Gifty - Reisverslag uit Tamale, Ghana van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Gifty - Reisverslag uit Tamale, Ghana van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Gifty

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

02 Februari 2009 | Ghana, Tamale

Toen ik nog thuis was zag ik regelmatig op het nieuws of in een documentaire zielige kindjes. Kindjes die het op talloze manieren slechter hadden dan wij. Een tijdje voordat ik wegging dacht ik daar over na, want nu ging ik die kindjes echt zien. Ik vond ze altijd wel zielig zoals iedereen maar een speciaal gevoel kreeg ik er niet bij. Niet omdat het me niet interesseerde maar die kindjes op tv onderscheidden zich op geen enkele manier van ontelbare lotgenoten die toevallig niet op tv waren geweest. Nu ik hier ben geweest en alles met eigen ogen heb gezien is dat toch anders. Het jongetje dat door zijn familie verwaarloosd werd het ineens Mumuni en hij vindt niks leuker dan een lekker potje stoeien. Het meisje door haar vader gedumpt toen ze 3 dagen oud was is Fishata, en ze vindt het hilarisch als ik een schaap nadoe. Hetzelfde geldt voor al die baby's waar je hier over hoort. Ik wist dat er gemiddeld 15 baby's per week overleden in het ziekenhuis en ik heb het zelfs zien gebeuren. Hoewel dat schokkend was, kon ik dat nog redelijk een plekje geven in mn hoofd. Ik kende namelijk al die baby's niet.
Gisterochtend kreeg ik telefoon van Myrte en zei vertelde mij dat Gifty die ochtend overleden was. Ze was de avond ervoor in het ziekenhuis opgenomen met ernstige malaria, ik gok op de hersenvariant en in de loop van de nacht ging het al snel slechter. 's Ochtends is ze daar overleden.
En dat was het dan. Waar ik de vorige keer vooral heel boos was, ben ik nu gewoon verdrietig. Ik kan mezelf heel machteloos voelen en ergens schuld zoeken maar zelfs ik besef dat dat geen enkele zin heeft. In dit geval was er absoluut niks wat ik had kunnen doen. Gifty is precies 8 maanden geworden en heeft in mijn ogen meer rotzooi over zich heen gehad dan velen van ons zullen krijgen in een veel langere periode. Als er al iets bestaat als reincarnatie hoop ik dat ze de volgende keer meer geluk heeft. Aan mijn zegen zal het niet liggen.

  • 02 Februari 2009 - 10:00

    Pa:

    Een hele bittere ervaring. Toen je net in Ghana aankwam heb jij je liefdevol over haar ontfermt. Je hebt heel veel voor haar kunnen doen en was quasi verontwaardigd dat iemand anders de zorg op zich had genomen. Maar niets is minder waar. Ze werd teruggebracht naar het weeshuis (!). In onze ogen absurd en schokkend te noemen. En nu dit. Je vertrekt uit Ghana en op het laatste moment heeft Gifty het moeten opgeven. Ik hoop dat je toch weer met volle moed je klus in Zuid-Afrika te lijf gaat en daar voldoende uit kunt halen.

    Goede Reis en een dikke knuffel

  • 02 Februari 2009 - 10:27

    Frieda:

    Och meisje, meisje toch....
    Ik ken Gifty alleen maar uit je verhalen en kreeg toch al een brok in de keel toen ik je laatste berichtje net las. Zo... ja, wat? Zo zielig? Zo nodeloos? Zo kwaadmakend, velammend, opstandig? 8 Maanden heeft ze gehad hier, maar ze heeft jou en iedereen die jouw verhalen heeft gelezen veranderd.
    Zoals je schreef is de ellende van ver weg nog steeds ellende maar niet jouw ellende. Gifty's dood raakt iedereen die met jou mee heeft geleefd en dat nog steeds doet! Haar korte leventje heeft de ellende van ver weg dichtbij gebracht. Door haar hebben al die kindjes een gezicht gekregen. We zullen haar nooit meer vergeten en jij, Iris, jij bent er een ander mens door geworden. Huil van kwaaiigheid, schop de frustratie van je af, schreeuw, vloek maar lach dan teder want Gifty is te belangrijk in je leven om niet te glimlachen.Zij heeft door jou de mogelijkheid van een kans op een goed leven gehad. Dat het anders doet daar niets aan af.
    Als er een hiernamaals bestaat heb je er in ieder geval een beschermengeltje bij.
    We denken aan je meiske, Iris, want ze was jouw meisje en daardoor een beetje ons meisje.

    Hele, hele, héle dikke knuffel van ons. Sterkte en nog heel veel liefde voor al de andere kindjes die je nog onder je hoede krijgt.

    1000 kusjes,
    Frieda

  • 02 Februari 2009 - 15:48

    Julian:

    hey. mooi geschreven... en sterkte.

  • 02 Februari 2009 - 15:49

    Julian:

    nog heel veel succes gewenst!!!!

  • 02 Februari 2009 - 16:44

    Oompje:

    "Een berichtje van Iris", zei Frieda. Alles verwacht, maar dit niet.
    Wat erg! Ramp! Verdriet! Vanaf deze grote afstand ben ik ontroerd. Door wat er gebeurd is. Door wat jou zo is overkomen. Maar ook hoe je erover schrijft.
    Het noodlot, Iris, heeft geen voorkeur en ook geen geheugen. Het houdt geen rekening met wat er gebeurd is en eerlijk is het ook niet. Het gebeurt gewoon.
    Maar één ding is zeker: jíj maakt het verschil! Want van die acht maanden dat Gifty hier geleefd heeft, heb jíj toch maar mooi zó veel tijd voor haar het verschil gemaakt. Jíj hebt voor haar iets betekend. En zij voor jou. Bedenk - zeg ik misschien goedkoop - wat haar naam betekent: geschenk. Zij is dat voor jou en jij voor haar. Reïncarnatie, after life, hemel, wat dan ook, zij blijft er voor jou.
    Ik wou dat ik iets voor je kon doen, maar dat is niet zo. Maar wat heb je het goed gedaan! Grote meid.

    Liefs,
    oompje

  • 02 Februari 2009 - 19:16

    Hilde:

    Met name Frieda en Geert hebben precies verwoord wat ik ook voel. Ik zit hier met tranen in mijn ogen. Jij hebt voor haar het verschil gemaakt. Jij hebt van haar gehouden! Dat zal ze zeer zeker gevoeld hebben. Lieve Iris...een dikke knuffel van mij.

  • 02 Februari 2009 - 20:03

    Annette:

    Hoi Iris,

    We hebben allemaal meegeleefd met al je belevenissen met Gifty. Samen met jou waren we blij toen ze ‘geadopteerd’ werd en samen met jou waren we teleurgesteld toen bleek dat dit niet klopte en ze weer terug gebracht werd naar het weeshuis. En nu zijn we verdrietig, samen met jou. Ik hoop dat je ondanks alles met een goed gevoel terug zult kunnen denken aan Gifty en aan Ghana. En dat je het op kunt brengen om met een positieve insteek te beginnen aan je nieuwe klus. Blijf erin geloven dat hetgeen wat jij doet verschil maakt! Jij maakt de wereld echt een beetje mooier meisje; we zijn trots op jou. Ik wens je veel moed op de momenten dat je dat nodig hebt, maar ik wens je ook veel geluk, liefde, respect en plezier. Want al die emoties zullen ook in Zuid-Afrika op je pad komen als je er voor open blijft staan.

    Veel liefs,
    Annette

  • 03 Februari 2009 - 12:34

    Marieke:

    Iris, vind het echt zo zielig :(

    wel weet ik dat jij de beste zus op de wereld bent die een zusje zich maar kan wensen! hoe jij voor haar zorgde & vanalles met haar deed. Daar kan ik alleen maar trots op zijn.

    mis je. xx(K)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 65076

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: