Verkiezingen verkiezingen.. - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Verkiezingen verkiezingen.. - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Verkiezingen verkiezingen..

Door: Iris

08 December 2008 | Ghana, Kumasi

Ok weer veel te lang niks van me laten horen maar internet was echt heel sloom/traag de laatste tijd dus dan heeft zon verhaal typen helemaal geen zin!

Ok om te beginnen ben ik helemaal weer beter, mn eetlust is weer terug en ik voel me ook echt weer lekker! Wel heb ik weer bijwerkingen van de antibiotica dus als ik terugben in Tamale ga ik even terug naar de kliniek maar daar heb ik verder geen last van.
Vorige week kwam de oud-president van Ghana naar Tamale, ik had tot die tijd alleen nog maar binnen gezeten en ik had het daar helemaal gehad dus we besloten dat we even gingen kijken. Nou zeg alsof de stad ontploft! Zo'n drukte had ik nog nooit gezien, iedereen wordt compleet geschift op dat moment lijkt wel. Ik heb er wat foto's van misschien dat ik ze nog bij dit verhaaltje kan krijgen. Het leuke gedeelte van dit verhaal zit aan het eind. Ik was dan wel beter, maar zeker nog niet fit genoeg om dat schijteind naar de stad te fietsen van ons huis. Ik had dus 's ochtends een taxi gepakt met het idee dat ik 's avonds ook wel een taxi terug zou kunnen krijgen. Rond een uurtje of 18u had ik het wel gezien maar de stad was nog steeds chaos, geen taxi te bekennen dus.. Na een kwartier aan de straat staan stopte er uiteindelijk geen taxi maar een NDC-truck..In de laadbak stonden 3 jongens met vlaggen en ze wilden ons wel een lift geven. Myrte keek een beetje bedenkelijk maar ik wilde gewoon naar huis dus, ok 'Vittin Estates'. Wij achterin stappen, en wij dus ook staan in die laadbak. Die jongens helemaal trots en iedereen die ons onderweg zag begon keihard te joelen en te schreeuwen en weet ik het wat. Beetje vreemd was het allemaal wel maar wel grappig. Ze zetten ons af op de kruising waar ik om gevraagd had en reden toen weer weg om verder feest te vieren. Nou toch gratis taxiritje.. Gezien het feit dat onze hostfamily NPP stemt en fel tegen NDC is hebben we dit maar niet thuis vertelt, zou niet in goede aarde gevallen zijn. Ik weet nu ook waarom er zoveel rivaliteit is tussen NPP en NDC. De afgelopen 8 jaar heeft NPP geregeerd, de 8 jaar daarvoor NDC. De winnaar van deze verkiezingen is zeg maar 'de beste' van die 2.

En wat is er nog meer gebeurd.. Vorige week gingen we naar de bank om geld te wisselen, 150 euro aan traveler cheques. Toen ik het bonnetje zag besefte ik dat we veel te veel geld hadden gekregen, zon 75 cedi teveel. Het meisje aan de kassa dacht dat we 200 euro in kwamen wisselen. In een flits zag ik wat er zou gebeuren als ik er niks van zou zeggen; Uiteindelijk zou de bank erachter komen dat we ze opgelicht hadden, de politie op ons afsturen, voor heel Tamale worden we in de boeien geslagen en de rest van mijn leven slijt ik in een cel met 15 andere vrouwen die een appel hebben gejat ofzo. Dus.. heb ik de bankbediende er vriendelijk op gewezen dat ze een 'klein' foutje had gemaakt. Ze schaamde zich heel erg en als ze rood kon worden had ze het gedaan (:p) Ik kon trouwens niet stoppen met lachen! Later vertelde ik het aan Jonna via de telefoon die me maar een stomme koe vond, als wij met zn tweeen waren geweest hadden we niks gezegd zegt zij. Nouuuu ik weet het niet...

Ok nu mijn grootste nieuws in tijden: GIFTY IS GEADOPTEERD! Was heel raar, de eerste keer dat ik kwam werken nadat ik ziek was geweest ontdekte ik dat. Ook zoiets; ben je een week ziek, geven ze je kind weg.. Mooie boel hiero! Nouja ergens is het wel mn eigen schuld.. Nadat ik met Gifty naar de oogspecialist was geweest en bewezen was dat ze niet blind was kwam ze op de lijst voor adoptie. Ze was officieel niet meer gehandicapt na haar medicatie dus toen kon dat. Bovendien was haar ziekenhuisbezoek met mij iets wat ze 'nodig' heeft gehad want hoewel ze al eeuwen sukkelde met dezelfde infectie was deze nu ook helemaal weg. Dat het zo snel zou gaan had ik echter niet verwacht! Ik wist het ook helemaal niet! Het enige wat ik weet is dat ze naar Europa is gegaan, vermoedelijk Engeland. Natuurlijk ben ik superblij en ergens ook wel een beetje trots maar het is wel heel raar leeg nu in het weeshuis. Maar goed, ze is er maar mooi goed vanaf gekomen terwijl de toekomst er eerst helemaal niet zo zonnig uitzag:)

De rest van de week was best rustig, naar wat vrijwilligerfeestjes geweest wat errug gezellig was. Ook moest ik mn visum opnieuw verlengen (herinneren jullie je de heisa van de vorige keer nog?) Blijkbaar had ik de vorige keer wel genoeg gesjanst want ik kon hem binnen 3 dagen ophalen in plaats van de gebruikelijke 2 weken. Dat ik dat vergeten ben te doen is dan weer mn eigen schuld maar het gaat om het idee;)
In het weeshuis had ik ook weer iets bijzonders, ik was alleen! Nou is dat niet zo'n ramp want soms komt het vrijwilligerrooster zo uit maar er was ook niemand van de vaste staff! Alledrie waren ze niet op komen dagen.. Het was dus Iris versus 5 baby's, 9 kleuters en een stuk of 8 grotere kids. Scheelt dat ik er al een tijdje rondloop dus panieken was er niet bij. Gelijk de oudere kinderen aan het werk gezet, na dreigen met dat ik anders een watergevecht zou beginnen. Gelukkig kwamen er na een uurtje of 2 wat mensen opdagen. Weer een ervaring rijker. En eigenlijk ook belachelijk dat dat zomaar kan, als ik dus toevallig ziek was geweest waren daar een hoop mensen flink de dupe van geweest.

Nog een blunder van mezelf in Tamale: na die dag werken stapte ik in de stad uit mn taxi. Ik droeg een legging met daarover een omslagdoek als rok en een gewoon shirtje. Terwijl ik uit de auto stap gaat die knoop los en sta ik dus in mijn pantylegging (lees: half in mn blote kont) midden op straat. Later (na het hele snelle ophijsen) was ik die legging nog behoorlijk dankbaar, soms draag ik zo'n ding namelijk ook met alleen een string eronder. En hoewel ik hier afgevallen ben en mn kont nu best ok is zou ik toch liever NIET met mn blote billetjes midden op een kruising staan. Er zijn wel mensen die dat doen trouwens hier, maar die sporen niet;) Nog minder dan ik bedoel ik.

3 December zijn we gearriveerd in Kumasi, hier zijn we heen gegaan vanwege de verkiezingen. Op zich hadden we ook wel in Tamale kunnen blijven maar voor onze (en die van mn moeders) gemoedsrust was het toch wel een lekker idee om even naar Kumasi te gaan. Ik wist dat Robert (van childaid, daar logeerden we) niet thuis was dus ik had zijn huisgenoot/kok gesmst om te zorgen dat we niet weer voor een dichte deur stonden zoals Jonna en ik de vorige keer hadden. Lucas (de kok) begreep de boodschap en wachtte ons op! 's Avonds kwam Myrte op het idee om haar klamboe op te hangen wat nog een heel gedoe was. Ik had van te voren besloten om dat ding niet mee te nemen dus ik was toeschouwer.Terwijl ze bezig was kwamen Lucas en Francis (de huisgenoot) binnen om te zeggen dat ze even wegwaren. Lucas had wat commentaar op de manier waarop Myrte haar klamboe op wilde hangen wat leidde tot een flinke discussie. Waar ik natuurlijk een beetje zat te stoken.. Uiteindelijk wilde Myrte per se bewijzen dat haar manier de beste was en Lucas wachtte af om dit te zien. Francis en ik hadden ondertussen behoorlijk de slappe lach en sloegen dit tafereel vooral met veel leedvermaak gaande. Na een minuutje of 3 werd duidelijk dat Myrtes manier toch niet helemaaaaaal werkte en kwam Lucas dr redden. Ondertussen was Myrtes rok al tot 2x toe afgezakt zoals ik had midden op straat wat het er allemaal niet makkelijker op maakte voor haar:) Uiteindelijk hing de klamboe dus toen was alles goed. Behalve dan dat ze er sinds die tijd al een keer of 3 door dr bed gezakt is...Echt heel stevig zijn ze niet zeg maar!

Hier in Kumasi hebben we veel gelopen, eerst om de stad een beetje te verkennen want anders heeft de stad ingaan helemaal geen zin. We hebben het cultural centre bezocht wat best leuk was maar niet bijzonder. Er was daar een 'museum' en toen we daar naar binnen liepen vroeg ik me af hoe groot het was. We kwamen namelijk in een ruimte ter grootte van ons terras! Terwijl wij bij de eerste foto's stonden te kijken kwam er iemand bij ons staan, zij was de 'gids'. Volgens mij had ze een record wat ze moest verbreken ofzo want ik heb nog nooit iemand zo snel, zo niet-enthousiast feitjes horen opdreunen. De combinatie van deze gids met het feit dat het 'museum' inderdaad maar uit 4 vitrines bestond maakte dat we met 10 minuten weer buiten stonden, toch een beetje in de war zijn we toen verder gelopen! Dat hadden we niet verwacht zeg maar.
Verder hebben we weer Kejetia Market bezocht, wat de grootste overdekte markt van West-Afrika moet zijn. Ik weet niet of dat waar is, ik kan me wel voorstellen dat het de drukste markt van West-Afrika is.. Poehee! We hebben daar ongeveer 4 uur rondgelopen en toen waren we het er helemaal zat. Het grote nadeel van die markt is dat je er ook niet zomaar even uitkan of ergens op een terrasje wat kan drinken, je MOET blijven lopen. Net een grote mierenhoop.
Verder hebben we niet bijzonder veel gedaan, ik heb wat voor school gewerkt (jaja) en we hebben veel zitten ouwehoeren met Lucas. Hij is ontzettend verlegen en echt een beetje het slaafje in dat huis. Wat ik erg leuk vind is om hem een beetje uit de tent te lokken (vraag me naar het Lucasfilmpje als ik terugben;))

Gisteren waren de verkiezingen hier waar we echt helemaal niks van gemerkt hebben. Vandaag hoor je wel overal op radio uitslagen van tellingen enzo maar een echte winnaar is er nog niet. Wat ik zo hoor is dat NDC/NPP gelijk opgaat dus ik ben benieuwd.. Morgen gaan we terug naar Tamale, hebben het hier dan ook wel gehad.. En meer heb ik weer es niet te vertellen! Ik hoop dat iedereen fijne sinterklaas gehad heeft..!

• 08 December 2008 - 14:08

Frieda:

Hoi Niggie,

Van je moeder had ik al over Gifty's adoptie gehoord. Hartstikke super voor haar natuurlijk, maar na alles wat jij voor haar gedaan hebt, haar het leven gered om maar eens een kleinigheidje te noemen, hadden ze je daar toch wel over kunnen berichten zodat je afscheid had kunnen nemen.
    En had je de knoop van je 'rok' (on)bewust wat losser laten zitten??? Even lekker in je blote kont staan geeft wel een kick. Toch? Geef het nu maar toe!
    Afijn hier gaat alles weer een beetje z'n gangetje. Mijn verjaardag, Sinterklaas en nu staat de kertsboom er weer. De tijd vliedt!
    Ik ben heel benieuwd hoe jouw Afrikaanse feestdagen er uit zullen gaan zien.
    Hou je taai!
    Dikke kuzzz van je tante
    (Ook die van Marieke trouwens)
    Houdoe, Frieda

• 08 December 2008 - 18:09

Ruud:

Hey meissie,
    ik zie dat het daar te afrika nog steeds uit te houden is!?!

hier in nederland is het allemaal as usual; westervoort 6 koploper, koud,het liefst regen en wind.. maar snel naar de kerst dagen enne wanneer kom jij nou terug!? tot snel weer en nog veel plezier!! XXX

• 09 December 2008 - 19:29

Henkel:

Heb effe de foto's bekeken,maar mis de foto van dat verhaal over uit die auto stappen en de pantylegging

• 10 December 2008 - 07:38

Marian Linschoten:

Hallo Iris, weer genoten vanje schitterende beelden manier van schrijven. Maar wat een goed gevoel zal je hebben dat het , door alle zorg, liefde en aandacht van jou Gifty geadopteerd is!! Wel over een jaar of 14, 15 de `Spoorloos`van o.s. engeland blijven volgen, wie weet zie je haar dan nog eens terug. Jammer dat je niet weet waar ze heen is, laat staan en adres, het zou toch boeiend zij , op afstand, te kunnen volgen hoe het met haar gaat verder. Ja, de verkiezingen bij jullie waren hier ook op de tv, de hoofdpunten dan uiteraard.
    Begin februari gaan Marianne en ik naar Kenia, eerst een week op safari via Nairobi en dan een week naar Mombassa. Veel landen hebben de revue gepasseerd en ineens is Kenia eruit gekomen. Nu wel hopen dat er genoeg deelnemers zijn, t.w. 6, anders gaat het op die datum niet door. Mijn vaccinaties zijn nog allemaal geldig, alleen malariapillen.
    Vrijdag ga ik met je moeder naar kasteel Middachten, dat volledig in de kerstsfeer is ondergedompeld. Iris, succes verder weer, maar dat lukt je allemaal goed daar. Ga je helemaal niet voor de klas staan?
    groetjes, marian

• 19 December 2008 - 19:30

Michelle:

wooooooow Gifty weg!! Wat onwijs goed nieuws!! Wel wennen voor jou natuurlijk, maar wel beter voor haar! Goed dat je weer beter bent! kus!

• 19 December 2008 - 19:31

Michelle:

Ooooooh die foto trouwens van dat leuke krantje van je gastvader.... GADVERDAMME!!!! Wat een smerig ventje is die gastvader van je!! Arme geit....

• 19 December 2008 - 19:36

Michelle:

Was ik weer even, hey hoe is het met Mohammed, brabbelt hij al meer?? En kan Fuscini al lopen?? Ben zo nieuwsgierig!!!