En toen was het al 2009..! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu En toen was het al 2009..! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

En toen was het al 2009..!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

05 Januari 2009 | Ghana, Tamale

Ok allemaal het spijt me voor mijn lange afwezigheid. Pure luiheid, de mensen hier hebben een slechte invloed op mijn altijd o zo gemotiveerde zelf..;)

Ok waar waren we gebleven, ergens bij kerst denk ik. Kerst was errug apart, en dan niet in de leuke zin. We hadden er best wel veel van verwacht omdat ons gastgezin ook best wel opgefokt was en enthousiast en alles maar dat viel even flink tegen. Eerste kerstdag moesten wij 's ochtends gewoon werken en gingen onze hostouders en jongste hostbroertjes naar de kerk. Zij kwamen ongeveer tegelijkertijd met ons thuis 's middags rond een uurtje of 13u. Toen ging iedereen zich volproppen met eten en de dvd-speler ging aan.. Wie daar geen zin in had ging lekker liggen slapen..! Nou ok, nadat we 3 films gekeken hadden was het weer etenstijd en iedereen die had liggen maffen nam zowaar de moeite om opstaan/van de bank af te komen om zichzelf weer vol te proppen. We aten die avond fufu, iets wat ik wel lekker vind maar Myrte iets minder dus die had helemaal pech! Daarna, je raad het al, weer een filmpje kijken en daarna helemaal doof en doezelig naar bed. Merry christmas!

2e Kerstdag was gelukkig al wat beter, ik moest 's middags wel weer werken maar 's avonds hadden we leuke plannen. Met alle vrijwilligers van childaid aangevuld met de moeder van Jarinke en Stefan en Natasja die terug waren uit Burkina Faso hebben we gedineerd bij Osei. Ik zeg gedineerd omdat het eten voor de verandering daadwerkelijk te eten was. We hadden zelf lekker gekookt, aardappels, salades, vlees (behoorlijk ongewoon) en lekker toetje. Het was erg gezellig en zeker een geslaagde avond. Minpuntje? 3x raden wie er die nacht wakker werd met diarree?? PRECIES, ik weer.. Dat heeft zowaar een dikke week geduurd voordat dat weer over was wat redelijk ten koste ging van mn nachtrust de afgelopen tijd. Je hoort toch wel eens dat sommige mensen het alfabet kunnen boeren? Ik denk dat ik ondertussen zoveel tijd op de wc heb doorgebracht dat ik het alfabet er daar onder wel eens uit zou kunnen brengen. Allicht het proberen waard.

Daarna kwam oud&nieuw, nou na onze domper met kerst hadden we hier niet bijzonder hoge verwachtingen van. A la Myrte; ''Ik ga nooit meer met oud&nieuw naar een ontwikkelingsland'' Uit voorzorg hadden we dan ook ladingen chocola en koekjes gehaald, mochten we dan depressief thuiskomen na een k u t avond dan konden we in ieder geval ons verdriet weg-eten;) Ons emotie-eten was echter voor niks want we hebben een hele leuke avond gehad, niet zeer bijzonder of speciaal want oudjaarsavond is hier geen feestavond maar toch ontzettend naar onze zin gehad. De hostfamilie ging trouwens naar de kerk op oudjaarsavond maar daar hebben we vriendelijk voor bedankt.. Uiteindelijk werd het een outdoorbar vanaf waar je de skyline (jaja) van Tamale kon zien. De avond werd voor mij ook nog erg opgeleukt door verscheidene dronken telefoontjes uit Duitsland (ik noem geen namen..)

Verder weer wat van mn algemene avonturen hier in Tamale:) Laatste gebeurde me iets wat ik eigenlijk had kunnen verwachten maar wat ik niet zag aankomen. Toen ik in een taxi stapte en mn voeten neer wilde zetten toen ik zat, stond ik weer op straat. De auto was zo verrot dat het echt zo'n flintstone auto was geworden! Ok, even slikken, we waren nog niet eens onderweg. Voordat we vertrokken gaf de chauffeur mij nog instructies hoe ik het beste kon gaan zitten zonder dat ik risico liep om daaronder te verdwijnen. Aha dankje. Ik kwam gelukkig heelhuids aan bij het weeshuis maar heb de reis ernaartoe toch vanuit een ander raam bekeken dan normaal..
Nog zoiets leuks, gaat ook over taxi. Toen ik een taxi nam van stad naar huis zat er achterin een bontbeschilderde vrouw met een kindje. Nou zien mensen er hier wel vaker apart uit maar van deze vrouw wist ik wel bijna zeker dat ze niet uit Tamale kwam. Ze was op weg naar het ziekenhuis wat eventueel betekent dat ze een verwijzing heeft gekregen naar Tamale teaching Hospital vanuit haar eigen 'ziekenhuis' ergens in een village. Toen we voor het ziekenhuis waren en de taxichauffeur aangaf dat we er waren bleef ze lekker zitten. 30 sec gingen voorbij, en nog eens.. Tot hij toch ook een beetje verstoord achterom ging kijken. Maar nee, mevrouw bleef lekker zitten waar ze zat hoewel ze wel een beetje hulpeloos keek. Ineens besefte ik iets en stapte uit, waarna ik de deur voor haar open deed. Opgelucht stapt t menske uit, ze had simpelweg geen idee hoe die autodeur openging!!! Ongelooflijk dat er nog echt zulke mensen bestaan, die op het randje van de aarde wonen zeg maar.

Nog iets waar ik het volgens mij niet eerder over heb gehad. Mijn naam. I-R-I-S. Het is ongelooflijk wat mensen er hier van kunnen maken. Er is niet echt een engelse manier om het uit te spreken en vaak begrijpen mensen me ook niet. De meestgehoorde: Iriks? Eunice? Ides? Ines? Idris? Iwisch? En mijn favoriet: Els. Ik doe niet eens meer moeite om het goed duidelijk te maken aan mensen die ik toch maar 1 x zie ofzo. Vaak laat ik maar even m'n rijbewijs zien zodat het pesewaatje valt.. Myrte heeft ongeveer hetzelfde probleem maar alleen in onze hostfamily, Kofi blijft haar namelijk stug Mortak noemen:D:D Na een discussie hierover heb ik besloten dat ik haar zo voortaan ga voorstellen aan alle mensen die we nieuw leren kennen. Jullie snappen dat ze dat erg op prijs stelt;)

Myrte en ik krijgen trouwens een extra huisgenootje. Een paar dagen geleden zijn de nieuwe vrijwilligers van childaid aangekomen en Franka komt gezellig bij ons slapen. Wat inhoudt dat Myrte haar bed gaat delen tot wanneer ik weg ben. We kregen trouwens gisteren voor de 6e keer achtereenvolgens weer rijst. De uitspraak; 'Ik pleeg een moord voor MacDonalds' komt er tegenwoordig bij mij frequent uit:) Myrte is behoorlijk anti-Mac en dat werd eergisteren duidelijk uitgesproken. ''Iris, ontwikkel alsjeblieft een culinair iq'' Ok punt duidelijk!

In het weeshuis loopt alles op rolletjes voor zover dat mogelijk is. Voor zover ik weet is er niemand ernstig ziek en ik zie zowaar her en der wat ontwikkeling bij die peuters. Fatimata(3.5) komt nu telkens naar me toe: 'Pipa, pipa!' wat betekent dat ik een knuffel op haar rug moet binden zodat ze op een afrikaanse mama lijkt. Fishata(bijna 3)gaat sinds kort naar school waar ze heel trots op is. Ze heeft nu vakantie en is er dus gewoon bij. Ze spreekt zo goed als geen engels maar ze verstaat het best als ik tegen haar praat. Echter als ze iets ziet bij een ander kindje wat niet mag begint ze gelijk in haar eigen taaltje: 'No woebeliepabelohsomaile no no!' Lukman (2.5) is erg kieskeurig in zijn kledingkeuze. Hij wil namelijk alleen maar jurkjes aan.. Ik zet hem meestal bovenop de kast om hem aan te kleden en als ik dan aan kom zetten met een broekje en een shirtje wijst hij naar een jurkje: 'No is here is here!'. En no way dat 'ie normale jongenskleren aanwil.. Nee die jurk moet en zal aan;) De tweeling wordt ook ouder, dit resulteert oa in.. tandjes! Dit beseffen ze alleen zelf nog niet zo goed. Op het moment dat ik ze eten geef bijten ze dus constant onbewust heel hard in mn vingers. En dat doet zeer, geloof mij! Fuseini begint nu te begrijpen dat mijn vingers iets anders zijn dan banku of fufu maar Alhassan giechelt vooral als ik weer eens au roep..

Oja verkiezingen! Wat een belachelijk land is dit zeg. De verkiezingen van 28 december hadden namelijk weer..GEEN UITSLAG. Uiteindelijk hadden 229 van de 230 regio's gestemd en was de verdeling NDC 50.13% en NPP 49.77% volgens mij. Een verschil van 23055 stemmen. Maar goed die ene regio moest nog stemmen (35000 tot 40000 stemmers) en beide partijen maakten elkaar een hoop verwijten omdat ze allebei vonden dat het oneerlijk was gegaan. Vrijdag 2 januari heeft de laatste regio gestemd en toen bleek dat NPP echt verloren had. Ons gastgezin vet chagerijnig maar voor onze veiligheid wel goed. Tamale is overwegend NDC stemmer en de sfeer in de stad was druk maar wel positief te noemen.

Nog iets anders leuks, nou ja leuks.. Ik vond het vermakelijk;) Ama ons hostzusje is dus het enige meisje in de familie, en dus is het belangrijk dat ze vroom is en niet te veel met jongens rondhangt enzo zodat ze later een goede man krijgt. Nu ging ze eergisteren naar de kerk met mooie kleren aan zoals altijd en wat stond er op de voorkant van haar shirtje? Een playboybunny.. Ama do you know where that bunny belongs to? Hmm nee dat wist ze niet. Nouja, we hebben snel uitgelegd waar die bunny het logo van was en als ze rood kon worden had ze het gedaan. Ze heeft het wel aangehouden trouwens, wat mijn goede invloed op haar bewijst.

Verder ter afsluiting wil ik vast een groot deel van familie en een klein deel van mn vrienden bedanken voor hun bijdrage aan mn uniformen. De rest van de vrienden krijgt bij deze een gedenkwaardige schop onder hun kont om zich even in te zetten voor de medemens;)

En dat was het wel weer een beetje denk ik.. Ik zal vanaf nu weer iets regelmatiger wat laten horen, helemaal vanwege de uniformen. De eerste set ga ik trouwens 14 januari al uitdelen, en de tweede set vlak voordat ik wegga (ergens mid20 januari..)

Een dikke knuffel om jullie warm te houden daar in het koude nederland!

  • 06 Januari 2009 - 13:55

    Sindy:

    haha wie zal dat wel uit duitsland geweest zijn...hmmm:P:P
    weer luike verhaaltjes. voral dat met ELS bevalt me wel.laat me aan iets denken..wahahah

    naja tot Donderdag ofzooo.....

    kussssss...love yaaaa

  • 06 Januari 2009 - 14:23

    Frieda:

    Heej niggie,

    Weer prachtige verhalen. En zo'n Flintstone wagen daar is toch niets mis mee? Goed voor het miljeu. Toch?
    Ik ben tijdens de vakantie behoorlijk ziek geweest (40 graden koorts ) maar alles is weer oké. Onze Kerst en Oud&Nieuw zijn traditioneel ingevuld: Kerst met vrienden en O&N bij mijn moeder en daartussen Geert naar de abdij met je oompje Wil.
    Ik had in die tijd bezoek van mijn zusje Hilde dus dat was heel gezwelli.
    Ben benieuwd naar de uniformen! Stuur maar eens wat foto's. Gek dat je daar alweer bijna weg bent, vind je ook niet?
    Hier vriest en sneeuwt het ouderwets hard. Meestal met zonnetje dus alles ziet er prachtig uit!
    Allez meidje, toedeledoki en tot het volgende bericht!!!

    Frieda

  • 06 Januari 2009 - 19:51

    Frankie:

    zozo ja ook een berichtje van mij mag ook wel he :) omdat bellen toch wel aardig duur werd
    maar wou je niet ''iemand'' bijzonder bedanken?
    dat dacht ik eigenlijk wel maar goed hebben we het nog wel over neem ik aan!!
    kerst heb ik overleeft in oberhauzenm
    oud en nieuw heb ik ook overleeft in westervoort
    1 grote zatte bende dat herriner je vast nog wel van vorig jaar hoe het toen ging :P
    hier is het zoals friedo al zei is het hier dus echt mega mega mega koud he k heb op een gemiddelde koude dag 3 vesten aan 2 broeken en nog 2 paar sokken en nog heb ik het koud mmm niet echt relax
    op het werk is het ook mega gvd klote bagger enz enz.
    dus ga eventjes snel afronden en dan toch auto techniek in apeldoorn heb al hulp gekregen van glen hij leert me wat over de auto enzo erg handig
    maar ga weer stoppen spreek je wel weer
    xxx je broertje

  • 06 Januari 2009 - 22:15

    Nicole Migchelsen:

    Hoi Iris,
    Ik ben weer helemaal bij ik heb je moeder gesproken en heb je verslagen gelezen. Ik zal wat op je rekening storten kun je nog gebruiken voor de uniformen en anders doe je wat anders leuks met de kinderen. Nog een fijne tijd en succes in Zuid Afrika. Kus Nicole en natuurlijk Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 65074

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: