Groepsdaten bij de Mac, ijsvissen en sneeuwpolitie - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Groepsdaten bij de Mac, ijsvissen en sneeuwpolitie - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Groepsdaten bij de Mac, ijsvissen en sneeuwpolitie

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

26 Februari 2013 | Zweden, Uppsala

Vrijdag de 8e vloog ik dus terug voor de carnaval en dat was alle moeite zeker waard. Die dinsdag daarop vloog ik weer terug en op Stockholm CS besloot ik een hapje te gaan eten bij de McDonalds. Dat ik ooit nog over een maaltijd bij de McDonalds zou schrijven wist ik ook niet maar hier komt ie: de MacDonalds op Stockholm CS is een plek om iets geheims te doen. Ik zat daar namelijk met m’n cheeseburgers en een frietje om me heen te kijken en verder zaten er alleen maar mannen. Wel een stuk of 12 allemaal alleen, soms een beetje om zich heen te kijken, soms een beetje sneaky, soms gluiperig naar mij lachend en van sommige vermoed ik dat ze sliepen maar dat kon ik niet altijd evengoed zien. Erg vreemd was het wel en voelde me ook niet zo op m’n gemak. Misschien was dat wel de avond dat de club van anonieme vrijgezellen een groepsdate had en bleek ik de enige vrouw te zijn die was komen opdagen.. Anyways, ik vond het wel het vermelden waard wat het was ook de highlight van de week.. De rest van de week heb ik de griep gehad en heb ik alleen maar in m’n bed gelegen.

Zaterdag voelde ik me echter weer wat beter en ben ik naar mijn eerste “Reccegasque” gegaan. Een Reccegasque is een officieel diner voor alle nieuwe studenten wat georganiseerd wordt door de verschillende “Nations”. Er zijn 13 Nations, een soort mix tussen studie en studentenvereniging en zij hebben allen een andere regio in Zweden als basis. Het is zeg maar een soort thuis van huis voor alle studenten uit Zweden; je sluit je aan bij de Nation van jouw provincie. International studenten kunnen zich overal aansluiten en samen met mijn klas zitten we bij ‘Kalmar Nation’. Er is verder geen ontgroening (wel ledencontributie) maar wel allerlei formele dingen die je eigenlijk alleen bij studentenverenigingen ziet zoals ook bijvoorbeeld dit diner wat gepaard gaat met veel proosten met schnaps en entertainment en allemaal netjes gekleed. Vooraf liepen alle Nations en leden (waaronder ik dus) in een grote optocht naar een van de gebouwen van de universiteit waar de rector van de universiteit een speech hield, er gezongen werd door een operazangeres en een mannenkoor en mensen werden gehuldigd die veel hadden betekent voor hun Nation. Het was een lange en vermoeiende dag maar wel erg leuk. Ze organiseren ook veel activiteiten, sporten, cultuurdingen en je kunt ook zelf dingen opstarten als je dat wilt. Die zondag ben ik wezen schilderen, en dat bleek erg leuk te zijn dus dat ga ik vaker doen.

Afgelopen weekend was ik bij Jonna in Finland. Supergezellig en gelijk helemaal normaal terwijl we elkaar toch 2,5 jaar niet meer hadden gezien. Donderdagavond kwam ik aan en hebben we lekker zitten kletsen. Vrijdagmiddag moest Jonna nog werken (ze werkt op het politiebureau..) en zijn we ’s avonds naar een Irish Pub geweest waar de apple cider prima naar binnen gleed. Zaterdag gingen we met 3 kennissen van haar op een sneeuwscooter over een aantal bevroren meren naar een ‘summerhouse’. Het is voor Zweden en Finnen heel normaal om ergens een kleiner huisje te hebben. In de jaren 50 zijn mensen begonnen met het bouwen van deze bungalows, toen waren er nog niet echt regels. Ondertussen zijn deze cottages erg populair, ze worden vaak gebouwd op een klein eiland in de buurt van waar mensen eigenlijk wonen en zijn vaak al in de familie sinds de jaren 50. Ook zouden we gaan ijsvissen want het zou mooi weer worden. Nou niet dus, het waaide als een idioot en het was ziekelijk koud! Daarnaast moest er natuurlijk weer wat gebeuren; halverwege de trip naar waar we gingen ijsvissen werden we aangehouden door 2 politieagenten op een sneeuwscooter… Jonna reed samen met iemand anders voorop en werd gestopt en wij 200 meter daarachter door de andere. Jonna had mazzel omdat ze de agent kende van haar werk maar ik kreeg zowaar een boete! €35 voor het rijden zonder helm haha! Ik had ook nog eens geen ID bij me dus toen ik naam, Nederlands adres en woonplaats moest opgeven moest iedereen hard lachen want de agent snapte er niet zoveel van. Ook moet op de boete hier ingevuld worden waar de overtreding plaatsvond en daar staat nu bij mij ‘midden op zee’. Groot gelijk trouwens dat ze boetes geven voor het rijden zonder helm want ik kwam erachter dat die dingen wel een snelheid kunnen bereiken van 200km/h en als je dan blootshoofdig over het ijs stuitert ben je niet blij. Het ijsvissen was trouwens erg leuk de eerste 5 minuten en toen waren we allemaal bevroren door de harde wind en de kou en na nog eens 10 minuten besloten we terug te gaan naar de cottage. Daar nog lekker gegeten en ’s avonds waren we uitgeput! Zondag hebben we niet veel gedaan, lekker door de stad gewandeld en in een cafeetje gezeten, lekker gekookt en een leuke film gekeken. Gisteren was het uit met de pret en nu zit ik weer alleen in m’n kamertje in Uppsala!

Bij gebrek aan college (ik heb maar 8 colleges in februari en in maart en april allebei 12) heb ik me aangemeld als vrijwilliger bij een NGO die Thirdway Human Rights & Development heet. Ik ga nergens heen maar van achter mijn laptop ga ik hun helpen bij het schrijven van een handboek over de technische kant van bedrijven voor eigenaren van kleine bedrijfjes in Ghana en Zambia. Al die vrije tijd kan ik maar beter nuttig besteden!

Tot slot; de paasvakantie is ook geboekt! Samen met Dominik, een klasgenoot, ga ik 12 dagen rondreizen door Riga (Letland), Tallinn (Estland), Vilnius en Kaunas (Litouwen). Het plan van lapland staat even in de ijskast, waarschijnlijk wordt dat een lang weekend.. Zoals gewoonlijk houd ik jullie op de hoogte  .

  • 26 Februari 2013 - 09:00

    Marian Linschoten:

    ha Iris, wat een opwindende dingen maak je weer mee, geweldig. Ik geniet ervan. succes met je handboek, leuke uitdaging! Groetjes, marian

  • 26 Februari 2013 - 10:35

    Elly:

    Hey Iris,
    Ach,ach,wat een heerlijke belevenissen toch,ik ben echt te vroeg geboren,ha,ha,anders ging ik met je mee!!Alleen dat groepsdaten bij de Mac laat ik zitten...Doe je wel voorzichtig?
    Wanneer ga je het Noorderlicht bekijken,ook een van mijn droomwensen!!
    Toevallig reis ik af en toe per televisie en heb de boeiende steden Riga,Talinn en Vilnius bij 3 op reis gezien,mede een interessant artikel gelezen in een tijdschrift.Ik begin jaloers te worden hoor!Wil ik ook...En de blokhutten in Finland zijn een keer voorbij gekomen in een of ander programma.
    Al met al,8 tot 12 colleges laat vast tijd genoeg over voor wat "nevenactiviteiten".Geniet daarvan,tot volgende keer!
    Liefs uit Duiven,Elly

  • 26 Februari 2013 - 11:08

    Frieda:

    Ha nichtje,
    Zoals altijd is het weer genoeglijk om je verhalen te lezen!En dat je aan het schilderen bent!! Als je terug bent moeten we er samen eens op uit gaan. Verder heb je het heel druk maar niet echt met je studie begrijp ik. Dat is eigenlijk ergens toch wel jammer. Maar dat je je niet verveelt is wel duidelijk.
    Leuk dat je Jonna weer hebt kunnen ontmoeten. Dat was wel heel erg speciaal natuurlijk.
    Je hebt groot gelijk dat je niet in je uppie in Upsala (deze moest ik even kwijt) blijft zitten. De Baltische Staten zijn de moeite waard heb ik gehoord, maar nu ben ik natuurlijk heel erg benieuwd naar jouw wederwaardigheden. Wie weet iets leuks voor Oompje en mijzelve.
    Ennuh.... ik hoorde van Marcel dat je wel heeeeeeeel erg aan het SMSen bent met iemand .........
    Allez, ik ga zelf maar eens aan het werk, ook een goed doel: de werkstukken van 4Havo en 4 VWO nakijken.

    Hoedoe en tot snel!
    Frieda

  • 01 Maart 2013 - 22:09

    Marian:

    Heee lieverd, ik heb weer genoten van je verhalen! En op FB las ik dat je aan 't feesten bent. Wat heb je 't toch zwaar...... Veel liefs, mama! Xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 64930

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: