Warm, warmer, warmst! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Warm, warmer, warmst! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Warm, warmer, warmst!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

22 Augustus 2011 | Singapore, Singapore

Maar weer eens een berichtje van mijn warme kant;)

De normale weken zijn begonnen en mijn vakantie is voorbij:( Ik weet ook niet of ik de komende tijd nog wel heel veel te vertellen heb! Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog vrij weinig te klagen heb.. Maandag en dinsdag heb ik college van 12.00 tot 15.15 en op woensdag van 12.00 tot 18.45. Donderdag en vrijdag ben ik vrij! Ik begrijp heel goed dat nu 80% van mijn lezers afhaakt uit afgunst maar dit is nergens voor nodig. De werkdruk ligt in Singapore veel hoger, wat ook betekent dat ik per college ongeveer 2 uur moet voorbereiden door teksten te lezen ed. Ook zijn er meer toetsingsmomenten dan in Tilburg dus ik moet per vak niet 1 examen maken maar 2 essays schrijven, een documentaire maken, een groepsproject doen én een eindexamen afleggen. Zo blijf je wel aardig bezig. Maar al met al heb ik het super naar m’n zin, ik was het in tilburg wel een beetje zat die business vakken met alleen maar cijfertjes en accounting. Nu doe ik politicologie en sociologie, veel meer discussie en er is niet altijd een goed of fout antwoord, maar het gaat meer om denkbeelden en de achterliggende theorie.

Van dat hele kiasu gebeuren is wel wat te merken in colleges, veel Aziaten zeggen dingen ‘om het zeggen’ maar vaak zit er geen gedachte achter. De colleges duren dus 3 uur en een kwartier (thuis duurt t maar anderhalf uur) en das best lang. Het is trouwens niet zo dat alle Aziaten zo zijn, laatst zat er eentje ook z’n spiksplinternieuwe macbook 2 uur onderzoek te doen naar hoe je het beste chinchilla’s kunt houden haha!

Ze zijn hier trouwens dol op soja en tofu, je kunt de meest gekke drankjes krijgen waar dan ‘jellybeans’ inzitten, die dan van soja gemaakt zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er geen fan van ben maar het schijnt wel ontzettend gezond te zijn. Ze gaan er trouwens wel een beetje ver in, als je vegetarisch ben hier betekent dat iets anders dan bij ons. Voor zover ik weet betekent een vegetarisch gerecht in Nederland dat er geen vlees inzit maar gewoon lekker veel groente en een eitje ofzo.. Nu was ik hier laatst eten met Dionne en Anouk in een restaurant, en ik bestelde dus vol goeie zin blackpepper steak, want daar had ik even zin in. Blijkbaar in Singapore betekent ‘vegetarisch’ dat een restaurant het vlees gewoon namaakt van soja en tofu. En dat is best een verrassing als je niet doorhebt dat je in een vegetarisch restaurant zit… Bah wat was dat vies zeg, een wit prutje gevormd naar een schnitzel, met een obscuur sausje eroverheen. Uit wraak ga ik er volgende week even een Big Mac zitten opeten. Een dubbele welteverstaan.

Daarnaast ben ik officieel toegetreden tot het universiteitsvoetbalteam, veldtraining op dinsdag en vrijdag en een sportschool training op donderdag. De competitie begint 6 september en duurt maar 3 weken (je speelt tegen andere universiteiten en daar zijn er maar 3 van) maar dit vind ik niet zo erg. Het team is hier ook echt een team en als je dinsdag om 19.30 wedstrijd moet spelen, verzamel je om 16.00 op de universiteit om samen te eten en af te reizen naar een ander deel van Singapore. Ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk ontzettend leuk vind maar het kost natuurlijk wel veel tijd, en aangezien ik 2 colleges heb op woensdag is het wel even plannen! De eerste oefenwedstrijd was afgelopen zondag, lekker hoor 1 uur ’s middags in de 35 graden brandende zon.. We hebben ook niet 2x 45 minuten gespeeld maar 3x 25, het was ook echt niet vol te houden. Mijn nieuwe positie is trouwens achter de spitsen hahaha, samen met een ander meisje. Laat die goals maar komen ahum.

Met mn roomies gaat het ook nog steeds goed, wat ik best knap vind aangezien we leven op een ruimte die 2x zo groot is als mijn kamer in Tilburg. Ik heb even wat discussie gehad met Simona over op welke stand de airco gezet wordt ’s nachts, zij vond 30 graden wel lekker terwijl ik 25 al te warm vind. En dan ligt zij nog met een lange pyjama en trui en sjaal in bed! (Deed me een beetje aan Sindy denken). De airco stond wel richting haar bed, terwijl er bij mij bijna niks van te merken is. Nu hebben we al 4 dagen geen bonje meer na mijn geniale plan om van bed te wisselen:p. Verder zijn we er ook achter gekomen dat onze wasmachine alleen maar met koud water wast en dat we een afvalkoker hebben. Deze zat een beetje verstopt en daarom hebben we dus 2 weken lang netjes onze vuilniszakken buiten gedumpt op plaatsen waar dit niet de bedoeling was. Om er vervolgens achter te komen dat we alleen maar een luikje hoeven open te doen in ons eigen appartement nota bene!

Voor een van mijn vakken ‘Security Studies’ zijn we al op een fieldtrip geweest, naar een fototentoonstelling genaamd Requiem. Dit is een initiatief van een oorlogsfotograaf (Tim Page) die een compositie heeft gemaakt van 134 andere fotografen uit de Vietnam oorlog die daar allemaal gestorven zijn. Het was geen mooie tentoonstelling maar wel ontzettend indrukwekkend. We kregen ook een gids die ons langs de foto’s leidde en sommige verhalen bleven wel hangen. Zo waren er foto’s van mensen waarvan zij wist te vertellen dat dit hun laatste minuut is geweest en dat ze daarna op een landmijn zijn gestapt. Of 3 mannen op een foto bij een grote bak schildpadden die ze gered hadden en dat 1 deze ging uitzetten, en dat toen hij terugkwam bleek dat de andere twee vermoord waren. De tentoonstelling was in eerste instantie uitgebreider, omdat er ook een groot deel was over de vrouwen en kinderen die getroffen werden door de oorlog. Ze hebben echter de foto’s van verkrachte vrouwen, en vrouwen die ‘gesticked’ (Je wilt het niet weten) verwijderd omdat deze te schokkend waren en niets bijdroegen aan wat Tim Page wilde bereiken. Zelfs zonder deze foto’s kreeg ik er een akelig gevoel bij want alsnog zag je kinderen en volwassenen zwaargewond of al dood. Hoe dan ook, ik weet dat er meer mensen zijn die dit soort dingen interessant vinden en mijn blog lezen, meer info kun je vinden door Tim Page te googelen. Er bestaat ook een boek, Requiem, wat helaas niet meer gedrukt wordt en nu voor hoge prijzen via Ebay van eigenaar verwisseld. Mocht iemand het ooit op de rommelmarkt vinden, neem het dan alsjeblieft voor me mee!

Oja, aan mijn trip naar Maleisië had ik aardig wat muggenbulten overgehouden, waar na een week hele gekke blauwe plekken omheen kwamen. Uit pure angst ben ik gelijk gaan smeren met alles wat ik bij me heb en heb een allergiepilletje genomen want ik zag de bui met gaten in benen al weer hangen….

Tot slot heeft Amée een leuk filmpje gevonden, het is een ‘RunthruSingapore’, dus iemand die eigenlijk heel Singapore doorrent en dit wordt dan gefilmd. De beelden gaan soms erg snel maar het is wel heel gaaf om te zien. Je kunt het filmpje hier bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=gpExG2jpg-0&feature=player_embedded

  • 22 Augustus 2011 - 12:31

    Rachelle:

    Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen: leuk!!! Heel veel plezier nog! xx

  • 22 Augustus 2011 - 19:50

    Mama:

    dag schat, ik heb je hele verhaal voorgelezen aan Sil, Willem en papa. Heerlijk om je verhalen te lezen. Marieke heeft haar paspoort, na de vakantie ga ik boeken! Doei, heel veel knuffels en kussen.

  • 23 Augustus 2011 - 11:10

    Frieda:

    Ha Niggie,

    Na een heerlijke, zonnige, gerelaxte en bijna 5 weken durende, vakantie in de Franse Provence zijn Oompje, de hondjes en ik weer thuis. Oompje is weer aan het werk (had hij maar geen rector moeten worden ;-)) maar ik heb deze week nog vakantie. Na alles uitgepakt, gewassen en op orde te hebben, was het nu eindelijk tijd om eens rustig te gaan zitten en jou verslagen te lezen + je foto's en films (ook die van die renner door Singapore) te bekijken!
    Het zijn weer een levendige verslagen en ze zijn weer zeer boeiend om te lezen. (Al snap ik je voetballiefde nog steeds niet!) Maar goed, vanaf nu volgen we je weer op de voet, daar kun je zeker van zijn.
    Toedeloe,
    Frieda

  • 23 Augustus 2011 - 14:15

    Annette:

    Leuk om ook wat te lezen over de colleges die je volgt; interessante vakken! En gaaf dat je daar nu ook voetbalt, al kan ik me niet voorstellen hoe je het op kunt brengen met die temperaturen. Heb inderdaad even gegoogeld op Tim Page en Requiem, indrukwekkend! Ik zal mijn ogen voor je open houden, aangezien ik nogal eens op rommelmarkten en verzamelbeurzen rondloop kom ik het boek misschien nog wel eens tegen.
    Nou, kijk goed uit voor alle stekende/bijtende en anderszins enge beestjes en vermaak je verder!
    Liefs, Annette

  • 23 Augustus 2011 - 18:32

    Elly:

    Hoihoi Iris,
    Je beleeft daar een hele andere wereld en wij genieten mee in Duiven!Ik stuur ze ook door naar Bouke,zo zie je maar....Voetbal in die hitte,meid je zou bijna flauw vallen.Ik kan mij voorstellen hoe indrukwekkend die foto tentoonstelling was.Een dubbel gevoel,de mooie en donkere kant van de mensheid kom je overal tegen.Doe je best op'school',ha,ha.Groetjes van ons allemaal,Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 65049

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: