Kneus en kneus op avontuur.. - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Kneus en kneus op avontuur.. - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Kneus en kneus op avontuur..

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

16 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Malelane

Hoewel mijn vorige verhaal van vorige week woensdag dateert heb ik weer een hoop te vertellen, niet alles even leuk helaas.

Donderdag zouden Laura en Dominiek (die de dag ervoor uit het ziekenhuis was gekomen) Jorine ophalen, een vriendin van Laura die in Port Elizabeth verblijft. Zij zou het weekend met ons meegaan naar het Krugerpark en maandag weer terugvliegen naar Port Elizabeth. Ze waren net na de eerste tolgate (zo'n 20 km van Malelane) toen er een vervelend telefoontje kwam, Laura's vader was overleden. Een grote schok, onverwacht en eigenlijk heb ik er geen goede woorden voor. Laura is diezelfde avond nog teruggevlogen naar huis en kwam daar vrijdag 09u jullie tijd aan. Iedereen was er eigenlijk van slag van en de kinderen snapten er niet zoveel van wat het er niet makkelijker op maakte, hoe leg je zoiets uit? Die avond had ik het ook weer helemaal gehad, kwam er achter dat mn sieradendoosje gejat was en hoewel dat natuurlijk niks ernstigs is was dat weer eventjes de druppel. Daarna volgden nog veel meer druppels maar dat waren gewoon tranen. Laura, meid, heel veel sterkte komende tijd en we denken aan je!


De volgende dag ben ik om half 6 opgestaan om alle kinderen OP TIJD naar school te laten gaan, om op tijd te komen moeten ze om 07.00u weg maar voor die tijd moet er worden ontbeten, gedouched, schoongemaakt en nog veel meer! Wonder boven wonder lukte het allemaal en zowaar was bijna iedereen op tijd weg. Bheki, een van de oudere jongens die ALTIJD te laat is doet erg zijn best want we hebben hem een nieuw shirt belooft als hij de komende 2 weken op tijd op school is! Daarna ben ik met Nosipho teruggegaan naar de kliniek om te kijken of haar TB test positief was (dat was ie niet) en de dokter vond dat er ze er al veel beter uitzag en dat vind ik ook. Ze lacht veel meer en begint niet gelijk te janken als ik haar weer neerzet ofzo, ze gaat vooruit:D Daarna wilde ik zelf weer terug naar de dokter omdat ik verdacht rode plekjes op mn arm kreeg maar die was al dicht! Daarna moest ik eigenlijk Katja naar Nelspruit brengen maar Mandy kwam even vragen of ik misschien nog naar Boschfontein wilde rijden (zo'n 3kwartier heen en ook nog es terug) want Peace Haven (een ander childrens home) had helemaal geen eten meer. Zeg dan maar eens nee als je weet dat die kids anders het weekend geen eten hebben. Daarna heb ik alsnog Katja naar Nelspruit gebracht, ook nog een pokke-end, en toen kon ik ook goed zien dat mn uitslag goed aan het doorzetten was. Helaas dus toch allergisch voor de antibiotica van de slimme dokter...
Toen ik terugwas ben ik gelijk naar bed gegaan want ik was poepiechagerijnig en heel erg moe en de volgende dag moesten we om 04.45 opstaan omdat Dominiek en ik alsnog naar het Krugerpark zouden gaan.

Dus om 04.45 opgestaan en spullen gepakt (hadden we nog niet gedaan:p) en zijn we met onze eigen auto naar de MalelaneGate gereden. Ondertussen zag ik eruit als een beschimmelde tomaat (Dominieks woorden) en waren we dus 2 kneusjes op avontuur. We lieten onze auto even staan bij de gate omdat we eerst met een andere auto een gamedrive zouden maken. We hebben van alles gezien 4 van de 5 maar helaas maar het was wel heel leuk. Die nacht zouden we overnachten in het park zelf, Tamboti tent camp en toen onze gids dat hoorde schrok hij heel erg!! Maar dat is heel ver weg zegt ie!! Euh pardon?? Later had ik een kaart gekocht en zagen we dat we inderdaad nog ruim 200 km moesten rijden met onze eigen auto en de geschatte reistijd was 8 uur! Zijn ze nou helemaal besodemieterd:P:P We hebben onze gamedrive dus maar met een uurtje ingekort gezien het feit dat we nog tijd genoeg zouden doorbrengen in het park hahaha! De mensen bij de gate wensten ons ook nog succes omdat zij ook al vonden dat het nog heeeel ver was. Wij hadden echter die instelling niet en vonden het vooral heel grappig:p We zijn op een sukkeldrafje (je mag niet harder dan 50 km/h in het park) van Malelane naar Orpen gereden waar we zouden slapen. Over deze hele dag hebben we heel veel gezien, witte&zwarte neushoorn, zebra's, giraffe, wilde zwijnen, schildpadden, impala's (te veel gewoon), wildebeesten, luipaarden en buffels en en en...! Rond een uurtje of 17u waren we in ons tentenkamp wat eigenlijk geen tent was maar meer een hut. Er stond een koelkast en een fan en raad eens: een bed met een ECHT matras. Dit was voor de eerste keer sinds ik weg was dat ik op een echt matras zou slapen, ik had tot die tijd alleen nog maar op van die schuimrubberen dingen gelegen.. Luxe dus! We zijn op tijd naar bed gegaan omdat we helemaal kapot waren, zo'n dag in de auto gaat je niet in de koude kleren zitten;)

06.10 de volgende ochtend kwam de volgende verrassing! Een hoop kabaal op onze veranda en gerammel aan de deur. Ik lag te vloeken omdat ik dacht dat ze ons huisje dubbel hadden geboekt en Dominiek was pissig omdat ze dacht dat de schoonmakers gewoon belachelijk vroeg kwamen... Allebei fout.. Toen ik oeoe ieie aaaaaa hoorden drong het door! APEN! Die kenden dit gebied wel en wisten dat er in die koelkasten een hoop lekkere dingen lagen te wachten! Gelukkig had ik 's avonds de deur op slot gedaan dus bij ons konden ze niet binnen komen maar later hoorde ik wel onze buurman vloeken hahaha:p Om 08u hebben we nog een rondje gereden door het Krugerpark waar ik op een gegeven moment de auto uitmoest omdat ik moest plassen. Doodsbang als ik was dat er opeens een leeuw in mn kont hing ofzo was dat geen fijne ervaring:p Maar, met beide billen intact kon ik weer de auto in! Hierna zijn we buiten het park om teruggereden naar Amazing Grace waar we om 13.30 weer aankwamen.

Verder over Amazing Grace: Het verhaal houdt niet op... Er zijn 2 nieuwe jongens, al wat ouder en de meiden zijn er helemaal gek van. Eentje vroeg aan mij of ik dacht dat Grace boos zou worden als ze in Grade 9 of 10 al zwanger zou worden. ALS JE HET MAAR UIT JE HOOFD LAAT!!!
Iets minder leuks; Nombuso, een van de 3 nieuwe meisjes die dus meerdere malen misbruikt is is vermoedelijk zwanger. Ze kwamen aan ons vragen of wij haar konden overhalen om een test te doen omdat ze zich er bij de staff telkens onderuit lult. Ik heb er twee gekocht ("Nee ze zijn niet voor mij, hoezo geloof je me niet??") en ben heel eerlijk tegen haar geweest waar ze voor zijn. Wel heb ik de nadruk erop gelegd dat ze straks kan bewijzen dat er écht geen baby in haar buik zit omdat ze daar zelf stellig van overtuigd is. Ook heb ik uitgelegd dat zo'n ding alleen werkt als je erop plast, dus geen kaka;) Deze mededeling werd met veel gelach ontvangen:p De test moet nog gedaan worden en daarna is de uitslag natuurlijk hier te vinden.

Verder zijn er mensen van het hoofdbestuur geweest, de board van directors van Amazing Grace omdat er de laatste tijd zoveel slechte dingen gebeurd zijn. Zij hoorden ons verhaal geinteresseerd aan en vroegen om alles op papier te zetten zodat het direct bij het volledige board neergelegd kan worden. Nou prima, laat ons maar een report schrijven! Vandaag hebben we een beetje zitten brainstormen over wat er allemaal in moet en aan steekwoorden hebben we al 1,5 A4tje vol. Nu is ons ook het echte verhaal van de elektriciteit uitgelegd en dit is het ECHTE ENIGE JUISTE verhaal: De grond van Amazing Grace is van Spoornet en tot 2005 hadden zij een contract met spoornet. Toen dit contract afgelopen was heeft Spoornet of AG geen contact gezocht want: een klein groepje van het toenmalige board of directors heeft tegen spoornet gezegd: wij huren dat vanaf nu van jullie. Zij hebben zich losgemaakt van Amazing Grace en huurden daarna alleen nog maar de grond waar Amazing Grace op staat, onder het mom van Kruger Junction Malelane. Nu, 3 jaar later, eisen zij geld van AG omdat 'wij' al die tijd geen huur hebben betaald. Ja wisten zij veel. Nou goed, er is dus een smerig spelletje gespeeld maar ze zijn hier wel degelijk mee bezig en wij zijn ook steeds meer bezig om wezenlijke dingen achter te laten. Er is een Human Rights advocaat die wel wil helpen en mijn report wil doorlezen voordat ik het publiceer (hoezo klinkt chique:p) en daarna gaat het overal naartoe. Wordt vervolgd natuurlijk...

Dan last and least.. Ik ben teruggeweest naar de dokter omdat ik dus wel weer een vette allergische reactie kreeg op de medicijnen (en dat je bedankt bent he!) Dus vanochtend zat ik weer in de wachtkamer. De dokter schrok een beetje toen hij me zag (ik zag er dan ook echt niet uit) en zei dat dit eigenlijk niet voorkwam! Nou ja wel dus.. Nu heb ik weer 6 pillen per dag om dit weer op te lossen, ik blijf aan de gang;) Donderdag weer terug om te zien hoe het dan gaat en ergens volgende week zijn we door zijn vrouw uitgenodigd om te komen barbecuen zodat we normaal eten krijgen:D Nou vooruit, daarmee heeft 'ie het weer goedgemaakt!

Verder deze week: Morgen ga ik met Solly en Smanga naar het ziekenhuis omdat zijn regelmatig op controle moeten omdat zij HIV-positief zijn. Dit duurt altijd lang en ik moet ook een van die nieuwe jongens naar school rijden omdat zijn buskaart nog niet geregeld is. Woensdag ga ik naar Mozambique voor de Maputo city tour en donderdag met Nosipho terug naar het ziekenhuis. Dan vrijdag gaan we terug naar Sonel waar ik dan eindelijk kan quadrijden! Tussendoor werken we aan dat rapport en doen we onze dagelijkse bezigheden er ook nog even tussendoor:) Volgende week maandag volgt de nieuwe update..



  • 16 Maart 2009 - 19:19

    Mama:

    hoi lieverd, ik word al moe van het lezen, laat staan als je het allemaal moet doen! Het is maar goed dat je straks nog een paar weken met papa hebt om bij te komen. Hopenlijk is je uitslag snel voorbij. Goed opschrijven welk medicijn het nu weer was. Lieverd, we tellen af, nog een paar weken. Dat hou ik nog wel vol. xxxxxx

  • 16 Maart 2009 - 20:20

    Annette:

    Nah, net als je moeder word ik al moe van het lezen, maar ja, wij hebben jouw leeftijd ook niet meer hé ;-)
    Ik vind het knap dat je naast al het werk en de 'nevenactiviteiten voor jezelf' nog de tijd en de energie hebt om ons zo uitgebreid op de hoogte te houden. We hebben je al die maanden gevolgd en met je meegeleefd en nu gaan we langzamerhand aan het aftellen samen met jou. Veel succes weer deze week, vooral met het rapport dat je gaat schrijven, maar gezien jouw schrijftalent ben ik daar niet bang voor! :-)groetjes, Annette

  • 16 Maart 2009 - 21:47

    Oompje:

    Vlak voor het slapengaan.
    Klinkt leuk, die anderhalve dag Kruger. Er is inderdaad veel te zien. Ik blijf het elke keer weer als nieuw bekijken, het verveelt nooit! Zoveel mooie dieren. Jij ziet het nu aan het eind van de zomer. Wij zitten er altijd midden in de winter in; nou ja, winter: overdag zo'n 25-28 graden en 's nachts rond de 10, dat is wel vol te houden. Volgens mij moet het er nu toch anders uitzien. In Namibië is nu de regentijd net voorbij en het lijkt me geweldig om het land dan groen en bloeiend te zien.
    Ik ben benieuwd wat je van Mozambique vindt.
    Goed hoe je de ontwikkeling(en) van Amazing Grace aanpakt. Niet alleen het druppl-op-de-gloeiende-plaat werk (ook belangrijk), maar ook structureel: de juiste mensen benaderen, rapporteren, aan de kaak stellen en verbeteringen voorstellen. Wie weet dat er daadwerkelijk iets verandert.
    Blijkbaar is het aftellen begonnen - daar kan ik me iets bij voorstellen, bij anderen en mogelijk ook bij jou. Keep up the good work, geniet ervan, want nog even en je vader komt en dan weet je wel hoe het is! Frieda en ik zien uit naar je komst. Eindelijk iemand in de familie die het een beetje - veel - snapt.
    Welterusten!

    Liefs,
    oompje

  • 17 Maart 2009 - 10:55

    Frieda:

    Hoi Niggie,

    Wat dat aftellen betreft, ik besef nu pas dat dat bezig is met te gebeuren. Je zit er nog zó middenin, je bent nog zó goed bezig en je bent nog zó hard nodig dat ik me van aftellen eigenlijk geen beeld kan vormen. Nederland zal, zeker in het begin, weliswaar heel luxe zijn met goed eten en veel verwennerij, maar ik ben ervan overtuigd dat je daarna Afrika verschrikkelijk zult gaan missen. Vanaf nu zit het in je bloed meidje! Wij verheugen ons ook om je weer te zien hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb nu al plaatsvervangende heimwee. Al is het maar omdat ik dit wekelijkse avonturenverhaal zal gaan missen!
    Hou je taai meid, geef ze van katoen en geniet.

    Dikke kus,
    Frieda

  • 17 Maart 2009 - 11:47

    Pa:

    Hoe beroerd kan het allemaal zijn. Het is een schrikbeeld wat Laura is overkomen. Alles in rep en roer en weer kun je niet echt iets uitrichten. Gevoel van machteloosheid en boosheid zal wel weer even de overhand hebben gehad. We kunnen Laura en haar familie alleen maar in gedachten bij staan en dat zullen we ook samen met je doen.

    En dan dit… een prachtige reactie van je moeder en Annette. Zie je ze al samen zitten op een terrasje met een kopje thee en de één zucht nog harder dan de ander en kijken zéér vermoeid uit de ogen !!!! ;-)
    Tsjonge Tsjonge dáár krijg je energie van.

    Zo, en nu ben ik nog wel nieuwsgierig naar vee. Kun je foto’s maken van de koe(ien) en kippen. We weet kan er toch een deal worden gesloten alhoewel je er zelf er nu ook niet uit ziet wat ongetwijfeld de prijs zal drukken. En jouw uitleg dat ie niet hoeft te dokken vind ik best wel bekrompen hoor. Je zult wel bang zijn dat 2 kippen genoeg zijn. Maar goed ik wacht de biedingen af.

    Veel plezier in Mozambique en ik lees wel weer de schade die is opgelopen door het quadrijden. Er is volgens mij nog geen enkele activiteit zonder problemen verlopen dus het wordt weer SPANNEND !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Malelane

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 65089

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: