Op safari zonder sportbh - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Op safari zonder sportbh - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Op safari zonder sportbh

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

19 April 2009 | Kenia, Nairobi

En daar was ik weer:) Ik denk dat dit mijn enalaatste verhaal wordt.. Op het moment dat ik weer thuis ben zal ik natuurlijk nog een berichtje typen over wat ik de komende dagen heb/ga meemaken/meegemaakt? Maar goed, hier komt het verhaaltje van de afgelopen tijd!

Volgens mij was ik gebleven bij Knysna (spreek uit, Nijsna) waar we zondag aankwamen. Maandagochtend begon de ellende al, het ontbijt was echt niet te vreten! Papa en ik waren allebei een beetje teleurgesteld hahaha maar goed dat kon haast niet anders na het mooie guesthouse in Oudtshoorn! Na het ontbijt zijn we naar het waterfront van Knysna gelopen waar je verschillende boottochten kon maken over de lagune. We waren allebei een beetje moe en hangerig volgens mij maar we gingen toch op zon boot mee! Hadden we beter niet kunnen doen;) Het was echt een tochtje van niks en de vrouw die ons alles vertelde over de omgeving deed dat zo enthousiast dat je spontaan over boord zou springen:D De tocht duurde een uurtje en daarna ben ik naar het internetcafe gegaan wat heel vroeg dichtging (14u) omdat het 2e paasdag was. Op de kamer hebben we toen maar een paar filmpjes gekeken en op tijd naar bed!

Dinsdag hadden we een grotere tocht op de planning staan, we gingen op zoek naar de dikste boom van Zuid-Afrika, wel 1.72m dik! We hadden iets groters verwacht dus hilariteit alom! Er was wel een belangrijk persoon, die belangrijke boeken schreef die veel belangrijke inspiratie van die specifieke boom had gekregen dus hij was wel belangrijk... We hebben daarna nog een poging gewaagd om een mijn te bezichtigen maar die was afgesloten en leek ook niet zo veilig. 'Mijn' niet gezien dus (vatje-um;)) Hierna zijn we naar Plettenberg Bay gereden waar we eventjes op het strand hebben gelegen. Ik ben nog de Indische Oceaan ingedoken (koud) en papa heeft nog wat rotsen beklommen voordat we besloten om door te rijden naar Monkeyland. Monkeyland: 24 hectare oerwoud waar verschillende soorten apen leven. Klinkt niet bijzonder maar dat was het wel, ontzettend leuk om daar zo tussen te lopen. Ze hadden ook hele kleine aapjes, ongeveer zo groot als een cavia en die mocht je gewoon als huisdier houden als je huis er geschikt voor was! We moesten ook over een hangbrug lopen waar je op een gegeven moment 17m naar beneden kon kijken. Jullie snappen dat ik dit NIET leuk vond:p Toen we terugreden was het al behoorlijk laat dus hebben we lekker makkelijk voor een restaurant bij ons voor de deur gekozen 'Zest'. Heel lekker gegeten en 's avonds heeft papa nog een filmpje gekeken en heb ik mn boek zitten lezen (zo zijn de verhoudingen vaak 's avonds)

Woensdag was even jammer want papa was ziek! Om half 5 's ochtends begon de ellende, aan alle kanten kwam het eruit... Hier werd ik ook wakker van dus slapen was niet echt denderend meer. We moesten echter die dag nog naar Addo rijden, zo'n 350km! Nadat we onze spullen in de auto hadden gepakt ben ik gaan rijden en heb dat het hele stuk gedaan. Onderweg nog bijna een ongeluk omdat ik iets te enthousiast naar een bosbrand aan het kijken was maar we kwamen goed in Addo aan. Dat zijn er trouwens veel hier; branden. Het heeft in deze regio al 6 maanden niet geregend en dat komt de natuur niet ten goede dat is wel duidelijk. Eenmaal in Addo zouden we slapen in Chrislin's BB, we hoopten er maar het beste van. Papa was ondertussen al wel weer wat opgeknapt terwijl ik chagerijnig was van het autorijden;) Gelukkig kwam de eigenares van de Lodge met een leuke mededeling, we kregen weer een upgrade! Prima geregeld dit;) We sliepen in een kleien hut, wel groot hoor met badkamer enzo en heerlijk 2 aparte bedden. Foto's komen thuis wel weer;) Die middag heb ik verder weinig gedaan, lekker aan het zwembad gelegen met mn boekie terwijl papa een tukje deed (die man wordt ook een dagje ouder). We ontmoetten nog een Nederlands stel wat bijna dezelfde route als ons had gereden en daar hebben we beide dagen gezellig mee zitten kletsen en gegeten. 's Avonds werd er gebarbecued (papa at gewoon mee en kon zelf bier naar binnen krijgen, toen wist ik dattie weer beter was) en voor de verandering kon ik redelijk uitslapen dus pas om 23u naar bed!

Donderdag was er lekker ontbijt, geen vieze oudbakken rommel zoals in het vorige guesthouse;) Op de planning stond een dagje olifantenpark en dat hebben we dan ook gedaan. Zowat de hele dag hebben we in het park rondgereden want behalve olifanten hadden ze er ook veel meer andere dieren die je kon spotten dus we hebben ons prima vermaakt! Ik moest natuurlijk weer plassen op een moment dat het niet handig was en nu heb ik ook in het Addo Elephant park mijn terrein afgebakend als jullie begrijpen wat ik bedoel;) Bij terugkomst heb ik alvast mn spullen ingepakt want vrijdagochtend zouden we vroeg vertrekken. 's Avonds weer lekker gegeten en op tijd naar bed, nog 1 nachtje slapen en dan vliegen naar Kenia!

Vrijdag = vliegdag. Niet veel bijzonders, vooral veel gevlogen dus. Om 10.50 vlogen we van Port Elizabeth naar Johannesburg waar om 14.25 ons vliegtuig vertrok naar Nairobi. Deze laatste vlucht was trouwens helemaal gevuld met allerlei rugbyteams van onder de 20 vanwege een of ander toernooi ofzoiets. Ik heb me de hele vlucht prima vermaakt;) 19.20 Lokale tijd kwamen we in Nairobi aan en 20.30 stonden we buiten het vliegveld waar Elly op ons stond te wachten!!! Gezellig gezellig. Na een lange autorit (er stond veel file door wat politieblokkades) kwamen we in Karen Brooks aan. Daar werd de grobbenhof versterkt door Marijke en Johan en ook gemeente Westervoort was er in de vorm van Rikie. Even uitleg voor de mensen thuis; Elly en Johan waren onze bijna buren en wonen voor 2 jaar in Kenia vanwege Johan's werk. De andere 2 dames waren net zoals wij gezellig op bezoek! Een beetje bijgekletst maar niet te laat naar bed want de volgende dag moesten we al vroeg weg! Er stond een game drive op het programma in een park 3,5 uur bij ons vandaan.

Zaterdag zijn we om 07.30 weggereden, een half uur te laat maar ach, je kunt niet alles hebben he! In de auto was plaats voor 8 personen en we zaten mooi verdeeld. Voorin papa en Johan, in het midden Marijke en Rikie en helemaal achterin Elly en ik. Nou moet ik eerlijk zeggen dat de wegen in Kenia niet zo denderend zijn en in het park al helemaal niet en voor degene die het niet weten; als je achterin de auto zit, schud je het meest. Degene die wel eens achterom keek zag Elly en mij dan in deze pose; Met een hand hielden we ons vast aan het dak, met de ander onze voorgevel want anders sloeg je zowat jezelf in het gezicht.... Aangekomen bij Lake Nakuru hebben we eerst de leeuwen bezichtigd en zijn we doorgereden naar de lodge. Onderweg natuurlijk nog de meest prachtige beesten gezien en heerlijk heen en weer geschud! Aangekomen bij de lodge hebben we eerst gelunched (sinds wanneer doe je dat in 3 gangen??) en daarna snel spulletjes uitgepakt want het zwembad zag er verlokkelijk uit! Ik nam als eerste een duik, gade geslagen door 2 chinezen/japanners.. Nou weten jullie allemaal waar die bekend om staan dus niet lang daarna zag ik ze ineens foto's maken! Euh jongens vind ik dit wel leuk?? Ze hielden er gelukkig al vrij snel weer mee op.. Johan zwom gezellig met mij mee totdat we het water moesten uitvluchten want er brak een stortbui los! Dit was nog niet het grootste probleem maar die bliksem he! Meneer de chinees/japanner zag dit allemaal ook en dacht eventjes na.. Toen kwam hij naar me toe of ik samen met hem op de foto wilde. In mn bikini. Hmmmm nou nee bedankt!
Nadat de regen was opgehouden kwam ook papa het zwembad in en hebben we nog eventjes rondgedobberd. Daarna hebben we de bijbel nagespeeld (dit is alleen te begrijpen/verklaren met foto's dus zullen jullie nog even geduld moeten hebben) en ben ik gaan douchen. 's Avonds kon ik ook mn lol weer op:p We aten in het restaurant waar een man gezellig op een gitaar speelde. Hij zong allerlei nummer van 'vroegah' wat aan onze tafel erg gewaardeerd werd. Lees: er werd op de tafel meegedrumd, meegezongen, meegejeuld, ingehaakt en volop ge-oewiedoewiedoet... Daar zit ik dan; Naast mij papa, die net eventjes een toontje te hoog of te laag zit. Tegenover zit Johan op de tafel te drummen of te dansen op zijn stoel. Daarnaast en op de andere stoelen zat het doewiedoeachtergrond koortje en ik kan niet anders zeggen dan dat het vaderland trots op ze kan zijn! Er zal niemand in het restaurant zijn geweest die deze performance gemist heeft. Na het eten was er in de bar een drum&dans optreden van de lokale bevolking. We hebben even staan kijken; vooral veel schudden met de billen en oe-haa enzo maar wel heel leuk! Op een gegeven moment gingen ze ook mensen uit het publiek halen om mee te dansen en natuurlijk was ik weer de sigaar. Het helpt ook niet mee als je vader je nadrukkelijk naar voren duwt en aanwijst:D Na dit alles werd er nog lekker gekletst bij de open haard en ben ik rond een uurtje of 23u gaan slapen. Ik was mn oordopjes vergeten en dacht aan Laura's advies (derkse, mn nicht dus, niet dijkstra de andere vrijwilligster) dat dat niet erg is zolang je maar voor papa in slaap valt:D Dat advies heb ik maar even opgevolgd en het heeft inderdaad gewerkt.

Vandaag hebben we 's ochtends eerst lekker ontbeten en daarna nog een rondje door het park gemaakt. Ons lijstje van dieren die we gespot hadden werd aangevuld met onder andere giraffe, neushoorns en een nepslang:D Toen we het park uitwilden kregen we nog een negatieve verrassing, we waren langer dan 24u in het park geweest dus of we even 250 dollar extra wilden betalen. be-la-che-lijk maar we kwamen er niet onderuit. Nouja, ik ben toch al helemaal blut en leef op papa's creditcard dus het was vooral zielig voor hem:p Toen begon de terugrit, niet veel bijzonders behalve dat het Keniaanse verkeer idioot gevaarlijk is. Mensen denken volgens mij allemaal dat de snelweg een circus is waar iedereen zijn kunstje moet laten zien, en het liefst zo snel en gevaarlijk mogelijk... Om 17u zijn we gaan eten in een lekker restaurantje en daarna terug naar het huis van Johan en Elly (dat ongeveer net zo groot is als de grond van het hele weeshuis in Zuid-Afrika) en nu zit ik te typen...

Nog een paar daagjes hee en dan zit het er weer op..Ergens na mijn terugkomst schrijf ik dus nog 1x mijn verhaal en dan zit ook dat erop. Tot snel allemaal!:)

  • 19 April 2009 - 17:43

    Pa:

    Hartelijk dank voor de complimenten. Pffffffffff

  • 20 April 2009 - 12:21

    Sindyyy:

    nog 4 nachtjeeeesss:P

  • 20 April 2009 - 12:31

    Frieda:

    Ik zal je verslagen gaan missen! Maar het goede nieuws is dus dat je naar Tilbonesië komt om te studeren en daar kunnen we heerlijk doorbomen over de 'Afrika-maanden'.
    Ennuh... ik vind dat je best complimenteus bent t.o.v. je vader, toch? Geweldige kerel!
    Wij vertrekken zoals al geschreven vrijdag naar Toscane en zijn dinsdag 12 mei weer terug. Oompje en ik verheugen ons al op je komst met je verhalen én je foto's.

    Doei, tot snel en nog veel plezier tijdens je laatste dagen in Afrika (deze keer dan).
    Frieda

  • 20 April 2009 - 16:12

    Mama:

    Oh, die creditcard! Ik had het nooit goed moeten vinden! Geniet nog maar even van je rust, thuis moet je weer aan de was en eten koken enz. assepoester. Het bal is afgelopen.
    Dag lieverd, de groetjes aan iedereen. xxxxxxxxx

  • 22 April 2009 - 07:11

    Marian Linschoten:

    Geweldig, wat een avontuurlijke reis maken jullie toch. Nog bedankt voor je kaart, leuk!!! Ik beleef onze trip door Kenia weer met je mee, die slechte wegen, het rodeorijden daarop, niet te geloven, he? Tot ziens in Westervoort! groetjes, goede vlucht.
    marian

  • 22 April 2009 - 11:51

    Marieke:

    Irisssssssssss, mama en ik hebben afgesproken dat wanneer wij met ze 3tjes naar Amsterdam gaan wij ook 250 euro extra mogen besteden!!! goed van mij he?(A) tot overmorgen!!:D:D

    xxxxxx

  • 22 April 2009 - 11:52

    Marieke:

    oja ik heb afgelopen zondag voor de 3de x dit jaar gekookt hahaha:P

  • 22 April 2009 - 20:24

    Oompje:

    Dag Iris!

    Zo, het zit er dus op. Jouw laatste bericht - deze keer; let op: jij gaat nog eens terug, the African disease, weet je wel - uit Afrika. Mijn laatste antwoord. De volgende keer is hopelijk in levenden lijve! Ik ben benieuwd naar je verhalen en je foto's. Ik ben vooral benieuwd naar sfeer.

    De titel van dit bericht spreekt weer eens boekdelen. Ik was al eens eerder verrast en ook nog eens door de beschrijving die je vervolgens gaf, maar deze is nóg beter en doet het nodige vermoeden. Wat een uitzicht moet dat geweest zijn.

    Na Zuid-Afrika moet Kenia een heel ander land zijn, andere cultuur ook. Qua ontwikkeling en mogelijkheden lijkt het me een tandje minder.
    Gelukkig maak je dit deel van de reis met je vader. Iedereen moet een beetje lijden: jij ook. Zeker als je z'n gasteritische kwalen mag meemaken, z'n zangkwaliteiten, z'n culinaire hoogtepunten en z'n beschaving in het algemeen. Je bechrijving van de zaterdagmiddag en -avond is tekenend.

    Je laatste verhaal lezen we als we terug zijn van vakantie. Maar hopelijk mogen we je snel daarna in Tilboland ontvangen.
    Goede reis en alvast welkom terug in Nederland.

    Liefs,
    oompje

  • 25 April 2009 - 14:10

    Elly:

    A.s. maandag ga ik weer op safari naar de Masai Mara en aangezien het verhaal van de schuddende voorgevel geheel naar waarheid is, zal ik nu mijn sportb.h voor zware sporten dragen. Verder hebben Johan en ik ons nu opgegeven voor de Afrikaans X-factor, want als de jeugd (lees Iris) al zo enthousiast is is het zonde om onze talenten niet verder te gebruiken.
    Groetjes daar aan iedereen en bedankt voor de gezellige tijd.

  • 27 April 2009 - 11:25

    Hilde:

    een beetje laat lees ik dit bijna laatste bericht. Wat een indrukwekkende verhalen waren het steeds. Als je dit leest ben je alweer thuis. Ik ben benieuwd hoe het luxe leven in Nederland je (weer) bevalt.
    Groetjes, ook van Merijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 65078

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: