Noorder-verstopt-licht en rendierpizza's - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Noorder-verstopt-licht en rendierpizza's - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Noorder-verstopt-licht en rendierpizza's

Door: Bevroren Iris

Blijf op de hoogte en volg

19 Maart 2013 | Zweden, Kiruna

En toen waren we weer 3 weken verder! Het eerste vak is afgerond en gelukkig is het tweede vak wat ik nu heb een stuk interessanter dan het eerste. Ook heb ik nu 1x in de week extra college (dus welgeteld 3 colleges per week) dus het is even aanpoten ;) . De afgelopen tijd was niet heel bijzonder op dit weekend na. Het was vooral stappen, beetje lezen, af en toe een serietje kijken op de laptop en meer niet maaaaar afgelopen weekend gingen we dus naar Kiruna, het noorden van Zweden.

Kiruna ligt 1250 kilometer van Uppsala af en dat betekent dat we zo’n 17 uur in de trein moesten zitten om op onze plek van bestemming aan te komen. De trein vertrok om 18.46 en kwam 12.15 de volgende dag aan dus gelukkig hebben we een groot deel kunnen slapen. De goedkoopste tickets waren gewone stoelen maar ’s nachts was het zitgedeelte van de trein halfleeg en kon ik iets beter slapen. Toen we aankwamen hebben we gelijk het toeristenbureau opgezocht om onze activiteiten van de rest van het weekend te plannen; ’s middags wilden we nog mee op een tour naar de mijn maar helaas was die al volgeboekt. Daarom hebben we maar een stukje gewandeld en ’s avonds spaghetti gegeten. Omdat we met 9 zijn was dat hééél veel spaghetti! Later op de avond zijn we om een skiheuvel heen gelopen, de stad uit, in een poging om het noorderlicht te zien. Er was wel iets te zien, heel vaag, maar niet zoals op de reclamefoto’s helaas. Rond 00.00 lagen we in bed en ik was echt binnen no time vertrokken; de treinreis en 4 uur buitenstaan in -25 hadden me behoorlijk uitgeput! De mensen van ons hostel hadden gezegd dat zij het Noorderlicht het vaakst zagen tussen 20.00-22.00, en ter plekke kwamen we nog professionele fotografen tegen die zeiden dat als het er om 23.00 nog niet was, het ook niet meer kwam vandaar dat we om 23.15 terug zijn gaan lopen.. Helaas kwamen we er de volgende dag achter dat het echt goed te zien was om 01.30 dus hoewel het er wel was hebben we het alsnog gemist :(

De volgende ochtend waren de meesten zo rond 10.00 wakker, we hebben toen gezellig samen ontbeten (echt een topontbijt!) en om 13.00 werden we opgehaald voor onze dagactiviteit: een hondensleetocht door de sneeuw iets buiten Kiruna. Van te voren kregen we allemaal een dikke overall want het kan nog best koud worden op zo’n slee. Eenmaal daar waren de honden er al, deze zaten in een soort aanhangwagen met verschillende verdiepingen en dan in hokjes per 2. Terwijl de honden per 2 werden uitgeladen en geharnast werden ze ook steeds actiever en luidruchtiger, janken, blaffen, springen, helemaal gek werden ze! We werden in 2 groepen verdeeld en iedere groep zat op een slee samen met een ‘driver’. Het was echt zo gaaf! Het is alsof je in een soort achtbaan zit in de sneeuw, en eenmaal aan het lopen waren de honden ineens allemaal stil. Na een tijdje stopten we bij een tipi waar we een broodje kregen en wat thee, en toen hadden we ook even tijd om de honden te knuffelen, Canadese husky’s. Tijdens de tweede rit mochten we ook allemaal even sturen wat natuurlijk helemaal te gek was :D. Veel sturen was er trouwens niet bij want die honden deden gewoon waar ze zin in hadden ;).

Eenmaal weer in het hostel zijn er een aantal in de sauna gegaan (doe je mij geen plezier mee) en ik ben begonnen aan dit verhaal en uitgezocht waar we konden eten. Helaas was alles helemaal vol dus eindigden we bij een pizzeria wat uiteindelijk nog best leuk bleek te zijn want je kon ook pizza met rendiervlees bestellen (niet heel bijzonder, maar goed, ik heb het gegeten ;) ). Vanaf daar zijn we naar een andere plek gelopen om het Noorderlicht eventueel te kunnen zien maar het was erg bewolkt en niet zo koud (maar – 12) dus de kans om het te zien was erg klein. Rond 23.00 hebben we ons nog even opgewarmd in de bar van het hotel waar ik nog een telefoontje kreeg. Een van de drivers van die middag had een zoon die ons had geholpen bij het vinden van de juiste kleding voor het hondensleeën. Hij had via de eigenaar om mijn nummer gevraagd en om kwart over 11 had ‘ie zich genoeg moed ingedronken om te bellen! Of ik niet zin had om even een drankje te komen doen? Het was een leuk gesprek maar ik heb toch vriendelijk bedankt! Rond half 12 zijn we weer naar buiten gegaan maar de groep dunde toch steeds verder uit. Om 01.00 hielden Mariana en ik als laatsten het ook voor gezien en heb ik officieel moeten accepteren dat ik nog een keer terug moet om het Noorderlicht te zien.. (Extra zuur was toen we op de terugweg in de trein zaten en we bericht kregen dat het die nacht zo helder was dat het zelfs in Uppsala te zien was geweest.. En wij zaten in de trein!! AARGH)

Zondag stond er nog een rendierenboerderij, een Sami museum en het Ijshotel op het programma. De bus ging maar 2x per dag wat zou betekenen dat we onze trein zouden missen op de terugweg, dus het leek even allemaal in de soep te lopen. Gelukkig wilde de eigenaar van het hostel ons wel ophalen voor de helft van het geld wat een taxi zou hebben gekost. De rendierenboerderij bestond uit welgeteld 4 rendieren maar die waren wel héél leuk. Het Sami museum zag eruit alsof het in elkaar geknutseld was door de lokale basisschool en het Ijshotel was wel gaaf. We zijn niet helemaal binnen geweest (€23 entree!) maar wel in de ijskerk en ook van buiten kon je veel zien! Eenmaal weer terug in het hostel hebben we nog even broodjes gesmeerd en dit verhaal ben ik nu aan het typen in de trein terug. Driekwartier is al voorbij, nog 16 uur en 1 kwartier te gaan.. Het was een leuk weekend maar ook een beetje vreemd door de lange treinreizen, het laat naar bed gaan en de extreme kou. Ook hebben we best veel gezien en gedaan! Morgen (maandag) om 08.32 komen we aan in Uppsala en ’s middags kan ik dit verhaal online zetten. Vrijdag vertrek ik weer voor 2 weekjes naar Letland, Litouwen en Estland dus dan heb ik ook vast weer wat te vertellen!

ps. Zie de foto’s voor alle impressies!
ps.ps. De trein had uiteindelijk bijna 2 uur vertraging dus de terugreis duurde bijna 19 uur..

  • 19 Maart 2013 - 13:06

    Frieda:

    Wat kl.tuhhhh dat je het Noorderlicht maar nauwelijks gezien hebt!!!!! Maar inderdaad een hele goede reden om terug te gaan en dan gaan wij gewoon met je mee!!!! Dat ritje met de hondenslee lijkt me ook helemaal te gek. Zouden we Philipje ook kunnen inspannen en mee laten rennen? Ik denk het niet want in de sneeuw heeft hij in no-time gigantische sneeuwballen aan zijn pootjes hangen, gewoon zielig. Zelf ploetert hij er stoïcijns mee rond, dat wel. Ik verheug me op je trip naar de Baltische staten.
    Veel plezier alvast!


  • 19 Maart 2013 - 21:48

    Annette:

    Hoi Iris, inderdaad zooooooonde dat je het Noorderlicht hebt gemist..... Maar die rit met die hondenslee was volgens mij super gaaf. En het ijshotel lijkt me ook leuk. Ik hoop dat je het alles bij elkaar de moeite waard vond van die lange treinreis. Je moet er wat voor over hebben om iets van de wereld te zien ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 65027

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: