"Here, a spoon for you!" - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu "Here, a spoon for you!" - Reisverslag uit Singapore, Singapore van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

"Here, a spoon for you!"

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

01 Augustus 2011 | Singapore, Singapore

Allereerst allemaal bedankt voor de lieve berichtjes en smsjes voor mijn vertrek! Wist niet dat dit bij zoveel mensen leefde:)

Om maar bij het begin te beginnen: donderdagavond ben ik door papa en mama naar Düsseldorf gebracht, waar om 21.20 mijn 17-urige lange reis zou beginnen naar Singapore. Omdat ik de eerste dagen nog niet mn appartement in kon, ben ik eerst naar een hostel gegaan.

De vluchten waren op zich prima, ik had een overstap in Dubai en een tussenstop in Colombo (tien punten voor degene die weet waar dat ligt zonder te googelen) dus het was niet een lange zit. De laatste 3 uur waren eigenlijk het zwaarst toen in ingeklemd zat tussen de 2 dikste mensen die in dat hele vliegtuig te vinden waren waarvan 1 ook nog eens begon ruzie te maken met de stewardess en zijn eten per ongeluk over mij heengooide (!). Al met al hebben 6 aflevering Big Bang Theory en 14 aflevering 2 and a half men me aardig op de been gehouden haha!

Op Singapore airport ben ik met een shuttle bus naar het hostel gegaan, ik was de laatste die afgeleverd werd dus ik kreeg ook nog een gratis uurtje 'singapore by night' wat erg indrukwekkend was met al die verlichte wolkenkrabbers en bizarre gebouwen. Het hostel was prima, niet verschrikkelijk schoon zoals de rest van Singapore maar mijn bed lag goed en dat was het belangrijkst. Ook mama's gejatte slaappil deed goed zijn werk, ondanks dat ik me niet moe voelde (het is in SG 6 uur later, om 12u 's nachts voelde het voor mij dus 18u 's avonds) viel ik binnen tien minuten als een blok in slaap. De volgende ochtend was wat zwaarder, want om 9u voelde het voor mij dus als 3u... Maar goed, ik moest mn bed wel uit want ik had een afspraak bij de immigratiedienst voor mn studentenvisum. Wat een belachelijke bureaucratische poespas was dat zeg. Werd van loket naar loket naar pasfotohokje naar loket gestuurd om na 3 uur eindelijk buiten te staan met mijn studentpass. Meest vermakelijke moment was toen een van de loketmedewerksters een keiharde boer liet en niemand daar raar van opkeek behalve ik. Het is hier namelijk heel normaal om gewoon in het openbaar te boeren. Ik zou voor de gein de dames van het weekendje Valkenburg hier moeten laten horen, daar kunnen die Singaporezen nog iets van leren!

Verder heb ik die dag een ovchipkaart gehaald en een simkaart, ik ben te bereiken op +6590769207. Daarnaast heb ik de lokale supermarkt bezocht.. bekijk de foto's maar voor wat ik daar tegenkwam, smakelijk eten! Het openbaar vervoer is hier echt supergoed geregeld, onder heel Singapore loopt een metrostelsel waarmee je overal kunt komen. Leuk voorbeeldje van de regels: op de roltrappen van en naar de metro moet je per se links staan, zodat rechts alle mensen die ook willen lopen langs je kunnen. Als je hier dus de roltrap neemt zie je alle mensen heel netjes in een rijtje op die trap staan. Voor de gein een keertje iemand omduwen, levend domino;)

's Avonds ben ik uit eten geweest met Anne-Fleur (vriendin uit Tilburg, die hier aan een andere universiteit gaat studeten), Ameé en Dionne (mijn huisgenootjes in mn appartement) en nog wat mensen in zo'n typisch Aziatisch foodcourt. Je hebt dan allerlei standjes naast elkaar staan waar je voor een luttel bedrag van 3 singapore dollar (€1,80) een vol bord eten krijgt. Rijst met kip, vis, soep óf een heerlijke mix van varkensorganen. Dat laatste heb ik nog even overgeslagen. Misschien een ander keertje. Of niet. :p

Zondag heb ik een deel van Singapore verkend samen met Anne-Fleur. We hebben eerst de MRT (metro) genomen naar Marina bay, aan het water. Nouuuuuuu dit was echt wel het rijkste deel van Singapore! Een winkelcentrum met Chanel, Fendi en weet ik het allemaal en als top van de ijstaart: een ijsbaan, midden in het winkelcentrum! Waar je dan van die hele rijke dikke kinderchineesjes zag ploeteren om een meter vooruit te komen..

Verder was hier het 'skypark', 3 grote torens waar bovenop een schip gebouwd is, en ook een design museum stond daar. Ik ga nog een keer terug naar het Skypark om daadwerkelijk naar boven te gaan maar het was nu bewolkt en dat vond ik iets te jammer. Dat het bewolkt was neemt niet weg dat het gewoon 38 graden was trouwens. Hierna hebben we de MRT naar Chinatown genomen, een wijk in Singapore en hebben daar de lonely-planet-chinatown-walk gelopen. Veel tempels gezien, check de foto's voor meer impressies:).

Vandaag heb ik rond 11u mijn tijd (5u 's ochtends jullie tijd) mn spullen gepakt uit het hostel en ben ik met de taxi naar Commonwealth hostel gegaan, mijn woonplaats voor de komende 4 maanden. Na alle papieren rompslomp afgehandeld te hebben (no offense, maar de mensen hier zijn ontzettend inefficient als het om papieren rompslomp gaat) kon ik met de sleutels ons paradijsje in. Ahum. Het was echt ONTZETTEND vies, dus ik had Dionne en Ameé vast gesmst dat ze niet moesten schrikken. Verder viel het me reuze mee en nadat we 2 uur flink schoongemaakt hebben en boodschappen hebben gedaan ben ik er zelfs heel blij mee! Ik zal proberen een filmpje te uploaden, dat geeft t allemaal wat duidelijker weer.

Sowieso valt het me hier heel erg mee, van een cultuurshock heb ik geen last en omdat de dagen zo vol zitten en er genoeg te doen is, gaat de tijd ook erg snel. Ik heb mijn vakken gekozen en ben standaard donderdag en vrijdag vrij, dat is ook wel ideaal. Voor een ander deel van mijn studie moet ik nog wel een stage lopen hier, en ik wil proberen om dat te doen bij de Nederlandse Ambassade hier in Singapore. Meer info volgt als ik er zelf wat meer over weet! 11 en 12 Augustus beginnen de orientatiedagen op de universiteit, en daarvoor ga ik waarschijnlijk nog op verkenning naar Maleisie. Verder zijn er nog weinig vaste plannen maar er zal nog genoeg volgen!

Tot slot ben ik ook nog te bereiken via

Ms Iris de Groot
Blk 68 Commonwealth Drive
#02-233 HDB Commonwealth
Singapore 140068
Singapore

Alle kaartjesstuuders krijgen een kaartje terug;)

Ik pak zo een boek, en ga eens plannen maken voor morgen. Heb er nu al zin in!


  • 01 Augustus 2011 - 13:39

    Henkel:

    Hallo Iris , ik hoop dat de vragen wel moeilijker worden. Colombo is toch die politieman in die oude jas ? (gespeeld door wijlen Peter Falk), maar dat er ook een vliegveld naar hem genoemd was dat wist ik niet :-)

  • 01 Augustus 2011 - 15:57

    Cat:

    super verhaal weer iris. ik ga dus nu even foto's kijken.gr cat

  • 01 Augustus 2011 - 19:23

    Imke:

    Meid, daar ga ik weer. Net als twee jaar geleden, al jouw verslagen lezen en foto's bekijken zodat ik op de hoogte blijf van wat je allemaal meemaakt in de wereld. Iets wat ik stiekem ook graag zou willen, maar totaal niet de moed voor heb! Ik heb sowieso al een heel ander leven dan jij, dus het is niet vergelijkbaar ;-) Het studeren in dit landje bevalt me prima, haha. Het maakt me alleen maar extra nieuwsgierig naar jou verhalen!

    Iris, zet hem op! Ik, en natuurlijk ook Teun, wensen je heel veel succes met het studeren daar en al hetgeen er om heen. Doe voorzichtig en tot horens!

    Liefs Imke (en Teun)

  • 01 Augustus 2011 - 19:43

    Marian:

    Heerlijk om te lezen dat je het naar je zin hebt! Maar als ik dan ons dekbedovertrek op bed zie liggen krijg ik toch een brok in mijn keel! Kom maar weer lekker thuis slapen. Maar ja, het is zo november, dan zien we elkaar weer. xxxxxxxxxxxx

  • 01 Augustus 2011 - 20:44

    Sindy:

    Ow marian, in November pas???:P haha. leuk verhaal iris, maar heb ook niks anders verwacht:) spreek je snel op skype:)
    xxxxxxxx

  • 01 Augustus 2011 - 20:51

    Annette:

    Wow Iris, wat heb je in die paar dagen alweer een boel gezien en gedaan daarginds! Mooie foto's ook! Filmpje is ook leuk, om een idee te krijgen hoe je woont en ook nog even je stem te horen. Nou, ik hoop dat alles verder naar wens verloopt, dat je het goed kunt vinden met de andere meiden in het appartement, veel plezier beleeft, en ook nog wat leert ........... :-)

  • 02 Augustus 2011 - 09:48

    Kiki:

    Hey Iris!

    Leuk om je verhaal te lezen! Fijn dat het allemaal goed bevalt en de foto's zien er ook erg leuk uit!

    Veel plezier!
    Kiki

  • 02 Augustus 2011 - 18:31

    Jasper:

    Ook ik ben weer begonnen met het lezen van je eerste (en er zullen er jou kennende vast nog vele volgen) reisverhaal....
    Hij is weer typisch Iris!! :-)

    Zo te lezen vermaak je je al met de lokale bevolking en dat zal vast nog wel veel "gezelliger" worden! ;-)

    Veel plezier iig!

  • 03 Augustus 2011 - 07:36

    Godelieve En Gibert:

    Wat een feest van herkenning voor Gibert, die 17 jaar geleden (!) een tijd een Singapore woonde voor zijn afstudeerproject. Maar wat is er toch ook veel veranderd, natuurlijk...

    Colombo kennen we overigens ook, dat is in Sri Lanka, daar hebben we ooit ook een stopover gehad op weg naar de Malediven!

    Veel succes en plezier in S'pore, wij hebben er super goede herinneringen aan. Gibert denkt met plezier terug aan Holland Road, Bukit Timah Nature Reserve, het Raffles Hotel en een weekendje Malakka, of Batam in Indonesië. Let wel op met het verlaten van S'pore voor een ander land ivm je visum, dat kan nog lastige situaties opleveren.

    Wij volgen je verhalen graag!

  • 08 Augustus 2011 - 12:46

    Elly & Anne Pieter!:

    Ha Iris,leuk hoor om zo jouw belevenissen te volgen...vooral omdat ik wel nooit in Singapore zal komen,ha,ha!Mooie foto's,alleen worden die enge dingen[kikkers,padden]echt gegeten??De beruchte kikkerbilletjes,brrr.Hier is het net herfst!Opa Anne is met Casper en Fleur zwemmen in Zevenaar.Tja,je moet wat nu jij er niet bent...We willen graag een kaartje van je ,maar ik begrijp dat wij eerst aan de beurt zijn!Geniet van alle mooie dingen,naast je studie en tot volgende keer.Groetjes van ons uit Duiven,Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 65057

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: