Raar volkje, die Singaporezen - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Raar volkje, die Singaporezen - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Raar volkje, die Singaporezen

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

13 Augustus 2011 | Singapore, Singapore

Niet zo heel veel gebeurd, maar wel veel te vertellen dus ik dacht, ik plaats toch maar een verhaaltje dan is het de volgende keer niet zo'n lap tekst!

Het is hier nu zaterdagavond tien over half 11 en ik ben zowaar alleen thuis! De andere meiden zijn stappen maar ik had niet zoveel zin en alles doet pijn (uitleg later, niks ernstig) en vanochtend had ik ook al moeite met opstaan dus ik ben verstandig thuisgebleven!

De oriëntatie van de universiteit was echt verschrikkelijk saai. Er zijn 492 exchange students maar die pasten niet allemaal in 1 collegezaal dus wij moesten ergens anders heen en daar was het beeld/geluid zo slecht dat we halverwege maar zijn weggegaan, en later bleek dat we ook niks bijzonders gemist hadden. De filmpjes die we wel konden zien waren behoorlijk van het formaat propaganda en misschien zelf een beetje indoctrinatie, zo merk je toch wel vaak dat Singapore toch echt een politiestaat is. Tijdens de National Day (dinsdag) was er ook bizar veel politie op straat en alles was afgezet en owee als je ergens langs probeerde te glippen waar dat niet de bedoeling was.

Er zijn ook ontelbaar veel rare regeltjes, als je bijv op een roltrap staat is het de bedoeling dat je aan de linkerkant gaat staan zodat mensen die de roltrap op willen lopen je rechts kunnen passeren. Het komt dus wel eens voor dat ik beneden op de roltrap stap, en een kaarsrechte rij mensen daar op zie staan, aan de linkerkant welteverstaan. Verder mag je als je bijv je handen niet vrij hebt om je vast te houden niet met de roltrap, dan moet je met de lift. In de MRT wordt constant omgeroepen dat je niet mag eten en drinken op het station en in de metro, je altijd moet opletten op verdachte personen en nooit je spullen mag laten liggen. Op de stations zelf laten ze filmpjes zien over wat je moet doen als je een verlaten tas ziet (probeer te bedenken of de tas verdacht is), of wat je moet doen als een er rampenalarm afgaat. BNN heeft ooit een leuke aflevering gemaakt over Singapore in het programma Spuiten & Slikken op reis. Het gaat ook gedeeltelijk over de Gayscene hier in Singapore, die best wel verborgen is. Zo kun je dus een winkel inlopen waarop staat 'Sports for men' met de bedoeling om een badmintonracket te kopen, en dat de etalage ook ingericht is met sportartikelen, maar dat het aan de binnenkant gewoon een seksshop is voor mannen waar je nep-anussen kunt kopen.. Heel vreemd allemaal.

Typische woorden om het gedrag van Singaporezen te beschrijven zijn 'kiasu' en 'kiasi'. 'Kiasu' betekent letterlijk 'bang zijn om te verliezen' en dat is echt het belangrijkste denkbeeld waarmee kinderen en jongeren hier opgevoed worden. Daarom zijn het ook allemaal van die strebertjes en vinden ze het heel normaal om bijvoorbeeld bij een buffet hun bord veels te vol te scheppen omdat het eten straks misschien wel op is. Of dat ze rijen dik voor een nieuw restaurant staan omdat zij anders de enige zijn die dat eten nog niet geproefd hebben. Het beschrijft in 1 term de extreme acties van de Singaporezen om succes the hebben. 'Kiasi' betekent letterlijk 'bang zijn voor de dood', en dat resulteert weer in gekke acties om zo weinig mogelijk risico te nemen. Combineer dit met het algemeen bekende 'lose of face', dat je beschamend gedrag vertoont of iets dergelijks en je begrijpt dat als je een traditionele Singaporees iets vraagt, deze waarschijnlijk geen eerlijk antwoord geeft maar zegt wat jij wilt horen. Ook zal deze persoon goed luisteren naar wat de overheid allemaal verkondigt en dat verklaart ook weer waarom deze politiestaat zo goed werkt... Het strakke leven waarin de meeste mensen hier leven kan best deprimerend zijn, en al helemaal voor zijn flierefluiter zoals ik, maar ik troost me met de gedachte dat ook hier lekker toch winkels bestaan zoals 'Sports for Men' want dat betekent dat er ook mensen rondlopen die lak (of lakleren broekjes) hebben aan de overheid en de censuur.

Dan een vrolijk puntje, ik kan er maar niet over uit hoe verschrikkelijk aardig de mensen hier zijn. Je kunt nog geen 10 seconden stil staan op straat of iemand komt vragen of ie je kan helpen. Ook is iedereen altijd supergeïnteresseerd in waar ik nou precies vandaan kom en hoe het daar allemaal gaat op school/voetbal/met de mannen. En ook al weet ik dat sommige mensen mij niet altijd verstaan omdat ze bijvoorbeeld niet heel goed engels spreken, dan doen ze nog verschrikkelijk hun best om dan maar zo breed mogelijk te glimlachen en ja te knikken, wat ik dan wel weer komisch vind als ik na 2 onbegrepen vragen vraag of ze engels verstaan, en dan weer die brede glimlach toegestraald krijg.

Dan nog iets leukers; ook al doen wij hier genoeg en loop ik op een dag meer dan dat ik thuis in een week deed, ik miste toch dat ronde balletje in mn leven! Dus ik had woensdag een mailtje gestuurd naar de captain van het universiteitsteam om te vragen wat de mogelijkheden zijn voor mij om hier te voetballen! Ik kreeg diezelfde dag al een mailtje terug en om een lang verhaal kort te maken, stond ik gisteren om 17u in een openbaar park in mijn nieuw gekochte Nederlands Elftal tenue om eens een balletje te trappen met 10 andere Singaporese meiden! De trainingen duren hier 2 uur en ook nog eens in de zon (het is hier gemiddeld zo'n 34 graden) maar al met al viel het me ontzettend mee! Het niveau lag niet superhoog, ik kon vrij makkelijk meekomen maar ik was wel eventjes erg gelukkig om weer rond te lopen in een team. Naderhand ben ik ook nog met een paar gaan eten en heb ik denk ik mijn eerste echte Singaporese vriendinnen gemaakt.

Ook al was de training niet zo zwaar, ik lag in bed om 22.30 en kon er vanochtend maar met veel moeite en vooral veel pijn uitkomen. 2 uur en een kwartier was toch best lang voor mijn ondertussen vrij luie lichaam maar het was het waard! Over 3 weken begint de competitie, en ik hoop dat ik dan een beetje in shape ben. Het enige wat ik nog even uit moet zoeken is wat mijn positie word, ik heb gezegd dat ik verdediger ben maar volgens de trainer (jaja) ging hij me ergens anders neerzetten... Nu maar hopen dat het niet linksbuiten de zijlijn is:p


  • 13 Augustus 2011 - 21:59

    Marian:

    lekker die sushi, wil ik ook in November. Wel raar dat ze aangekleed zwemmen, zijn ze preuts? heb je trouwens nog iets wat ik op moet sturen? vanillethee of zo? xxxx mama

  • 13 Augustus 2011 - 23:02

    Marieke:

    zou ik ook n wedstrijdje mee mogen doen als ik kom?:) stelen we ff samen de show (linksbuiten de zijlijn!:D) xxxxx

  • 14 Augustus 2011 - 06:52

    Annette:

    Wat leuk, al die ' inside information' over Singapore en de Singaporezen. Het is wel een compleet andere wereld!

  • 14 Augustus 2011 - 09:40

    Hmelkbon:

    hahahaha dus de trainer ziet in jou geen verdediger. welke trainer heeft een beter inzicht die bij sportclub of die in Singapore ........... Je zal wel op het middenveld terrecht komen Groetjes Hmelkbon

  • 14 Augustus 2011 - 11:25

    Marrit:

    Hi Iris,

    Leuk om zo op deze manier je te kunnen volgen. Mijn moeder heeft mij aangemeld voor de site. En mn broer leest ze nu en dan ook. Het is wel een appart land zo. Maar ik heb die uitzending toen ook gezien van spuiten en slikken. Waardeer je Nederland ook wel meer op sommige dingen. Wat geweldig leuk dat je bent wezen voetballen. Ik hoop dat je een leuke plek krijgt in het team.
    Wens je veel plezier weer verder en ik zi ehet volgende verslag wel verschijnen. Zal Amber zeggen dat deze wat korter is, die zei al dat het hele lange verhalen zijn hihihihi...
    Groetjes van hier

  • 15 Augustus 2011 - 15:43

    Imke:

    Wederom een leuk verslag! Have fun! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 65068

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: