Een dagje eerder dan normaal... - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Een dagje eerder dan normaal... - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Een dagje eerder dan normaal...

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

29 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Malelane

En dat is omdat we morgenavond gaan barbecuen bij vrienden:p En ik wil jullie natuurlijk niet teleurstellen dus hier komt mijn verhaal van deze week;)

Dinsdag waren Sindy en Lucia jarig, Sindy mijn vriendinnetje en Lucia een meisje bij ons in het centre. Lucia had ik beloofd om van school te halen om daarna haar vriendinnetjes op te halen die veel verder op school zitten om daarna een taart (of 3) te halen! Ik stond dus met de auto bij school en dat vonden alle andere kids wel handig want dan kon ik mooi hun tas meenemen! Zucht.. Achterbak helemaal volgepropt en ook op de achterbank lag het helemaal vol (ff 35 schooltassen) Maar goed ook Lucia had ik binnen en daar ging het om! Naar Shongwe gereden en daar de andere meiden opgepikt, ik dacht ik stop even snel op straat dan springen zij erin en rij ik weer weg.. Gabsile dacht echter slim te zijn door haar tas achterin te gooien maar die deed dus de achterklep open!! Hele straat bezaaid met tassen:d Wij de slappe lach en alles weer ingepakt en taart gehaald. Volgens mij vond ze het een prima verjaardag:D Sindy heb ik trouwens gebeld en heb de kinderen 'Happy Birthday' laten zingen, kwam volgens mij wel goed aan toch Sin:P?

Met Bheki hadden wij afgesproken dat als hij 2 weken op tijd op school zou komen hij een nieuw shirt zou krijgen en dat ging met vallen en opstaan. Soms stond ik aan zijn bed de dekens van hem af te trekken en hem ondertussen uit bed te rollen om 5 voor 7, soms was hij al klaar om naar school te gaan om half 6 's ochtends.. Een keer heeft ie een misser gemaakt maar goed, zo streng ben ik nou ook weer niet! Dus huppekee Bheki een nieuw shirt:D Hij was erg gelukkig..

We hebben een nieuwe finance manager genaamd Ndumiso, echt een goeie die snapt tenminste waar ik het overheb en ontslaat de juiste mensen;) Hij houdt alleen ook erg van lekker eten en dat is hem wel een beetje aan te zien.. Hij had al een aantal keer gevraagd of hij met ons mee mocht eten maar dat was vooral voor de gein.. Maar afgelopen week wist ik dat ik toevallig toch veel te veel had dus zei ik ok, prima en nu ECHT!! Die zag hij niet aankomen.. Chief liep toevallig ook langs en zag dat Ndumiso bij ons aangeschoven was, en dat leek hem ook wel wat!! Ik gokte erop dat we genoeg hadden dus prima.. Chief pak maar een bordje en schuif aan:D Ik moest de hele tijd lachen maar ze vonden het eten heel lekker (pfieuw).. Het was trouwens spaghetti (lekker he Frank;)
Ik kook (bijna) iedere avond tenzij we uit eten gaan omdat het voor Dominiek lastig is en als ik kook voelt Katja zich een beetje verplicht om de afwas te doen dus ik vind het absoluut niet erg;)

Van de week was er ook weer ruzie, ik vroeg vermoeid wat er nu weer was... Wat bleek.. Eugene had het nieuwe jongetje Selby gevraagd of hij in bed plaste? Nee was het antwoord maar dat bleek anders.. Selby had 's nachts Eugene's bed ondergeplast en gepoept! Om dit te verbergen had Selby die drol maar even in het bed van Pius gelegd zodat het net leek alsof er niks gebeurd was.. Pius pislink op Eugene (begrijpelijk op zich, vind je opeens een drol in je bed) omdat hij dacht dat Eugene dit gedaan had! Groot misverstand wat Selby later zachtjes opbiechtte... Hij slaapt nu bij Urtho, die is ook niet zindelijk, kunnen ze samen hun drollen uitwisselen en vergelijken.

Nozipho gaat lekker vooruit, ze lacht nu de hele tijd en probeert ook te kruipen. Wat betekent dat als ik een paar meter verderop sta er op een gegeven moment iemand naar me toe komt 'wurmen'. Het gaat alleen te langzaam naar haar zin dus halverwege begint ze te bleren:d Mabutho is ook een van de baby's en hij is GIGANTISCH. Kruipen kan hij wel maar lopen nog niet, en opeens bedacht ik me dat wij zo'n looprekje ergens in tussen het afval hadden slingeren. Dat had ik ooit gezien en nu dacht ik eraan.. Ding uit de achtertuin gevist en aan Mabutho gegeven.. Blij dattie was! Zo kon hij prima achter zn broertjes aanhobbelen als die aan het spelen waren zodat dat ze hem hoefden te dragen ofzo. Hij is alleen een beetje lui dus vaak ploft ie weer neer als ie geen zin meer heeft:)

Dan.. Geboortecertificaten.. Ik heb eindelijk een lijst van alle kinderen met hun social worker en bij welk gebied ze horen (dit heeft het personeel ruim 2 weken gekost). Ondertussen heb ik contact opgenomen met Home Affairs Malelane en het probleem uitgelegd en gevraagd wat ik nodig had. Ik moet een rapport hebben van de social worker en een court order en als het even kan een geboortecertificaat van (een van de) ouders. Maar dit kon ik allemaal via de social workers spelen. Die nooit de telefoon opnemen. Ik heb dus nog 4 dagen vanaf morgen om hier iets mee gedaan te krijgen en als dit me niet lukt is er nog een alternatief.. Ik ken al 2 mensen die het project na mij gaan overnemen en van de organisatie willen ze graag dat ik wat taken achterlaat (hoeveel wil je er hebben, een warenhuis vol??) maar dit zou nummer 1 op mijn lijstje zijn dus dan maak ik het wel nummer 1 op hun lijstje en hoop ik er het beste van. Het begin is gedaan nu de rest nog.

Woensdagmiddag kreeg ik telefoon van Sonell, of we zin hadden om 's avonds te gaan eten bij de pub en een drankje te doen met haar, Yuri (dr vriendje) Felicity (een vriendin die wij ook kennen) en nog wat mensen.. Nou prima, gratis eten kom ik wel voor (dat was de deal;)) Om half 7 waren we daar en om kwart voor 7 was Sonell enzo er ook. Verder wijd ik niet veel uit over deze avond behalve dat de malibu-cola rijkelijk bleef vloeien en ik NIET naar huis reed. Nou vooruit, een tipje van de sluier.. Ergens hebben Felicity en ik op de stoel gestaan en gezongen; 'En we gaan nog niet naar huis...' enzovoorts.. Felicity werkt trouwens bij Thompsons, ons vaste regelbureau voor tripjes en Felicity zou mijn tourgids zijn voor de dag erna (donderdag Mozambique weten jullie nog:p) en ze moest mij en Katja om half 7 ophalen:d Om 23u lag ik in bed (we stappen hier niet zo heel lang..) en om half 6 volgende ochtend stond ik naast mn bedje..Samen met Katja want die ging mee, Dominiek had besloten thuis te blijven:)

Om naar Mozambique te gaan!!! De grens is niet bijzonder ver weg dus nadat ik Felicity's klaagzang aan had gehoord (Sonell is de duivel, ik drink noooit zoveel:) en we de rest van de groep hadden opgehaald waren we met een kwartiertje bij de grens. Ik heb trouwens de hele trip voorin gezeten naast Felicity en was in charge van het geld verzamelen voor de tol en schelden uit het raam als er weer een als een gek langs de bus scheurde. We gingen in een busje voor 14 personen, zon toeristending;) Aan de grens kreeg ik natuurlijk weer een mooie stempel in mijn paspoort (hij is halfvol!) en heb ik wat 'cadeautjes' voor Frank meegegraaid. Daarna gingen we op weg naar Maputo, eens een mooie stad maar nu lelijk door alle oorlogen. Felicity zei dat het ooit weer een van de mooiste steden van Afrika zou worden, dit geloof ik wel maar dat duurt nog wel een lange tijd. We hebben een namaakfort bezichtigd en alle delen van de stad, verschil tussen arm en rijk was goed te zien (foto's komen later). Wat ik een van de meest belachelijke dingen vond was dat je niet mocht lopen op de stoep voor het grote overheidsgebouw. Dat mocht niet uit veiligheidsoverwegingen ofzoiets maar jullie begrijpen wel, het was zoooo verleidelijk:D. Alles bijelkaar zag het er een beetje uit als Ghana maar dan beter. In Ghana was het nog slechter dan dit dus overall vond ik het nog wel meevallen, al is het natuurlijk anders dat deze stad niet meer mooi is door alle oorlogen en Ghana omdat ze dat niet kennen, schoonheid!
We kregen een seafoodlunch (kreeft, gigagarnalen, baracuda(?))en nog wat en het was errug lekker! Met uitzicht over de oceaan:D Op de terugweg was ik erg moe (begrijpelijk) en sliep ik bijna in de auto maar toen waren we alweer bij de grens en moest ik er weer uit:( Om 19.00 waren we terug in Amazing Grace en om 19.30 sliep ik.. Heb geslapen tot 07.30 volgende ochtend:p

Afgelopen vrijdag kwam ook de tandarts voor de 2e keer. De ouderen hadden wat meer pech want met 5 moet ik deze week naar de kliniek voor wat vullinkjes enzo.. Vrijdag kwamen er ook 2 kids terug die intern op school zitten omdat de een geestelijk gehandicapt is en de andere doof. Bongane (geestelijk gehandicapt) vind het geweldig om mij te kietelen, hij lacht zelf harder dan ik. Ook is zwaaien erg leuk, naar alles wordt gezwaaid:d Nelson (doof) is volgens mij net zoals ik 19 en de andere jongens zagen dat al he-le-maal zitten. Nou hmm daar denk ik nog even over na;) Zaterdag kwam Sacha, een vriend van Katja in Nelspruit die ons project overneemt als wij weg zijn. We zijn gaan voetballen met zn allen (nouja niet allemaal maar toch een stuk of 30) op een voetbalveld naast de school van de kids. 10 Liter limonade mee en lekker met zn allen in 35 graden brandende zon door de hitte rennen:d Het is 5-5 geworden wat niet zo goed is wat mijn team stond met 5-1 voor.. Nelson wilde halverwege ook wel meedoen en ik fungeerde als zijn stem omdat hij ook niet praat. Al met al ging het helemaal prima en hebben we veel lol gehad:D

Als laatste zijn we vanochtend weer naar de kerk geweest, hartstikke heet en bommetje vol. Zo vond ik mijzelf dus weer in een te krappe ruimte met Nozipho op mijn linkerarm omdat ze anders ging bleren en met mn rechterhand hield ik Payito's rechterhand vast om te voorkomen dat hij voor het oog van de priester met zn piemeltje ging spelen. Amen.

En toen kwam papa al bijna!!! Ben benieuwd ben benieuwd!! Heb er wel ontzettend veel zin in om ook weer verder te gaan. Ik zit bommetje vol met narigheid wat er nog allemaal een keertje uitmoet en merk dat ik steeds minder kan hebben hier. Een kleine vakantie is wel op zijn plaats;) Dus.. Ik wacht je op in Kaapstad:D

Verder zijn er op mn hyves nieuwe foto's te vinden, niet van Mozambique want die kaart ben ik nu vergeten maar wel weer hoop vanalles. Check het album 'Afrika nummertje zoveel' op www.girlie-iris.hyves.nl! Wanneer mijn volgende verhaal is weet ik niet precies, ergens volgende week duik ik weer een internetcafe in!

  • 29 Maart 2009 - 16:13

    :

    Even vergeten.. Voor diegene die het nog niet weten: Vrijdag 24 April kom ik aan op schiphol om 14.05. Voor zover ik weet is mn moeder van plan om daar naar toe te komen met de trein omdat ze naar eigen zeggen te zenuwachtig is om te rijden. Als iemand hier iets aan wil doen graag:p Papa komt volgens mij 2,5 uur eerder aan op schiphol en blijft daar om mij ook op te wachten (denk ik:p). Als er meer mensen zin hebben om te komen raad ik aan om eventjes met mn moeder of zusje te bellen. Naja, doe maar moeder;)

  • 30 Maart 2009 - 08:33

    Frieda:

    Hallo niggie,

    ...en dan is het allemaal bijna voorbij...
    Dat je bomvol narigheid zit, is niet zo verwonderlijk na alle narigheid die je al die maanden omringd heeft. Maar! Je hebt verschrikkelijk goed werk verricht! Jij hebt écht het verschil gemaakt en dat zal je hopelijk helpen om al die narigheid een plaats te geven.
    Ik hoop dat je met je pappie een hele leuke tijd zult hebben. Effe die grote sterke kerel alles laten regelen en zelf weer even zijn 'kleine meisje' zijn. Gaat gauw genoeg weer over dus geniet er maar dubbel van.
    Oompje en ik zouden je dolgraag mee komen ophalen, maar wij zijn dan al op weg naar Toscane. Helaas, want we willen onze supernicht ook weer omarmen en alle littekens op je benen bekijken. Maar dat moet dan gewoon even wachten.
    Er zullen meer dan voldoende mensen zijn om je op te halen dus je zult ons niet eens missen.
    We zijn in ieder geval heel erg trots op je!!!
    Dikke kus,
    Frieda

  • 30 Maart 2009 - 10:09

    Godelieve:

    Hi Iris,

    Ik heb genoten van al je verhalen en vind het zo enorm stoer wat je allemaal doet in Afrika!!!

    Geniet van de laatste weken en kom weer veilig thuis...

    Godelieve

  • 30 Maart 2009 - 15:09

    Hilde:

    en toen zat het er bijna op.........
    Ik wens je alvast een fijne vakantie toe met je vader. Geniet ervan. Je hebt het verdiend!!!
    Ik neem mijn petje af voor jou.

  • 31 Maart 2009 - 07:01

    Marieke:

    ehh PARDON? ik kan dat ook heust wel zelf doen hoor!

  • 31 Maart 2009 - 08:22

    Elly:

    Missien had je al gehoord dat ik lekker ziek zat te wezen in Belgie. Maar goed nieuws, ik ben opgeknapt en vertrek 6 april weer naar Nairobi. Daar kan ik alles gaan plannen voor jullie komst. Ik heb met je vader al door gesproken wat we kunnen gaan doen, dus laat je verrassen.
    Veel plezier de laatste weken en tot gauw.

  • 01 April 2009 - 08:38

    Oompje:

    Dag lieve nicht!

    Zo, het zit er bijna op! Maar het lijkt me geen rustig 'uitrollen': het blijft heftig tot op het laatste moment. En van je moeder hoorde ik alweer een nieuw hoogtepunt: de ingeslikte batterij van een van je lievelingen, midden in de nacht; je moeder wist de naam niet meer: "zeg maar Piet".
    Toch krijg ik de indruk dat je zo op de valreep wat resultaten begint te behalen: een financieel manager die begrijpt waarover het gaat, structuur voor de/sommige kinderen, de geboortecertificaten om maar wat te noemen. Hoe teleurstellend het soms ook moet zijn, frustrerend ook, irriterend en gekmakend, bedenk wel wat je gedaan hebt, bereikt hebt en betekend hebt: count your blessings. Hier op mijn kantoor heb ik een boek staan met de welluidende titel 'Leading Quietely' - kerstcadeautje van onze bestuursvoorzitter. Op de achterflap gaat het over de alledaagse dilemma's van leidinggevenden. De schrijver stelt dat de wapenfeiten van grote leiders, moedige doorzetters die geweldige prestaties neerzetten, helden en inspirerende persoonlijkheden niet doorslaggevend zijn. "De miljoenen kleine, maar verstrekkende beslissingen van al die mannen en vrouwen die niet in de schijnwerpers staan, zijn dat wel. Badaracco noemt hen 'quiet leaders', mensen die liever achter de schermen werken dan op de barricaden staan." Zo, vast wat wetenschap nog voor je op de UvT bent begonnen! En terecht dus dat Frieda en vele anderen hier op jouw website schrijven dat jíj het verschil maakt!
    Leuk dat je nog even in Mozambique bent geweest - weer een stempeltje erbij; ik verzamel die dingen, dus ik wil tzt graag eens gluren. Schrijnend om te zien wat jaren burgeroorlog kunnen doen. En dan toch erin geloven dat Maputo eens weer een van de mooiste steden van Afrika zal worden. Lange adem, dus. Hoe uitdagend ook, je kunt maar beter niet op de stoep voor dat overheidsgebouw lopen. In Buluwayo, Zimbabwe mag je niet binnen een straal van één kilometer van State House komen, ook als Robert Mugabe er niet is: er wordt eerst geschoten, dan gepraat, hoewel dat dan niet meer nodig is.
    Ik sprak je vader gisteravond nog. Ook hij ziet er naar uit! Dapper van je dat je zo lang met hem op vakantie durft te gaan. Na zoveel maanden geen Wilfried is het natuurlijk eventjes leuk om hem weer te zien, maar zó lang, jij durft. Als je zaterdagavond op Kaapstad aankomt: het is een leuk, klein vliegveld, modern met flink wat voorzieningen. Ik weet alleen niet meer tot hoe laat de winkels open zijn.

    Voor de laatste keer? Of komt er nog een afsluitende, evaluatieve editie? En de avonturen van Wilfried en Iris? Gaan we daar ook nog van genieten?

    Succes met de echt laatste loodjes, veel plezier met je vader en een fijne vakantie! Als jij terugkomt, vertrekken wij net voor een dikke twee weken naar Toscane, maar daarna zien we je zeker en vast en natuurlijk heel graag.

    Liefs,
    oompje

    PS Annette had het laatst over een kaart. Zoiets hebben wij niet gehad, terwijl wij toch trouw en heel uitgebreid en opgewekt en bemoedigend en waarderend schrijven. Gelukkig heb je nog enige weken om dat goed te maken.

  • 01 April 2009 - 18:41

    Tineke:

    Hoi Iris,

    Ook al heb ik maar een paar keer op je berichten gereageerd, ik heb ze altijd trouw gelezen.
    Vaak lachend, soms verbaasd, maar vooral ook vol ongeloof dat dit allemaal nog gebeurd in deze wereld. En dan denk ik vooral aan Gifty!
    Wat heb jij veel gedaan en meegemaakt, je mag trots zijn op jezelf!

    Geniet maar van je vakantie met Wilfried, en tot eind april, dan is de strijkbout weer voor jou......

  • 01 April 2009 - 20:49

    Annette:

    Hoi Iris, over een paar dagen zit het er dan toch echt op. Eigenlijk verwacht ik ook nog wel een afsluitend berichtje hier van jou, zou in ieder geval leuk zijn. En ga dan de bloemetjes maar eens lekker buiten zetten met je vader. Je weet wel, die man die denkt nog steeds een jonge God te zijn ;-)) In ieder geval gaat ie de komende weken met een jonge blom op stap, goed voor z'n ego! Of het allemaal door gaat weet ik nog niet, maar in ieder geval hebben Geert en ik aangeboden te chauffeuren op 24 april, dus misschien zien we elkaar over een paar weken op Schiphol. En van de zomer gaan we nog eens een terrasje pakken bij Roses, goed? We zijn erg benieuwd naar je verhaal! Tot gauw!

  • 02 April 2009 - 20:08

    Thea:

    Hee Iris,heel veel plezier met je vader in Afrika,toch speciaal vader en dochter samen op stap,geniet er maar lekker van, uit ervaring weet ik dat het met Wilfried goed rondreizen is.xxx

  • 04 April 2009 - 20:54

    Sindyyy:

    ow ben ik je vriendinnnetje...ohhhh wat lief...hahaha

  • 04 April 2009 - 20:55

    Sindy:

    NOG 20 DAAGJESSSSSSSSSSS OLÉÉÉ OLÉÉÉ OLÉÉÉ OLÉÉÉ

  • 07 April 2009 - 10:56

    Geertje:

    Heey Iris,

    Fantastisch wat je allemaal meemaakt! Echt mooi om te lezen en ook zeer zeker herkenbaar. Het leven is niet te vergelijken naar NL standaards, maar je kunt er zo goed van genieten! Ook al begrijp ik dat je gevoelens om terug te keren naar NL gemengd zijn... Ik zie er naar uit om je verhalen live te kunnen horen en te kunnen uitwisselen. Ook al is Genieten een onomschrijfbaar begrip... doe het toch maar even en wees trots op datgene wat je allemaal hebt gedaan en hebt betekend voor al die mooie mensen!
    Tot snel!

    Xx Geertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Malelane

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 65079

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: