Alle bommen en granaten.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Alle bommen en granaten.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Alle bommen en granaten..

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

13 Januari 2009 | Ghana, Tamale

Hoewel ik de laatste tijd niet zo heel veel bijzonders meer had te melden kwam daar vandaag toch verandering in.. Ik moet vanmiddag werken in het weeshuis maar heb nog genoeg tijd om mn verhaaltje even kwijt te kunnen denk ik!

Vanochtend zat ik in de taxi naar de stad toe en het viel me op hoe ontzettend rustig het was, geen straatverkoper, geen waterverkoper, alle winkels dicht en het was niet eens zondag! Wat was hier aan de hand.. Terwijl ik door de stad heenliep zag ik dat inderdaad ALLE winkels dicht waren maar dat de eigenaren gewoon voor de deur stonden, bovendien was iedereen een richting aan het op kijken blijkbaar was er iets aan de hand. Ik vond het zelf vooral vrij irritant omdat ik nog een hoop zaken moet regelen en het dan niet meehelpt dat alle winkels dicht zijn. Ik was doorgelopen naar de kleermaker wat iets buiten de stad is en die was inderdaad gewoon open. Toen ik een kwartiertje later terugliep langs Giddipass kwam ik Jessica tegen, een van de nieuwe vrijwilligsters. Ondertussen had ik begrepen dat er een nieuwe chief was die zijn rondje door de stad maakte met zijn aanhang. Een chief is een belangrijk persoon maar wat het nou PRECIES is is mij nog niet duidelijk. Ze staan in ieder geval redelijk boven de wet en hebben vaak meer dan 20 vrouwen. Mijn logisch daaropvolgende vraag: 'Maar waarom zijn alle winkels dicht??' antwoord: 'Anders worden ze leeggeroofd door het gevolg van de chief'. Aha ok. Nou goed dat wilde ik toch allemaal wel eens zien en vlakbij het grote kruispunt hadden Jessica en ik een mooi plekje gevonden om die chief eens goed te bekijken als ie langskwam. Na een kwartiertje wachten zagen we inderdaad wat gebeuren, een hele menigte van jongeren met messen kwam op het publiek afgerend met niet zulke goede bedoelingen. En dan heb ik het niet over een groepje van 10, nee stuk of 200. Nou goed wij ook rennen, ik raakte Jessica kwijt en kwam zelf ergens achter een hek terecht waar ik redelijk veilig was. 5 Minuten later leek het gevaar geweken en ging ik voor de supermarkt staan omdat je daar alles wat beter kon zien, bovendien stonden er meer mensen. Ik stond er net toen we een hoop kabaal hoorden. Vanaf het andere kruispunt zag ik 3 legertanks komen aanrijden recht op de grote menigte af, die ook niet achterlijk waren en allemaal wegrende.
Ondertussen bleek het verhaal dus zo te zijn: Vroeger kondigde de chief een week van te voren aan wanneer hij naar de markt ging, de marktkoopmannen en vrouwen gaven hem dan geschenken en dat was een vredige bedoening. Nu is dat niet meer zo omdat de chief met zo'n groot (en aggresief) volkje komt dat alles wat roofbaar is ook geroofd wordt en daarom zat alles dicht. Ze probeerden dus de markt op te komen om daar alles leeg te roven. Waarom zou je denken, dat zit toch allemaal dicht? Nou nee, er was zo snel politie bij dat alles daar toch open was maar de politie kon het allemaal niet aan. Zij waren alleen bedoeld om de chief en zijn gevolg af te schrikken maar dat was niet genoeg. Dit resulteerde in een kleine schietpartij die ik niet kon zien maar wel horen en de opkomst van het leger. Nog 5 minuten later hoorde ik weer grote knallen en zag je vuurwerk vliegen en andere 'dingen'. 10 meter van waar ik stond begonnen ineens allerlei mensen weg te rennen en naar hun gezicht te grijpen. Ik dacht weer: 'waarom?' maar 5 seconden later begreep ik het maar al te goed. TRAANGAS. Die dingen waren traangasbommen en werden alle kanten opgegooid. Godsiepotsie wat brandt dat spul zeg. Weer iedereen wegrennen maar het zag er naar uit dat alles nu behoorlijk onder controle was en door de wind (lang leven harmattan) kon ik al snel weer normaal zien enzo. Hierna gebeurde er niet veel bijzonders meer, nu 2 uur later zijn sommige winkels wel weer open maar alle supermarkten zitten nog dicht. Alle ingangen van de markt zijn nog zwaar bewaakt en op de grote taxistandplaats staan nog 2 tanks maar die zouden ook zo weg gaan werd me verteld. Foto's maken was natuurlijk uit den boze dus daarin moet ik jullie teleurstellen.. En nu ga ik op weg naar mn werk:)

  • 13 Januari 2009 - 13:57

    Marieke:

    jezus! :O

    even voor de mensen die dit nog lezen, Iris belde net op de huistelefoon en met haar ging alles goed. ze had nog wat last van dat traangas want dat brand schijnbaar heel erg maar voorderest ging het goed met der. en ze ging gewoon naar het weeshuis;) dit gold trouwens vooral voor mama die natuurlijk weer heeeeeel erg bezorgd was. nou mam bij deze;)

    xx .

  • 13 Januari 2009 - 14:32

    Elly Bouhuys:

    Allereerst nog de beste wensen voor 2009.
    Gelukkig is het hier in Kenya wat rustiger, je laat ons wel effe schrikken hoor. Wij zijn druk geweest met verhuizen.
    Wij zijn momenteel ook bezig met een weeshuis, wel erg wat je allemaal ziet. Ik geef je wel een rondleiding als je hier bent.
    Gelukkig dat je me gewaarschuwd hebt voor de toiletgebruiken van je vader, die krijgt een eigen toilet hier. Dan kunnen wij van de andere gebruik maken zonder gevaar.Ik verheug me op jullie komst. Laat maar weten waar je voorkeur naar uitgaat en natuurlijk gaan we ook op safari. Jamie is hier 2 weken geweest met de feestdagen en hij was erg onder de indruk van alle beesten en de natuur. Hij heeft net zoveel zebra's gezien als je in Nederland zebrapaden ziet. Van de Big 5 heeft hij alles gezien, uitgezonderd de jaguar.
    En natuurlijk is het nu hier harte zomer. Het enige nadeel is dat je inderdaad geen Kerstgevoel hebt met 35 graden, maar omdat we aan de kust zaten was dit nu niet echt een straf te noemen. Doe het nog even voorzichtig aan.
    Groetjes

  • 13 Januari 2009 - 15:33

    Mama:

    En dan vooral blijven kijken Iris! Als het gevaarlijk is! Wat heb ik je nou altijd geleerd?
    Dat je dan weg moet gaan. Maar nee, ons nieuwsgierige aagje blijft lekker staan. Kneus. Wacht maar tot je thuis bent, dan krijg je op je mieter. En niet zo zuinig. Dag lieverd. xxxxx

  • 13 Januari 2009 - 15:54

    Kirsten:

    Jezus wat erg:O
    kom toch maar weer snel naar westervoort! is een stukje veiliger denk ik zo!
    Xx

  • 13 Januari 2009 - 17:52

    Henkel:

    Tja , daar kan mijn verhaal van de sinterklaas en de zwarte pieten niet tegen op. Is journalist worden niets voor jou, geweldig understatement: " Hierna gebeurde er niet veel bijzonders meer .."

  • 14 Januari 2009 - 10:44

    Pa:

    Vrijwilligerswerk in Ghana was toch All-Inclusive. Als jij je de volgende keer iets gaat afvragen, zet het dan ook meteen op het lopen;-)
    Doei

  • 14 Januari 2009 - 19:55

    Oompje:

    Voor alle jankers in Nederland: Iris zit niet in Centerparks of Landal Green Parks. This is Africa! En van Nederland uit lijkt het dan altijd wel wat wilder. Ik heb zelf eens een keer door Mozambique heengereden in de tijd van de burgeroorlog - wat landmijnen links en rechts van de weg, konvooi en verdwaalde vrijheidsstrijders - en ook bedacht dat ik dit mijn moeder beter niet kon vertellen. Ook in Ghana geldt nog altijd, zoals in grote delen van Afrika, dat de stam belangrijk is. Dat heeft niks met democratie te maken en een beetje chief laat zijn macht gelden; sterker nog, zonder krachtig optreden stelt zo'n chief niet veel voor. Hoort erbij.

    Ik was eigenlijk vooral benieuwd naar de uniformen. En naar de foto's die je zou sturen. Of zijn de drie foto's bij dit bericht de bedoelde foto's? In ieder geval is het leuk je weer te zien.
    Wanneer vertrek je nou uit Ghana? Gaat het dan rechtsreeks naar Sowetho of heb je een leuke break tussendoor?
    Enfin meisje, hou je taai, kijk een beetje uit en veel plezier.

    Liefs, oompje

  • 15 Januari 2009 - 21:02

    Sindy:

    wat is dat voor en shirtje???jeeeejtje jij bent raar bezig...hahahah tot morgen

    kus love ya

  • 07 Februari 2009 - 21:02

    Michelle:

    wooooow wat gaar!! Gaat lekker daar dus:P Hoe is het verder met je? Niet meer ziek?
    Suc6 daar!!!
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 65081

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: