Verkiezingen? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Verkiezingen? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Verkiezingen?

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

15 December 2008 | Ghana, Tamale

En weer een update uit het warme Ghana. Het begint nu echt heet te worden (ik had wel gelijk over december, die Harmattan zorgt wel voor wat verkoeling maar verder is het gewoon heet!).

Eerst maar even een uitleg waarom ik niet voor de klas sta/ben gaan staan, dat is me namelijk al vaker gevraagd. Het is hier zo dat over het algemeen alle scholen voldoende leraren hebben, als je er als vrijwilliger komt werken houdt dat in dat je een klasje mag kiezen en dat de bijbehorende leraar ervandoor gaat. Ja dat is in mijn ogen niet de bedoeling. Als je hier lesgeeft kom je echt op iemand zijn plek, niet dat die persoon dat erg vind maar kom nou daar wordt diegene wel voor betaald. Ik vind dus dat mensen hier gewoon hun werk moeten doen, en dat ik mijn tijd beter kan besteden op plekken waar dat harder nodig is. Het weeshuis bijvoorbeeld!

Nu wil dit niet zeggen dat ik me niet voor een schooltje wil inzetten... Daar zit ook weer een verhaal achter. Gisteren ben ik met Francis en Myrte naar een van de schooltjes geweest waar wel eens vrijwilligers van childaid werken. We gingen daar uniformen uitdelen. Op die school zitten namelijk ongeveer 210 kinderen waarvan welgeteld 6 zelf het schooluniform konden betalen. Via childaid zijn er 50 nieuwe uniformen gesponsord maar dat betekent dat er nog steeds 160 kindjes zonder uniform zijn. Die natuurlijk ook met wat uitzonderingen allemaal begonnen te huilen toen ze beseften dat de uniformen op waren. En tjah, dat vind ik gewoon lullig.. Vooral als je ziet dat sommige kindjes wel een broek aanhebben, die echter zo versleten is dat er bij de billen 2 grote gaten zitten. Kan nooit fijn zijn. Francis (van mijn organisatie) had nog heel veel stof over en daar kunnen dus nog meer uniformen van genaaid worden. Om nog eens 160 uniformen te laten maken kost ongeveer 400 cedi, een kleine 300 euro.. Ik heb al een klein beetje toegezegd want zoiets moet best voorelkaar te krijgen zijn met wat hulp vanuit Nederland! Dus nu doe ik even beroep op iedereen die dit leest en met zn hoofd al bij kerstmis zit (denk aan een ander blablabla) als je wilt helpen sponsoren laat het me even weten! Mail, sms (00233246323871) of laat een berichtje hier achter!

Iets anders: De verkiezingen hebben geen uitslag. Om de overwinning te kunnen claimen moet je 51% van de stemmen hebben behaald. De NPP had 49.zoveel% en de NDC had 47.zoveel%. Wat ik ook belachelijk vind is dat mensen het voorelkaar hebben gekregen om 205000 stemmen te weigeren. Terwijl je echt alleen maar je vingerafdruk naast het plaatje van de partij van jou keus hoeft te zetten. Hoe moeilijk kan het zijn mensen? Maar goed, nu zijn er de 28e nieuwe verkiezingen en nu begint het een beetje rommelig te worden. Wij gaan niet meer weg tijdens die verkiezingen maar blijven gewoon binnen en wachten af.
Meer heb ik even niet te vertellen denk ik, ik weet dat ik een hoop vergeten ben maar dat komt vanzelf wel!:)

  • 16 December 2008 - 21:35

    Mama:

    hoi schat, een mooi plan van die uniformen. ik laat je wel even weten wat we sponsoren. balen dat er steeds stroomstoring was de afgelopen dagen. ik heb je gemist op msn.
    dag lieverd, hvj xxxxx

  • 17 December 2008 - 06:13

    Thea:

    Hee Iris,tuurlijk sponser ik mee,misschien dat je voor iedereen die kan en wil helpen een banknummer op deze site wil zetten(niet die van je vader)kunnen diegene die iets willen storten het asap doen.Ik vind dat je zooooo goed bezig bent,hee hou je taai,kom de dagen goed door,jump het nieuwe jaar in,en dan kom je al snel!!!!!!!!weer thuis,zelfs ik begin je te missen xxx

  • 17 December 2008 - 08:24

    Rianne:

    Hey Iris!

    Wat goed dat Gifty is geadopteerd!! Idd wel erg jammer dat je niet eens even afscheidt hebt kunnen nemen!
    Maar ja, je weet nu dat ze een mooie toekomst tegenmoet gaat!!
    Wel erg leuk om je verhalen zo allemaal te lezen! Dan krijg je gewoon weer heimwee!!
    Hoe is het tegenwoordig met de kindjes van het weeshuis?
    Waren dat trouwens die uniformen die Elsbeth toen nog had geschonken?
    Erg goed dat je nu nog voor die andere uniformen gaat zorgen, daar wil ik wel voor sponseren..maar dan smsen wel wel!

    Heel veel plezier nog!!

    Hier gaat het trouwens allemaal weer zijn gangetje...

    Gr. Rianne

  • 19 December 2008 - 11:43

    Iris:

    Nouja. mijn bankrekening is natuurlijk altijd goed helaas heeft papa daar ook toegang toe.. postbank: 8542864

  • 21 December 2008 - 10:36

    Oompje:

    Wie had dat ooit gedacht: Iris - die als scholiere ongetwijfeld heel eigenwijs in haar klerenkeuze was - maakt nu reclame voor schooluniformen! De foto van jou die ondertussen links in mijn scherm verschijnt, geeft een heel ander beeld van schooluniformen. Ik gok niet dat de gemiddelde Ghaneese scholier er zo uitziet.
    Maar wij - tante en ik - doen mee. Sowieso een goed idee, schooluniformen. Zouden ze bij ons ook moeten doen. Er zouden zo toch wat minder 'standsverschillen' tussen leerlingen zijn. En als we de sieraden dan ook nog even afschaffen, dan zijn we er helemaal.
    Dat van die bankrekening van je, klopt dat, of moet ik even een sms-je sturen voor beveiligde info? Zo kan je vader én de Ghaneese mafia er niet aankomen.
    Vanmiddag begint hier de winter. Echt koud is het niet, maar het miezert, een guur windje en later deze week zakt de temperatuur nog een paar graden tot net boven nul. Het is grauw en grijs. Vannacht was de langste nacht. Een mollenbestaan: in het donker naar school en in het donker weer naar huis. Tante is ziek: ze ging met haar griep toch gewoon naar school, ze had al koorts, maar kwam dinsdag met 40 graden thuis en dacht de volgende ochtend gewoon weer naar school te kunnen. Ik heb preventief de autosleutels in beslag genomen. Echte liefde!
    Voor mij is dit weekend de vakantie begonnen. Eventjes weg van school, de zorgen, wat anders. Hopelijk kom ik tot lekker lezen en wat fotograferen. Tweede kerstdag ga ik weer een paar dagen naar de abdij: bijtanken, of aftanken, het is maar hoe je het bekijkt.
    Ik begrijp dat er daar in Ghana van lesgeven niks komt. Ga je wel in Soweto lesgeven? Nog een maandje of twee daar in Ghana en dan naar Zuid-Afrika. Hou vol, hou vol. Je doet goed werk, je betekent écht iets en wat jij doet, wat jij meemaakt, neemt niemand je ooit af. Volgens mij kun jij het leven wel aan.
    White Christmas in Ghana?Zal wel niet lukken. De wensen zijn er niet minder om!

    Liefs, oompje

  • 21 December 2008 - 11:00

    Annette:

    Hoi Iris, Wij vinden het een prima plan van je, om die schooluniformen te sponsoren! Je hebt ook precies het goede moment uitgekozen: zo vlak voor Kerst voelen veel mensen hier toch de behoefte om wat extra's te doen voor hen die het minder goed hebben dan wij. Geert en ik hebben daar ook 'last van'. Daarbij komt dat we het geweldig vinden wat jij daarginds doet en dus willen we je initiatief graag steunen. Onze bijdrage zullen we overmaken op het genoemde rekeningnummer en we gaan ervan uit dat het dan helemaal goed komt. Veel succes met je actie en alvast een mooi kerstfeest toegewenst daar in dat verre Ghana!
    Veel liefs, Annette

  • 23 December 2008 - 11:58

    Marian Linschoten:

    Hoi Iris, perfect plan, natuurlijk steun ik je voor de uniformen, ik wacht even op een girorekeningnr., maar voor mij is jouw nummer ook prima, ik informeer anders wel bij je ouders. Is het al bij je overgekomen dat er hier een koufront aankomt?? Tel je zegeningen!! De eerste kloof heb ik in mijn duim. Succes verder, groetjes marian

  • 26 December 2008 - 12:35

    Hilde:

    uiteraard wordt er gesponsord.Het rekeningnummer is duidelijk, maar op welke naam moet het komen?

    groetjes vanuit Heerlen

  • 27 December 2008 - 13:41

    Pa:

    Da's leuk. Heb net 250 euri overgemaakt, is het te weinig. Wiskunde was altijd al belabberd. grrr
    Maar goed voor degenen die het gelezen hebben Iris haar rekening is postbank: 8542864 tnv I.T.W. de Groot.
    PS ik zit ook wat krapjes ;-)

  • 28 December 2008 - 22:40

    Thea:

    Hee Iris,je vader bedoelt natuurlijk dat hij zelf wat krapjes in zijn kleren zit en dan niet qua voorraad maar qua omvang hahahaha

  • 28 December 2008 - 22:43

    Thea:

    Hee Iris,je vader zal toch niet bedoelen dat hij ook een nieuw uniform nodig heeft,daar kunnen wij niet tegenop sponseren hoor!!!!!!!!!Hoeveel stof hebben we dan wel niet nodig?????

  • 30 December 2008 - 20:38

    Marieke:

    haha, ik ging maar weer is op je site kijken aangezien ik er nooit meer wat van hoorde. toen kwam ik erachter dat dat inderdaad klopte aangezien ik alleen op me ouwe email adres jou mailtjes krijg haha. xd maar goed.. ik zal ofcourse ook iets overmaken naar die kindjes. =) dan doen we het gewoon iets rustiger aan als we samen naar braakman gaan he:D:D:D heb er zin in!

    dag lieve grote zus!

    mis je.

  • 05 Januari 2009 - 21:46

    Don Joèl V.V :D:

    Hallo Iris =)
    Ik vind het en mega plan met die uniformen! :) ik zal proberen ook wat samen te zoeken ;):)
    Veel plezier daar nog.. veheug me al je weer te zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 65087

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: