Laatste traantjes van verdriet en van blijdschap:) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Laatste traantjes van verdriet en van blijdschap:) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Laatste traantjes van verdriet en van blijdschap:)

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

08 April 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Pfoeh er is zoveel gebeurd en ik heb zo weinig tijd dat ik misschien wat dingetjes oversla.. Maar goed dat kan ik al weer snel in het echt alsnog vertellen dus dat komt wel goed!

Vorige week ben ik nog met 5 kids naar de tandarts geweest omdat ze extra behandelingen nodig hadden. Doodsbang waren ze allemaal dus ik heb mezelf nuttig gemaakt met handjes vasthouden en vertellen hoe ik het altijd vind bij de tandarts (walgelijk).

Dinsdagavond besloot er weer eentje leuk te zijn, na een week vol vechtpartijen en een hoop gezeur was ik helemaal kapot en lag al in bed (een uur later dan normaal maar ik lag erin!) toen er weer op de deur geklopt werd.. Ik dacht bij mezelf, ik blijf lekker liggen laat een van die andere twee maar opstaan! Katja kwam mij alsnog uit bed halen want.. Pius had per ongeluk een batterij ingeslikt! Nou was Pius een van de jongens die de afgelopen tijd mij vroeg grijze haren bezorgd heeft dus ik was heeeeeeeeel boos. Nog bozer werd ik toen Dominieks moeder (arts) zei dat het toch wel verstandig was om naar het ziekenhuis te rijden. Ik zag mn fijne slaapje al aan mn neus voorbij trekken:( Alsnog naar het ziekenhuis, nadat ze een half uur gezocht hadden naar zn dossier (wat ik binnen 1 minuut vond). En toen kwam nog het allermooiste! In het ziekenhuis vonden ze het niet zo erg dus werden we naar huis gestuurd met helemaal NIKS!!! Ja, veel laten eten en hopen dattie het eruit poept was de boodschap. Grrrr!!

Woensdag heb ik 's ochtends het rapport afgemaakt en uitgedeeld/gemaild aan de mensen die dat graag wilden. 's Middags gingen Dominiek, Katja en Sacha (een van de nieuwe vrijwilligers) met de kids ergens voetballen en ik ben boodschappen wezen doen met Mandy en nog wat mensen van Amazing Grace. Toch leuk dat die boodschappen er steeds beter uit gaan zien en dat de kids ook steeds beter eten krijgen! Die avond wachtte er weer een leuke verrassing, Sibusiso, een van de nieuwe jongens die laatst ook al voor problemen zorgde door dronken te worden en Pius in elkaar te slaan (:s) had weer iets nieuws uitgevonden. Groepsbedreiging! Hij was de jongensslaapkamer ingegaan en had gezegd dat als de jongens gingen slapen hij terug zou komen en ze ging slaan. Dit zei hij ook tegen Smanga, een jochie van 10 die al lag te slapen en wakker werd toen Sibusiso de deken van hem aftrok en dat nog een keer duidelijk zei alleen tegen Smanga. Jochie doodsbang natuurlijk en wilde niet meer naar bed, huilend hebben we hem van de jongenswc afgeplukt maar hij weigerde om terug te gaan naar zn eigen bed. Ik was ook weer zo pissig, ben je stoer hoor als je 16 bent en je zegt zulke dingen tegen een jochie van 10. Smanga heeft uiteindelijk lekker bij mij gelogeerd wat hij volgens mij heel leuk vond en ik iets minder want Smanga is ziek en lag de hele nacht te hoesten en te kuchen dus ik heb weer amper geslapen...

Volgende dag was een tandartsdag en ook de auto moest terug naar Nelspruit! Ik zou alleen even de auto terugbrengen want ik wist nog niet precies hoe ik terug zou komen en anders zou het waarschijnlijk alleen maar meer geregel worden. Hoe waar dit was kon ik toen nog niet voorzien:p Ik had met Mandy gepraat want toen we de auto de eerste keer op gingen halen hebben we een vriend van hem betaald om ons daarheen te brengen. Ik had nu met Mandy afgesproken dat ik dat weer zou doen maar dan nu om mij op te halen. Was allemaal prima en Mandy had alles geregeld. Ahum. Ik was op het vliegveld om een uurtje of 1 's middags en om 14u had ik Mandy nog eens gebeld waar zn vriendje bleef! Om 15u zou die er zijn zei hij! Nou prima ik wacht wel, meer keus had ik ook niet.. Helaas werd het 16u en nog niks om mij op te halen, Mandy weer gebeld die het nummer gaf van zijn vriend zodat ik zelf kon bellen. Helaas nam die vent niet op en ook Mandy nam daarna zn telefoon niet meer op! En daar zit je dan, 60 km van Malelane zonder vervoer in de middle of nowhere! Gelukkig wonen hier aardige mensen want een vrouwtje van zon office die mij herkende besloot me te helpen. pfieuw! Uiteindelijk had ze een lift voor me geregeld met een tourguide die eigenlijk mensen moest ophalen van dat vliegveld die naar Malelane moesten. Toen bleek later dat die mensen diezelfde ochtend al ingecheckt waren en dat hij er dus voor niks was. Nouja, voor mij dan! Toch fijn zo'n beschermengel! Rond een uurtje of 18u kwam ik weer in Malelane aan:D Bekaf maar de dag was nog niet om! De volgende dag zouden we namelijk allemaal vertrekken dus hadden we een klein afscheidsfeestje gepland. Muziek, popcorn, lekker drinken en een cadeautje voor iedereen was het plan. Als cadeautje hadden we een soort kaart met een foto van ons 3 en een foto van het kind zelf met een leuke boodschap erin geschreven. Nou echt prima, ze waren er ontzettend blij mee en toen kwamen de traantjes! Zowat de hele groep janken en Katja en Dominiek deden lekker mee. Hoewel ik soms een rottijd heb gehad daar vond ik het ook wel weer jammer, die kids kunnen daar ook niks aan doen eigenlijk. Het feestje stond gepland tot 22u maar om 21.30 hebben we alles uitgedaan en zijn gaan opruimen zodat iedereen lekker zn bed in kon, iedereen was kapot!

Vrijdagochtend ging Katja al vroeg weg omdat zij met een citybug rechtstreeks naar het vliegveld ging omdat ze vrijdag al vloog. Dominiek en ik hadden een bus om half 11 die ons naar Joburg zou brengen. Voor die tijd hebben we ons huisje nog maar even opgeruimd en alles uitgedeeld wat we niet meer nodig hadden. Dit was erg leuk: Pakjes cup-a-soup en 1-minute-noodles werden gretig aangepakt en...gelijk opgegeten! Ze kenden dat helemaal niet en zaten dus lekker het soeppoeder met een vinger op te likken en probeerden heldhaftig in die noodles te bijten!!! Dominiek en ik lagen helemaal dubbel, zag er echt niet uit! Met een winkelkarretje waar onze tassen inzaten zijn we om kwart voor 10 gaan lopen naar de bus, in het gezelschap van alle oudere jongens die ons wel wilde uitzwaaien. De nodige telefoonnummers en emailadressen werden uitgewisseld en kwart over 11 was het dan zover, we zaten in de bus op weg naar Joburg. Dominiek was in dr hoofd al onderweg naar huis want toen de bus een beetje schudden kwam ze met de intelligent opmerking 'De bus heeft turbulentie' Euh ja.. Ik heb lekker liggen pitten en verder hebben we ons prima vermaakt, we waren echt heel melig! Glen kwam ons, weliswaar een uur te laat, ophalen van het busstation en heeft al onze verhalen aangehoord met grote interesse. Hij bracht ons naar het hostel waar we eigenlijk niet veel meer hebben gedaan dan de tijd uitzitten tot de volgende dag totdat we naar het vliegveld konden. Dominiek vloog naar huis om 23.30 en mijn vlucht naar kaapstad was 17.00.

Om 19.00 was ik in Kaapstad waar papa om 21.35 zou aankomen. Ik heb maar een boek gekocht en ben gaan zitten want dat duurde dus nog wel even. Later keek ik nog een keer en was de verwachte aankomsttijd 21.23! Dat duurde nog lang dus ben ik verder gaan lezen.. Daarna veranderde dit weer in 21.10! En toen was het al 21.00u! En toen werd ik gek:p Heb naar huis gebeld waar ik Marieke aan de telefoon kreeg en gezegd dat ik gek werd. Haar reactie: 'Maar dat is toch heel normaal?' Dankje:p Mjah in ieder geval vanaf 21u tot iets voor 22u (toen kwam papa pas die aankomsthal in!!) heb ik zenuwachtig staan schoppen tegen mn bagagekarretje en af en aan staan huilen. Mensen om me heen vonden me volgens mij heel zielig:p. Maaaaaaar toen was 'ie er! En ik was heel blij:D Door onze pick-up werden we naar het guesthouse gebracht terwijl papa probeerde te acclimatiseren:p Toen bleek dat de fan het niet deed en ook het licht in de badkamer stuk was en we ook nog eens de wc moesten repareren voelde ik me weer helemaal op mn plek! Het leukste kwam daarna nog, de volgende dag kregen we om die reden zomaar een upgrade naar een betere kamer!! Een kamer die zowaar groter was dan mn hele huis in Malelane:p De volgende verrassing kwam toen we onze huurauto wilden ophalen, ze kon namelijk de sleutels niet vinden dus of we het erg vonden als we een upgrade kregen??? Nee hoor:p

En toen begon de lol pas echt:p Papa, nog niet gewend aan het linksrijden en aan de instellingen van de auto zette constant de ruitenwisser aan in de plaats van zijn knipperlicht (zit allemaal omgedraaid) en schrok zelf iedere keer nog het meest. Ik lag constant in een deuk! Het werd nog mooier toen hij niet nadenkend gewoon aan de verkeerde kant van de weg ging rijden! Euh pap ze rijden hier links... 'Oja':D:D Die dag zijn we verder naar Signal hill gereden en zijn we naar de Botanische tuinen geweest (voor mama en annette) waar we niks aan vonden:p Vooral veel rondgereden tot een uurtje of half 3 toen waren we weer terug in het guesthouse waar ik helemaal kapot in slaap viel:D 's Avonds zijn we naar Waterfront gegaan, een grote attractie aan het water met heel veel restaurantjes, de haven, een shoppingmall en de gateway to Robben Island. Hier hebben we lekker gegeten en zijn daarna op tijd naar bed gegaan!

En toen was het maandag.. Ondertussen had ik al 2 nachten naast papa proberen te slapen wat een behoorlijk opgave is want die SNURKT!! Niet normaal.. Ik had al wanhopig zondag op maandagnacht wc papier in mn oren proberen te stoppen maar zelfs dat hielp niet. Ik eiste dus dat we langs een apotheek gingen zodat ik oordopjes kon kopen!! Dit hebben we 's avonds gedaan:D Die dag hebben we verder een grotere rondrit gemaakt langs Camps bay, Hout bay, Constantia, Simon's town en zijn we naar Cape point en Cape of Good hope gereden. Ontzettend mooi allemaal, je staat echt op het meest zuidelijke puntje van Afrika waar dus de 2 oceanen bijelkaar komen. We werden nog verrast door een stel bavianen ("PAPA DOE NOU JE RAAM DICHT!!!!") die het voorzien hadden op het eten van de toeristen. In Simon's Town zijn we naar Boulders Beach geweest, een penguin spot! Foto's komen later, we hebben er genoeg want papa doet niet onder voor de gemiddelde chinees. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij 'Best Ugly', rara waarom voelde papa zich zo op zn plek daar;) Daarna teruggelopen naar ons hostel waar we weer op tijd zijn gaan slapen.

Dinsdag was het, mazzel mazzel, ontzettend helder en besloten we om de Tafelberg op te gaan. Het moest wel snel wat 's middags stond er een bezoekje aan Robben Island op het programma. Helaas was de rij bij de Tafelberg echt immens lang door het mooie weer en vreesden wij al dat we het niet gingen redden. Lang leven de corruptie want voor omgerekend 1,50 euro had papa een man daar omgekocht en konden wij vrolijk na een klein half uurtje wachten omhoog:p:p Ik wilde nog zwaaien naar de mensen voor en achter mij in de rij maar dat mocht niet;) Daarboven was het ontzettend mooi, door het heldere weer kon je kilometers ver kijken, zover als Cape Point en Cape of Good Hope! Ik vond alleen die kabelbaan doodeng, heb het nou eenmaal niet zo op hoge hoogtes:p We hebben daarboven een uurtje rondgelopen en zijn daarna weer naar beneden gegaan. Om 14u zijn we gaan lopen naar het Waterfront en vanaf daar ging de ferry naar Robben Island. Voor de mensen die de laatste 30 jaar onder een steen geleefd hebben, Robben Island is de plek waar Nelson Mandela het langste deel van zijn straf heeft uitgezeten, en verder kun je er ook wat robben zien;) We kregen een tour door de gevangenis en zijn met een bus het eiland over gereden. Een hoop penguins weer gespot en een enkele zeehond. Tijdens de ferrytocht hebben we in de verte wat dolfijnen zien springen en bij terugkomst zaten er zeehonden op de steiger naast de ferry! We waren rond een uurtje of 18.30 terug in Waterfront waar we weer lekker uit eten zijn geweest bij hetzelfde restaurant als zondag. Ik was 's avonds weer zo vertrokken en vanochtend weer goed uitgerust:D

Vandaag verlaten we Kaapstad en rijden we verder naar Stellenbosch, daar zullen we 2 nachten verblijven. Ik blijf jullie gewoon op de hoogte houden via deze site totdat ik weer terugben:) Veel liefs en ook groetjes van Wilfried!


  • 08 April 2009 - 09:16

    Demi:

    hee iris:)

    nog heel veel plezier daar met je vader!

    tot snel;)
    x demi

  • 08 April 2009 - 09:32

    Frieda:

    Hoi Niggie,

    Allereerst BEDANKT VOOR DE KAART. We zijn er erg blij mee en waarderen wat je schreef. Kom maar snel weer eens eten, ik zal mijn best doen! Ten tweede, oordopjes redden niet alleen huwlijken maar ook dochter/vader verhoudingen. Dus.
    En nu is het allemaal anders.
    De heimwee naar Afrika moet nog beginnen (en geloof me die gaat komen) maar je hebt nu een paar ontspan-weekjes met je lieve pappie om lekker de toerist uit te hangen en alle verantwoordelijkheid voor het dagelijkse gebeuren even in zijn handen te leggen.(Ook al heeft hij moeite met links rijden.)
    Zelf zijn we nog nooit in dat deel van Zuid-Afrika geweest, dus we zijn zeer benieuwd naar je foto's en verhalen. Wederom: kom maar snel naar Tilburg!!!
    Uiteraard zullen we jouw (en Wilfrieds)avonturen op het Afrikaanse continent blijven volgen.
    Geniet er maar van en rust lekker uit zodat al je ervaringen snel een passende plek krijgen in je toekomst ná Afrika.

    Toedeledoki,
    Baaje leuke tijd nog.
    XXX Frieda


  • 08 April 2009 - 09:34

    Mama:

    En lekker rustig bij mij in de slaapkamer! Heerlijk! En ik ben helemaal ontspannen want papa is bij jou, dus jou kan niks meer gebeuren.

    dag lieverds, een dikke knuffel voor jullie allebei.

  • 08 April 2009 - 11:40

    Marieke:

    heeey papa & iris!!:D

    ff een vraagje vooraf, penguins zijn toch pingwings? (A)

    & ik hoor het wel weer, papa maakt nog net geen foto's van de mieren die er rond lopen ( lopen die er eigenlijk rond?:P )

    nog heel veel plezier beide en ik hou mama in toom, oja ff, mama heeft vanochtend (doordeweekse schooldag) voor mij een ontbijtje gemaakt, zacht gekookt eitje, vers geperste sju d'orrange! ze zei; '' omdat jij de liefste bent '' nou dan weet je het wel he;) haha

    daaaaag. (L)(K)(L)

  • 09 April 2009 - 21:50

    Annette:

    Ha Iris (en Wilfried natuurlijk),

    Wat leuk om nu ook jullie gezamenlijke reisavonturen te lezen! Geniet er maar van met z'n tweetjes. En Iris, over een tijdje ben je blij met al die foto's die je vader nu maakt. Samen met jouw verhalen vormen ze straks een prachtige herinnering aan een onvergetelijke tijd.

    groetjes,
    Annette


  • 10 April 2009 - 07:48

    Oompje:

    Lieve nicht!

    Zo, dat is toch anders! Nu even de toerist uithangen. Zuid-Afrika anders bekijken dan zorgen voor kinderen, op en neer rijden met de auto, batterijen, ruzies en vechtpartijen, plannen maken en verbeteren. Dit is - denk ik - ontspanning. En nog wel met je vader! Toch even de teddybeer, papa zorgt ervoor, alleen veilig rijden moet hij nog leren. Ben trouwens benieuwd of jij je in het begin niet vergist hebt in de richtingaanwijzer en de ruitenwisser! Het is mij in ieder geval wel eens overkomen. Rechts rijden terwijl iedereen links rijdt niet.
    Het is nu natuurlijk herfst in Zuid-Afrika, een tikkeltje kouder, zeker daar in het zuiden, maar het moet nog mooi zijn. Hier gaat het de goede kant op: vandaag is het Goede Vrijdag met een strak blauwe hemel en het zou zo'n 22 graden worden. Frieda moet vandaag werken - haha - maar ik heb een vrije dag: eindelijk gerechtigheid. Hopelijk zet de lente door, zeker over twee weken, als onze vakantie begint en dan vooral in Toscane!
    Geniet van je vakantie, ontspan, laat de zorgen die je hebt gehad achter je - of praat ze maar tegen Wilfried aan -, houd vooral het vele goede wat je gedaan hebt vast: het is ondertussen afgezaagd, maar jíj was van betekenis!

    Liefs,
    oompje

  • 13 April 2009 - 17:38

    Hilde:

    nou Iris....het zit er bijna op. Wat een ervaring heb je de afgelopen maanden opgedaan. Niet te filmen.....maar nu eerst genieten van een welverdiende vakantie met Wilfried. Groetjes uit Heerlen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 65093

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: