenkrabbers enzo. Er leven ook nog echt 'wilde dieren', we hebben makaken gezien (aapjes), 2 slangen (schrok me kapot), een paar eekhoorntjes en constant hoorden we om ons heen cicadas (google maar). Ook was er een tree-top walk... Ojee... Dat is dus zo'n luchtbrug boven de boomtoppen van het ene hoge punt naar het andere, op het hoogste punt kun je vanaf dat ding 25 meter naar beneden kijken. Voor alle mensen die mijn Afrika-blog niet gelezen hebben: ik ben in principe nergens bang voor. Als er ergens rellen zijn loop ik tegen de menigte in om te gaan kijken wat er aan de hand is om vervolgens belaagd te worden met traangas. Ik ben nieuwsgieriger dan goed me voor me is. Ik heb sprinkhanen gegeten. Hoe dan ook, zet me op een brug 25 meter boven de grond en ik begin spontaan te beven, huilen en ik verzet geen stap meer:p. Aan de andere kant laat ik me ook niet zo snel kennen dus Anouk en ik besloten 'm gewoon te gaan lopen. Ik had m'n camera al aan haar gegeven omdat ik wist dat ik daarna niet meer mijn handen durfde los te laten haha! Halverwege bood ik nog aan om een foto te maken van haar maar mijn hand trilde zo erg dat ze amper het touwtje om mn pols kreeg hahaha. Ik heb zonder te huilen de andere kant bereikt, hoewel een hyperventilatieaanval niet ver weg was. 5 minuten later was alles weer goed trouwens hahaha. Al met al hebben we 8,5 kilometer door de jungle gehiked en was de inspanning voor die dag wel weer geleverd (ook hier zijn weer mooie foto's van gelukkig). De dag werd afgesloten bij 'Spizza' waar ik heerlijk een helft pizza met mozzerella, carpaccio en rucola verorberd heb, en nog een helft met parmaham en champignons. Heel akelig allemaal.

Verder wilde ik dit verhaal eigenlijk al eerder op de avond schrijven (het is nu 00.45) maar we hebben lekker pannekoeken gegeten (gebakken door mij) en er kwam eigenlijk spontaan een pre-party feestje op gang in ons appartementje dus dat was ook wel gezellig. De feestgangers zijn rond half 12 weggegaan en toen heb ik even opgeruimd en ben ik gaan zitten voor dit verhaaltje.

Ik duik dus ook zo m'n bed in, morgenochtend eventjes studeren en 's middags gaan we misschien een bezoekje brengen aan het presidentieel paleis, dat is toevallig morgen open voor publiek!

  • 29 Augustus 2011 - 17:18

    Annette:

    idd een prachtig uitzicht, maar wat een lichtvervuiling, ongelooflijk! Het geld voor die biertjes moet je dan maar zien als entreeprijs :-)
    De foto's zijn weer leuk, al die bijzondere vogels, echt de moeite waard.
    Verder valt het me op dat je tot nu toe maar weinig reacties krijgt op je verslagen: jammer! Wel blijven schrijven hoor! En ook vooral veel tissues kopen van oude vrouwtjes .........

  • 29 Augustus 2011 - 17:55

    Anne:

    Iris wat heb je het toch ernorm zwaar daar in singapore zeg!hihi Klinkt allemaal super leuk!!fijn dat je ook naast de studie tijd hebt om alles te ontdekken en verkennen daar erg leuk!nou tot over een paar maandjes en nog veel plezier!!xxxx
    trouwens voor jou hebben we maar m/l als shirt besteld en xl voor broekje dat heeft bijna iedereen, en natuurlijk voor jou nr 14:D

  • 30 Augustus 2011 - 08:58

    Frieda:

    Ha dappere nicht!
    Ik weet precies wat je bedoelt met én stijf staan van de hoogtevrees maar toch steeds altijd nét nieuwsgieriger dan bang om dat waar je bang voor bent (in dit geval hoogtes) niet te doen. Die brug zag er overigens wel behoorlijk solide en veilig uit. Ik bedoel geen Indianan Jones touwbruggetje ofzo ;-)!
    En die parken zien er ook heel goed verzorgd uit. Mooie gekleurde vogels!
    Goed om te lezen dat je nu zo langzaam ook de mindere dingen van de Singaporeze glitter en glamourwereld ontdekt. En ik ben het helemaal met Annette eens dat je maar veel tissues van oude mensen moet kopen! Ennuh .... bier is toch niet lekker dus gewoon niet drinken. Ik kreeg dit reisverslag trouwens zo'n 15 uur later dan Annette en Anne, en dan vraag ik me op z'n plat Tilburgs af: "Hoe kèn dè?"
    Afijn: keep up the good work lass and enjoy!

  • 01 September 2011 - 17:13

    TNT Boys Import:

    Waar blijven die bikini fotos????

    Grt Bert Jan De schreeuwerd

  • 08 September 2011 - 12:50

    Toes:

    Hey Iris,

    Ik heb ff je verhaal gelezen;).. Leuk hoor! En er zitten mooie foto's bij!!
    Veel plezier dit weekend in HK, spreekj snel x x

  • 09 September 2011 - 17:54

    Laura:

    ziet er goed uit, dat uitzicht: hoe komen we erachter op welke dag je naar boven mag? Ik denk trouwens dat ik op die hoogte juist peentjes ga staan zweten. Maar het duurt nog even ;) Veel plezier nog! xxx

  • 12 September 2011 - 08:09

    Marian Linschoten:

    Ha Iris, nou het is gelukkig weer als vanouds genieten van je avonturen ! Wat een stapel pannekoeken, daar heb ik nu ook ineens zin in! Je slaat je er weer goed door merk ik wel, klasse!! Donderdag ga ik weer voor een dag of 10, 12 naar Zwitserland, kan nog net voor dat de herfst invalt. Gisteren ben ik met Cor wezen vliegen vanaf Teuge en we hebbenook een rondje westervoort gedaan, uiteraard een en ander gefotografeert, mar daar heb ik toch een te simpel toestel voor.
    De loopbrug boven de boomtoppen ziet er behoorlijk stabiel uit, maar ja, je kijkt inderdaad wat benauwd, dat weet je danook. In Drente is ook zoiets,(maar dan anders!!!), dus je kunt de ervaring misschien nog eens ongeveer terughalen.
    Iris, groetjes, succes met je studie, ook dat zal je wel lukken, Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 65071

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: