Wolven, ijsberen, rendieren.... - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu Wolven, ijsberen, rendieren.... - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van irisoutintheworld - WaarBenJij.nu

Wolven, ijsberen, rendieren....

Blijf op de hoogte en volg

04 Februari 2013 | Zweden, Uppsala

.. heb ik allemaal nog niet gezien maar dat kan vast niet meer lang duren!

Zoals jullie gemerkt hebben viel er over Duitsland niet zo heel veel te vertellen maar hopelijk komt daar de komende tijd verandering in! Vrijdag ben ik aangekomen in Zweden, om hier het tweede deel van m’n opleiding te volgen. De vlucht verliep gladjes, we waren zelfs 15 minuten eerder dan gepland en in het vliegtuig ontmoette ik ook nog Leila! Ik heb samen met Leila in Tilburg gestudeerd en een bestuursjaar gedaan. Zij is Zweedse en vloog nu terug om carnaval te ontlopen (ironisch nietwaar). Wat is de wereld toch klein. Op het vliegveld in Zweden ontmoette ik Carina, zij studeerde ook eerst in Bochum en samen zouden we naar onze kamers gaan omdat deze in hetzelfde blok lagen.

Onderweg zagen we nog wat mensen van de opleiding maar zij moesten eerst nog langs de universiteit en daarom scheidden onze wegen al snel weer. Ik was wel benieuwd naar m’n kamer maar helaas was dit een beetje een domper. Qua ruimte is mijn kamer groot genoeg, er is plek voor alles alleen hij was niet echt schoon… Die viezigheid is echter nog niks vergeleken met hoe de gemeenschappelijke keuken en woonkamer eruit ziet, ik werd er echt onpasselijk van, wat een vieze bende. Bij Carina was het niet veel anders dus op dat moment hadden we er echt even geen zin meer in maar een tripje naar de IKEA bracht misschien wat verbetering.

Op weg naar IKEA hebben we gelijk nieuwe telefoonkaarten gekocht (mijn Zweedse nummer is +46-703410373) en kan ook nog steeds whatsappen. Ook zijn we lid geworden van een ‘nation’, een soort studentenvereniging waar je ook allerlei activiteiten kan doen en bovendien runnen deze nations de studentencafés die, in dit land waar alles bijzonder aan de prijs is, nog bier verkopen voor een prijs dat je niet na 3 drankjes naar huis hoeft. IKEA stelde zoals gewoonlijk niet teleur, en zo heb ik mijn kamer toch een beetje kunnen opkalefateren. Hierna zijn we nog naar een supermarkt geweest en daarna moest alles nog naar huis gesjouwd worden met als resultaat dat ik zaterdag ontzettende spierpijn had! Ik ben alleen vergeten om een nieuw douchegordijn te kopen want dat leek me niet echt nodig, het zag er best schoon uit. Helaas toen ik ging douchen trok ik het gordijn langs de rails en toen bleek dat er in de vouwen allemaal schimmel zat, echt te goor voor woorden. Dat leidde ertoe dat ik tijdens het haren wassen een heel vreemd dansje deed om dat gordijn wat er nog hing maar niet aan te hoeven raken haha!

Zaterdag zijn we naar het centrum van de stad gewandeld. Uppsala is niet zo groot, het zit een beetje tussen Arnhem en Westervoort in denk ik. Het was wel erg koud, gemiddeld zo’n -7 maar dat voelt soms wel kouder. Ook wordt het al snel donker, tegen 16u begint het te schemeren en om 17u is het echt donker! Mijn innerlijke wekker is ook een beetje in de war maar daar begin ik al overheen te komen. ’s Avonds zijn we naar de stad gegaan en toen moesten we er aan geloven; een kleine cocktail (ik denk zo’n 150ml) gedronken á €12,67. Ik denk dat ik maar weer aan een alcoholvrije periode begin..

Gisteren ben ik wéér naar de IKEA gegaan, want Karolin en Dominik waren gearriveerd en zij moesten natuurlijk ook nog inkopen doen. Toen heb ik ook mijn nieuwe douchegordijn gekocht (nooit geweten dat je daar zo blij mee kon zijn). ’s Avonds ging ik eten met de mensen van mijn gang, dit bleek uiteindelijk ontzettend leuk te zijn want ook voor hun was dit de eerste keer dat ze dit deden. Ik woon op een gang met mensen uit Frankrijk, Zweden, India, Duitsland en nogwat dus het is een lekker mengelmoesje. Ik ben gelijk erg duidelijk geweest over de bende in de keuken, want even serieus, een beetje bende kan ik best hebben maar dit ging echt te ver.. Samen hebben we toen een beetje gedaan en daarmee was ik al blij.

Een leuke traditie is de Flogsta-scream. Flogsta is het gedeelte waar ik woon en er zijn hier 10 flatgebouwen met studenten. De traditie is dat iedere avond om 22.00 iedereen op zijn balkon gaat staan of zijn raam open doet om te schreeuwen. Ja precies, niet meer dan dat. Blijkbaar is dit ontstaan zodat de studenten hun frustratie van zich af kunnen schreeuwen en het is echt heel grappig om daaraan mee te doen. Ik heb dus gisteravond mijn schreeuw-debuut gemaakt en hoewel ik weinig frustraties heb ga ik dit zeker vaker doen haha!

Vandaag heb ik een rommeldagje gehad, ben naar de stad gegaan voor wat sightseeing en heb vanmiddag de keuken écht gepoetst. Het is er nog vies maar het afzetlint voor nucleaire dreiging kan weg bij wijze van spreke. Vanavond komen Carina, Matt en Dominik eten, allemaal mensen die eerst ook in Bochum zaten. Ook heb ik al mijn trip naar Finland gepland naar Jonna en in de paasvakantie ga ik hoogstwaarschijnlijk een lange week naar Lapland: het noorderlicht zien, naar een ijsbar, husky-sledetocht maken en wie weet wat nog meer. Oja, sinds een half uurtje sneeuwt het voor het eerst sinds ik hier ben, dus nu is het Zweedse plaatje in mijn hoofd compleet!

  • 04 Februari 2013 - 16:07

    Anne-Fleur:

    Iris, het klinkt top! Ok, misschien behalve de viezigheid. Maar vooral de gave tripjes die je in het vooruitzicht hebt. Geniet ervan! x

  • 04 Februari 2013 - 16:07

    :

    Hmm ik snap niet waarom de foto's niet willen draaien.. Ze staan ook op facebook!

  • 04 Februari 2013 - 16:28

    Elly(oma,ha,ha):

    Hey Iris,terwijl ik op mijn iPad rommel komt jouw reisverslag binnen,dus krijg je meteen reactie!
    Het klinkt allemaal weer erg enerverend en gezellig daar!En...ik dacht gisteravond rond 22 u.al een "scream" te horen,die kwam dus uit Zweden,ha,ha!Doen jullie dat iedere avond???
    Misschien geïnspireerd op De Schreeuw van Edvard Munch,al is hij uit Noorwegen!
    Wij merken al dat het iedere dag wat langer licht is en jij bent weer een paar uur terug in de duisternis.Heeft ook wel wat daar en jeetje wat een prijzen voor een cocktail,jammer dat ik niet even langs kan komen met een leuk flesje.
    Wij hebben genoten van je mooie fotoboeken,dat was gezellig even.Ik moet nog gaan koken uit je boekje t.z.t.
    Bouke heeft zijn klusjes netjes afgemaakt en is in de avond weer richting Schagen vertrokken.
    Afgelopen zaterdag is opa Anne met Casper en vier vriendjes per trein naar Nemo in Amsterdam geweest,om 8.30u hier weg uit Duiven en 20.30u weer thuis.
    Maar een zeer geslaagde dag met veel aanspraak in de trein met al die knullen van 11 jaar!
    Geniet van deze periode en je schone nieuwe douchegordijn!
    Veel plezier aankomend weekend tijdens de carnaval in Westervoort en tot een volgende keer,
    Liefs,Elly

  • 04 Februari 2013 - 20:09

    Mama:

    Hoi schat, ik kon de foto's wel bekijken. Niet de eerste maar de rest wel. Ik denk dat het wel gaat lukken daar. En met die drank, je doet gewoon met mij mee. 40 dagen niet drinken! Vallen we ook nog een beetje af. Nou ja, dat doe jij waarschijnlijk toch al als alles zo duur is. Mama zal je wel af en toe een overlevingspakketje sturen. xxxx

  • 05 Februari 2013 - 09:57

    Frieda:

    OHHH!!!!! Ik ben nu al stik en stik jaloers op je!!!! Je gaat nu zo ongeveer alles doen wat ik ook graag zou willen doen. Het NOORDERLICHT .... ahhhhhh, dat zou ik zó graag zien. Maak maar veel mooie foto's, of beter: film het aub! Voor je lieve tantetje Frieda.
    Het verbaast me overigens wel dat het daar zo vies is/was. Je zou toch zeggen dat Zweden een keurig netjes en opgeruimd land is. Maar dat de alcohol zo duur is dat wisten we natuurlijk wel. Bekijk het maar zo, een alcoholvrije periode is op zich niet dodelijk.... Ik zal vanavond een glaasje Kirr op jouw gezondheid heffen gnagnagna!
    Ik verheug me nu al op je volgende verhaal!
    Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii,
    Frieda

  • 06 Februari 2013 - 18:22

    Annette Ameel:

    Hoi Iris, leuk verhaal! Maar volgens mij ben je zo ongeveer al weer op weg terug naar Westervoort .....? :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 635
Totaal aantal bezoekers 65025

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

International Humanitarian Action Semester II

24 September 2012 - 22 Januari 2013

International Humanitarian Action Semester I

07 September 2012 - 14 September 2012

Introductieweek

28 Juli 2011 - 27 Januari 2012

Azie!

06 Augustus 2008 - 24 April 2009

Afrika!

Landen bezocht: